پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۵۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، نظارت بر ساخت وساز‌ها را یکی از ارکان مهم در نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید برشمرد و گفت: چنانچه مقررات ملی ساختمان به درستی رعایت شود؛ سازمان نظام مهندسی با وسواس بیشتری به کار نظارت بپردازد و خود مردم نیز بر روند کار نظارت کنند می‌توان گفت دیگر شاهد تلفات سنگین جانی و مالی در هنگام وقوع زلزله نخواهیم بود.

شعار سال:محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه میز اقتصاد صدا و سیما با اشاره به برگزاری پویش جهادی «بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» که از روز گذشته به مدت سه روز در حال برگزاری است، گفت: در محدوده بافت‌های فرسوده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد سازه فلزی و بتونی بوده و حدود ۱۰ میلیون نفر در این بنا‌ها ساکن هستند، می‌توان گفت جان ۱۰ میلیون نفر از هموطنان که زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند در خطر بوده و به تعبیری هر شهر ایران یک بم خاموش است.

وی ادامه داد: اکنون ۳۵ نفر از کسانی که هنگام زلزله بم، مسوولیت‌هایی در این شهر بر عهده داشتند به عنوان سفیران نوسازی در سراسر کشور حضور یافته و به انتقال تجربیات خود در این زمینه می‌پردازند. واقعیت امر این است که باید هر چه زودتر در این باره کاری کرد، زیرا فردا دیر است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه نظارت بر ساخت وساز‌ها را یکی از ارکان مهم در نوسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های جدید برشمرد و گفت: چنانچه مقررات ملی ساختمان به درستی رعایت شود؛ سازمان نظام مهندسی با وسواس بیشتری به کار نظارت بپردازد و خود مردم نیز بر روند کار نظارت کنند می‌توان گفت دیگر شاهد تلفات سنگین جانی و مالی در هنگام وقوع زلزله نخواهیم بود.

به گفته آئینی، هم‌اکنون واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده نه تنها تاب مقاومت در برابر زلزله کمتر از ۶ ریشتر را ندارند بلکه ممکن است در برابر دیگر حوادث طبیعی مانند سیل نیز بر سر ساکنان آوار شوند، بنابراین چاره‌ای جز شتاب بخشی به جریان نوسازی نداریم که این امر باید با همراهی مردم اتفاق بیفتد.

آئینی در این خصوص ادامه داد: برای این منظور بسته تشویقی شهرسازانه تدوین و ابلاغ شد و خوشبختانه با وجود گذشت حدود دو ماه از ابلاغ این مصوبه شاهد افزاش صدور مجوز‌ها در تهران بوده‌ایم که نشان از کارآمدی این بسته دارد.

وی در این باره توضیح داد: در شهر تهران در پاییز امسال تا روز ۳۰ آذر ۱۴۰۱ تعداد ۴۲۴ پروانه ساختمانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. به لحاظ تعداد واحد نیز برای ۳۰۰۸ واحد، پروانه صادر شده که از افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال گذشته حکایت دارد و انتظار جهش معناداری در این زمینه داریم، در مجموع برای اولین بار در دولت سیزدهم یک بسته تشویقی جامع تهیه شد که امکان تغییر آن متناسب با شرایط شهر‌های مختلف وجود دارد.

وی یکی از مشوق‌های در نظر گرفته در این بسته تشویقی را متعلق به کسانی دانست که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند و تصریح کرد: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، کاهش ضریب تامین پارکینگ و امکان استفاده از مساحت معابر بن بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

او از تعریف پنج بسته تشویقی در حوزه مجوزها، اداری و مالی، اسکان موقت، تراکم تشویقی و زمین خبر داد و گفت: یکی از مشوق‌هایی که بحث آن در شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است این است؛ در محلاتی که از تراکم جمیعتی بالایی برخوردارند راهکار سبک‌سازی به کار گرفته شود بدین معنا که شرایطی فراهم شود تا داوطلبان در ازای واگذاری واحد فرسوده خود یک قطعه زمین یا یک واحد مسکونی نو در مکان دیگری تحویل بگیرند که از آن به عنوان طرح کلید به کلید هم یاد می‌شود.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که تا کنون ۱۵ درصد از بنا‌های ناپایدار نوسازی شده‌اند و این میزان در روستا‌ها ۵۰ درصد بوده است، اظهارکرد: اکنون در ۶۵۰ شهر بافت‌های فرسوده وجود دارد، از ابتدای دوره نوسازی در سال ۱۳۸۴ تا شهریور ۱۴۰۰ حدود ۲۲۰ هزار واحد از بنا‌های فرسوده نوسازی و مقاوم سازی شده و به جای آن‌ها ۷۱۰ هزار واحد نوسازی شده است.  

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی در خصوص ارایه تسهیلات نوسازی مسکن توضیح داد: از محل تسهیلات نوسازی توسط شرکت بازآفرینی شهری تا کنون ۳۳ هزار و ۷۰۰ واحد به بانک معرفی شده‌اند؛ از محل تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز حداقل ۱۰ هزار واحد به بانک معرفی شده است.

آئینی اضافه کرد: در شهر تهران نیز بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند. همچنین وام ودیعه مسکن نیز به متقاضیان نوسازی در این بافت‌ها ارایه می‌شود که مبلغ آن در تهران ۶۰ میلیون تومان و در سایر استان‌ها ۴۵ میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص بافت‌های تاریخی عنوان کرد: در کل کشور ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی وجود دارد، اما به دلیل شرایط خاص این بافت‌ها بسته تشویقی شهرسازانه به آن تعلق نمی‌گیرد و در حال حاضر با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال تدوین بسته تشویقی مناسب با شرایط بافت‌های تاریخی هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری وزارت راه و شهرسازی، تاریخ انتشار:۴ دی ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۲۲۹۵۳، news.mrud.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین