پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
پروژه مهم و زیرساختی سد بختیاری که بعد از یک دهه توقف، قرار است با ارتفاع ۲۷۵ متر، حجم مخزن ۲.۷ میلیارد مترمکعب و ظرفیت ۷۵۰ مگاوات تولید برق در غرب ایران احداث شود، از مسیر فاینانس چین تأمین مالی خواهد شد. طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی شرکت توسعه منابع آب، این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فاینانسور چینی معرفی شده و هم اکنون در حال اخذ مجوز‌های لازم است. هشتم فروردین سال ۹۲ کلنگ سد بختیاری با ارتفاع ۳۲۵ متر به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با حضور رئیس جمهور وقت به زمین خورد و قرار بود این سد با توانمندی کاملاً ایرانی احداث شود؛ اما در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد مورد تعدیل قرار گرفت و مقرر شد این سد با ارتفاعی حدود ۲۷۰ متر توسط شرکت کره‌ای Daelim ساخته شود که این اقدام نیز صورت نگرفت.

شعارسال: پروژه مهم و زیرساختی سد بختیاری که بعد از یک دهه توقف، قرار است با ارتقاع ۲۷۵ متر، حجم مخزن ۲.۷ میلیارد مترمکعب و ظرفیت ۷۵۰ مگاوات تولید برق در غرب ایران احداث شود، از مسیر فاینانس چین تأمین مالی خواهد شد.

ساخت سد بختیاری بعنوان بلندترین سد کشور با فاینانس چین

ماشاالله تابع جماعت، معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران درباره وضعت تکمیل سد بختیاری به عنوان بلندترین سد کشور گفت: سد بختیاری در مرحله تأمین مالی از محل فاینانس کشور چین است، این طرح توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به فاینانسور چینی معرفی شده و هم اکنون در حال اخذ مجوز‌های لازم است و در برنامه زمانبندی تعیین شده اجرا خواهد شد.

وی در خصوص طرح‌های آماده بهره برداری نیز اظهار کرد: پروژه‌هایی نظیر انتقال آب به سد کنجانچم (طرح گرمسیری) و آبرسانی به شهر هیدوج (انتقال آب از سد ماشکید) از جمله پروژه‌هایی است که به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین افزود: انتقال آب به روستا‌های پایین دست سد کهیر (طرح کهیر)، اتمام بخش اضطراری خط دوم انتقال آب به زاهدان به میزان ۱۸.۵ کیلومتر و اتمام ایستگاه پمپاژ (خط دوم انتقال آب به زاهدان) از دیگر پروژه‌های آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: شرکت آب و نیرو تاکنون با اجرای ده‌ها پروژه ملی و بزرگ بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب مخازن برای ذخیره‌سازی آب ایجاد کرده که افزون بر ۴۰ درصد کل مخازن کشور است.

تابع جماعت با بیان اینکه سد‌های در دست اجرای این شرکت با مخازن ۸ میلیارد مترمکعب است، اضافه کرد: پیشبرد این امر، نقش مهمی در مدیریت بهینه منابع آب کشور خواهد داشت.

وی گفت: پروژه‌های مهمی نظیر سد و نیروگاه بختیاری و خرسان ۳، نیروگاه توسعه گتوند و سد‌هایی نظیر کاکارضا، کوار، شفارود، گابریک و تنگ معشوره در کنار تکمیل طرح‌های توسعه مناطق مرزی نظیر طرح گرمسیری، آزاد، ژاوه، زاب و همچنین طرح‌های آبرسانی نظیر تهلاب، آبرسانی به کرمان، طرح انتقال آب زاهدان از جمله پروژه‌هایی است که شرکت آب و نیرو در دست اجرا دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تصریح کرد: این طرح‌ها و پروژه‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های قانون بودجه و سایر ظرفیت‌های تامین منابع مالی به‌ویژه فاینانس، ماده ۵۶ و با مشارکت بخش خصوصی و با حمایت‌های دولت سیزدهم در حال اجراست.

هشتم فروردین سال ۹۲ کلنگ سد بختیاری با ارتفاع ۳۲۵ متر به عنوان بلندترین سد بتنی جهان با حضور رئیس جمهور وقت به زمین خورد و قرار بود این سد با توانمندی کاملاً ایرانی احداث شود؛ اما در دولت یازدهم ابتدا ساخت این سد متوقف شد، سپس ارتفاع این سد مورد تعدیل قرار گرفت و مقرر شد این سد با ارتفاعی حدود ۲۷۰ متر توسط شرکت کره‌ای Daelim ساخته شود که این اقدام نیز صورت نگرفت.

اکنون پروژه سد بختیاری به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آبی دو دهه اخیر ایران، دوباره در دولت سیزدهم احیا شده و وزیر نیرو در ابتدای بهمن‌ماه امسال، از تامین اعتبار برای تکمیل بلندترین سد کشور با عنوان سد بختیاری خبر داد و گفت: "فرآیند احداث سد بختیاری که طی سال‌ها پیش متوقف شده بود، با تامین مالی دوباره از سر گرفته شده و عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. "

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

سد بختیاری سدی قوسی در دست ساخت بر روی رودخانه بختیاری واقع‌در استان لرستان است. سد و نیروگاه بختیاری در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و درمحل شهرستان الیگودرز قرار دارد و مطالعات این سد سال۱۳۷۵آغاز شد و ساخت این سد با شروع دولت محمود احمدی نژاد آغاز گردید و پس از اتمام دولت محمود احمدی نژاد با روی کار آمدن دولت روحانی ساخت این سد و ۱۵سد دیگر (سد‌های دیگری مثل خرسان، تنگه سرخ شیراز و …) به دست معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس محیط زیست وقت متوقف گردید.

مقرر شده بود که نیروگاه این سد با توجه به ارتفاع ۳۲۵ متری و مخزنی با گنجایش ۵ میلیارد و ۱۵۹ میلیون مترمکعب بتواند سالیانه ۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. ظرفیت نیروگاه این طرح عظیم ملی ۱۵۰۰ مگاوات طراحی شده بود و یکی از اهداف احداث طرح بختیاری جلوگیری از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز و در نتیجه افزایش عمر سد دز است.

خدمات مهندسی مطالعات مرحله اول طرح سد و نیروگاه بختیاری در اسفند ماه ۱۳۷۵، بمدت ۳۳ ماه، به شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس واگذار و توسط شرکت سهامی ساخت سد و تأسیسات آبیاری سابیر اجرا گردید، گزارش‌های مربوط به مرحله اول طرح در اسفند ماه ۱۳۷۹ تحویل شرکت آب و نیرو شده‌است. در سال ۱۳۸۳ با انتقال پروژه از معاونت طرح‌های توسعه شرکت و انتصاب مجری، مذاکرات مربوط به انتخاب مشاور مرحله دوم طرح ادامه یافت و نهایتاً در تاریخ ۲۸/۳/۸۴ انجام خدمات مهندسی شامل بازنگری و تکمیل مطالعات مرحله اول، انجام مطالعات مرحله دوم و تهیه اسناد مناقصهٔ سد و نیروگاه بختیاری به مشارکت مشاورین مطالعات طرح بختیاری که از شرکت‌های مهندسی مشاور سد تونل پارس (اشتوکی پارس سابق) بعنوان رهبر مشارکت، مهندسی مشاور خدمات مهندسی برق (مشانیر)، مهندسی مشاور دزآب، پویری سوئیس (الکترووات سابق) با مسئولیت مشترکاً، منفرداً و متضامناً تشکیل شده‌است، واگذار نمود که عملیات مذکور نیز توسط شرکت سابیر (پروژه‌های حفاری) اجرا گردید. به منظور بازبینی مدارک فنی طرح مشارکت الکتریک فرانس و کوینه بلیه به عنوان مشاور بازنگری طرح (TRC) بکار گرفته شد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های طرح در بخش احداث جاده‌های دسترسی اصلی و داخلی، مطالعات کمپ، تونل انحراف آب، زیر سازی ایستگاه راه‌آهن اختصاصی دوآب و… همزمان با پیشرفت مطالعات در حال انجام بوده که جزئیات آن به شرح زیر می‌باشد: بخشی از راه‌های دسترسی داخلی (مسیر ۲) در قالب قراردادی با شرکت جهاد نصرکوثر شامل ۲ پل بر روی رودخانه سزار و مسیر به طول ۲ کیلومتر به اتمام رسیده‌است.

بخش دوم از راه‌های دسترسی داخلی شامل مسیر‌های ۱٬۳ و ۴ با طول تقریبی ۱۰ کیلومتر و ۷ دهنه پل در قالب قراردادی با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (مؤسسه حرا) به همراه زیرسازی ایستگاه راه‌آهن اختصاصی دوآب و تونل انحراف آب بالایی از ابتدای سال ۸۸ آغاز شده‌است. احداث سیستم انحراف و راه‌های دسترسی به تاج سد طی یک قرارداد به قرارگاه خاتم‌الانبیاء (مؤسسه حرا) واگذار گردید و عملیات اجرایی آن از نیمه اول سال ۱۳۹۰ آغاز شده‌است. قرارداد‌های قطعات اول و دوم بخش اول از راه‌های دسترسی اصلی طرح تحت عنوان «مسیر آزادراه خرم‌آباد - سیرم» و «سیرم - تنگ هفت» در قالب قرارداد‌هایی با شرکت ناودیس‌راه (نیمه دوم سال ۱۳۸۹) و شرکت بلندطبقه (نیمه اول سال ۱۳۸۸) ابلاغ و عملیات اجرایی آن‌ها آغاز گردیده‌است. اجرای بخش دوم و سوم راه‌های دسترسی اصلی طرح تحت عنوان مسیر تنگ۷-تنگ۶ و تنگ ۶-تنگ۵ در قالب قرارداد‌هایی به شرکت‌های جهاد نصر اصفهان و جهاد توسعه خدمات زیربنایی در نیمه دوم ۱۳۸۹ ابلاغ و شروع شده‌است. تفاهم‌نامه قرارداد اصلی طرح (سد و نیروگاه) جهت تأمین مالی، طراحی و اجرا با کنسرسیوم فرآب-ساینوهایدرو در اسفند ماه ۱۳۸۹ به امضاء رسیده‌است و اخذ مجوز‌های مورد نیاز و ترتیبات فاینانس در دست پیگیری است که پس از آن امکان ابلاغ قرارداد و فعال شدن عملیات اجرایی فراهم می‌گردد.

رودخانه بختیاری یکی از دو سرشاخه اصلی رودخانه دز می‌باشد که از ارتفاعات قالیکوه سرچشمه می‌گیرد سپس در پایین دست با افزودن رودخانه سزار که سرچشمه اصلی آن اشترانکوه است تشکیل رودخانه دز را می‌دهند. مساحت حوضه آبریز در محل ساختگاه سد در حدود ۶۴۸۸ کیلومترمربع و میانگین ارتفاع حوزه از سطح دریا ۲۲۱۲ متر می‌باشد. دبی متوسط سالانه رودخانه بختیاری الیگوررز د محل سد (بر اساس یک دوره آماری ۶۰ ساله) معادل ۱۴۴٫۶ مترمکعب بر ثانیه و متوسط بارش سالانه در حدود ۱۱۱۷ میلی‌متر می‌باشد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30بهمن1402، کدخبر: 3041661، www.tasnimnews.com/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین