پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۳
وزیر نیرو با اشاره به این که سرانه آب برای هر ایرانی از 6500 مترمکعب در سال به 1200 مترمکعب رسیده است، گفت: امروز 60 هزار روستا در کشور وجود دارد و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده میزان برخورداری آبرسانی به روستاها به حدود 95 درصد جمعیت این بخش می‌رسد. برخی از منتقدین این بیانات وزیر را نوعی کلی گویی و بیان ناقص عملکرد برخی از برنامه های جاری، بئون کمترین اشاره به راهکارهای رفع چالش ها می دانند و آن را فاقد اثرگذاری و تحلیل ارزیابی می کنند.

شعار سال: علی‌اکبر محرابیان جمعه، ۹دی در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با گرامی‌داشت یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت:هم اکنون ۶۰ هزار روستا در کشور وجود دارد که فرآیند آبرسانی در بخشی از این روستا عملیاتی و محقق شده است. طرح جهاد آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجراست و در حال حاضر با پیشرفت ۲۹ درصدی در حال تداوم است. قرار است در سه سال این کار تمام شود و تعداد روستا‌ها در طرح جهاد آبرسانی به ۱۶ هزار روستا خواهد رسید. آبرسانی به این تعداد روستا، میزان برخورداری آب روستایی را به حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور می‌رساند.

سرانه آب برای هر ایرانی از  ۶۵۰۰ به ۱۲۰۰ مترمکعب در سال رسیده است

وزیر نیرو بیاننمود، امروزه شاهد تغییرات اقلیمی در سطح جهان هستیم. این تغییرات آب و هوایی باعث تغییرات الگو‌های بارشی در جهان به‌ویژه در ایران شده است، در این شرایط ضرورت مدیریت منابع آب امری پراهمیت و غیر‌قابل انکار است. کاهش بارش‌ها و افزایش تقاضای آب با توجه به رشد صنعت و اقتصاد در کشور دو مولفه‌ای است که برآیند توجه به مدیریت منابع آب را دوچندان می‌کند. اگر سرانه آب قابل برنامه‌ریزی را در طول ۵۰ سال گذشته بررسی کنیم، می‌بینیم که سرانه آب قابل مدیریت و تجدیدپذیر به شدت کاهش یافته و سرانه آبی که در اختیار هر ایرانی قرار می‌گیرد از حدود ۶۵۰۰ متر مکعب در سال به حدود ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است، این می‌طلبد که با روش‌های نوین بتوانیم منابع آب خود را به خوبی مدیریت کنیم.

محرابیان تصریح‌کرد: مهمترین دلیل برگزاری نمایشگاه همین موضوع است؛ محلی که همه فعالان، دانشمندان، مهندسان، محققان، کارشناسان، فعالان اقتصادی، صنعتی و تولیدی و بازرگانی حوزه آب و آبفای کشور جمع شده‌اند که بتوانیم با روش‌های نرم فزاری و سخت‌افزاری به مدیریت منابع آب خود کمک کنیم؛ مدیریت آبی که در کشور قابل تجمیع، برنامه‌ریزی و توزیع است.

وی اظهار کرد: کاهش سرانه مصرف آب در کنار بعد نگران کننده، دارای ابعاد امیدبخش است. نگران کننده این که نمی‌توانیم با روش‌های گذشته و سنتی، آبی که غیر قابل مدیریت و غیر‌قابل حساب بوده را همچنان مدیریت کنیم، اما از سوی دیگر کاهش سرانه به معنای رشد اقتصادی و مصرف است. اگر میزان مصرفی که ایرانی‌ها امروز در عرصه‌های کشاورزی و واحد‌های صنعتی خود دارند را با گذشته مقایسه کنیم می‌بینیم که کشور در حال رشد و پیشرفت است و این بعد خوشحال کننده ماجراست و آنچه برای ما، مسئولان و کارشناسان حوزه آب اهمیت دارد رسالت سنگینی بر دوش ما گذاشته این است که بتوانیم با این حجم بارش خدادادی همه نیاز‌های امروز و آینده مردم را تامین کنیم. قدر مسلم دو روش داریم؛ یکی برنامه‌ریزی و مدیریت به روش‌های نرم افزاری و دومی اجرای پروژه‌های مدیریت منابع آب در کشور است.

وی گفت: در مدیریت اجرای پروژه‌های سخت افزاری، بالادستی، انتقال و مهار آب‌ها و تصفیه خانه آب و اکثر پروژه‌ها در این زمینه‌ها امروز شاهد فعالیت قابل توجه در بخش آب کشور هستیم. باید به خودمان متذکر شویم که چه بودیم و چه هستیم و این نکته مهمی است. محرابیان در همین زمینه ادامه داد: ۴۰، ۵۰ سال پیش در کدام نقطه بودیم و امروز در کدام نقطه هستیم. با بررسی وضعیت صنعت آب و برق وقتی مطالعه می‌کنم که کارشناسان ما در تعریف پروژه و امور مهندسی و اجرایی در چه نقطه‌ای بودیم و امروز در چه نقطه‌ای قرار داریم به خود می‌بالم که به عنوان عضوی کوچک و خدمتگذار در این صنعت تلاش می‌کنم.
امروز در داخل و خارج از کشور پروژه‌هایی در حال اجرا داریم که شاید اجرای بلندترین و بزرگترین سد جهان است و سد بختیاری نامیده می‌شود، بزرگترین افتخار سدسازی ایران که امور مهندسی و اجرایی آن و ده‌ها و صد‌ها پروژه عظیم مهار و انتقال آب دیگر به دست متخصصان ایرانی در دست اجراست.

توضیحات تکمیلی برای درک بهتر خبر:

سد و نیروگاه بختیاری قرار است که در بخش سفلای رودخانه بختیاری در استان لرستان و در بخش جنوب غربی ایران در دامنه‌های جنوب غربی کو‌ه‌های زاگرس چین خورده و در شمال غرب ایستگاه تنگ پنج (هشتمین ایستگاه حد فاصل اندیمشک - دورود) در مسیر راه آهن تهران - اهواز، بر روی رودخانه بختیاری احداث شود. ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم حدود ۵۰ کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتر بالادست تقاطع رودخانه‌های سزار- بختیاری قرار گرفته است. رودخانه بختیاری یکی از دو سرشاخه اصلی رودخانه دز می‌باشد که از ارتفاعات جنوبی اشترانکوه سرچشمه می‌گیرد و در نزدیکی ایستگاه تنگ پنج به رودخانه سزار می‌پیوندد و رود دز را تشکیل می‌دهد.

شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ایلنا. منتشره در نهم دی ماه 1401. کد خبر : 1314083 .https://www.ilna.ir .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین