پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
کَند و کاوهای غیرمجاز بی شمار قاچاقچیان اَموال تاریخی و فرهنگی در عَرصۀ شهر باستانی دارابگِرد که به تازگی و پیش از بارندگی های بهمن ماه انجام گرفته است، بیانگر نبود نظارت و حفاظت از سوی مسولان ادارۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر نهادهای مسول شهر داراب است. مسولانی که تنها سرگرم کاغذبازی های اِداری و حفظ میز و صندلی خود بوده و هیچ اَهمیتی به یادگارهای بی همتا و تکرارناپذیر تاریخی نداده و از کنار دشواری های آن ها به سادگی می گذرند و اگر هم زورشان بچَربد از بُن و ریشه دست اَندازی ها (تعرضات) به یادمان های تاریخی را رَد کرده و یا مربوط به گذشته ها می دانند و در فَرجام توپ را در زمین دیگر نهادها و اُرگان ها می اَندازند و از مسولیت خویش شانه خالی می کنند. و این است سرنوشت غم اَنگیز یادگارهای ملی و نشانه های هویتی مردمی با فرهنگ که در حال رنگ باختن و حذف از چهرۀ تاریخ و صفحۀ روزگار است. سرنوشت اَندوه باری که پیوسته تکرار می شود و همگی بی تفاوت از کنارش در می گذریم. در پایان نیز این هویت و شناسنامۀ اِفتخارآمیز مردم منطقه و یادگارهای نیاکان پاک سرشت مان است که از دل تاریخ پاک خواهد شد.

شعار سال: تاراج گران اموال تاریخی به بهانه یافتن گنج در نبود نظارت و حفاظت مسئولان میراث فرهنگی فارس به شهر باستانی دارابگِرد این استان یورش بُرده و با کَند و کاو‌های غیرمجاز بی شمار خود، گودال‌های بزرگی را در جای جای عرصۀ آن پدید آورده و به این یادگار ملی شبیخون زده اند.

 شهر باستانی دارابگِرد که از آن با نام یکی از سه شهر بزرگ باستانی سرزمین پارس نام می‌برند، در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی به سر می‌برد.

این شهر ارزشمند تاریخی که هویت و شناسنامۀ شهر داراب است، اِمروزه به جایگاهی برای تاخت و تاز چپاوُل گران میراث فرهنگی تبدیل شده و به یکی از ارزشمندترین یادگار‌های ملی کشور آسیب‌های برگشت ناپذیری را وارد آورده و آن را زیر و رو کرده اند.

کند و کاو‌های غیرمجاز بی شمار قاچاقچیان اموال تاریخی و فرهنگی در عرصۀ شهر باستانی دارابگِرد که هفته گذشته و پیش از بارندگی‌های بهمن ماه انجام گرفته است، بیانگر نبود نظارت و حفاظت از سوی مسئولان ادارۀ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر نهاد‌های مسئول شهر داراب است.

اینکه چگونه تاراج گران اموال تاریخی با خیال آسوده توانسته اند به درون عرصۀ شهر باستانی دارابگِرد راه یافته و در جای جای آن گودال‌های بزرگ و ژرفی که برخی از آن‌ها بیش از سه متر است، جای تامل دارد.

شبیخون غارتگران میراث فرهنگی به آثار باستانی دارابگرد

نیاز دارابگرد به پایگاه میراث فرهنگی

شهر باستانی دارابگِرد با وجود همۀ ارزش‌هایی که دارد از داشتن یک پایگاه پژوهشی و میراث فرهنگی محروم است.

دوستداران میراث فرهنگی شهر داراب و استان سال‌های سال است که خواستار پدیداری یک پایگاه پژوهشی و میراث فرهنگی در این شهر باستانی هستند تا بتوان افزون بر شناخت و آگاهی بیشتر از تاریخچۀ شهر و پژوهش و بررسی‌های علمی و دانشگاهی دربارۀ این شهر تاریخی، به درستی نیز از آن حفاظت کرد.

همچنین زمانی که شهر تاریخی دارابگِرد دارای یک پایگاه میراث فرهنگی شود، بودجه و ردیفی مستقل در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای آن در نظر گرفته خواهد شد و بی گمان دشواری‌های بزرگ آن برطرف شده و مورد رسیدگی بهتری جای می‌گیرد.

از سویی، در این پایگاه با همکاری نهاد‌های علمی و دانشگاهی، می‌توان به بزرگ‌ترین چالش‌های شهر تاریخی دارابگِرد که فرونشست و فروچاله‌های زمین و دست اندازی‌های سودجویان اموال تاریخی و فرهنگی است، رسیدگی شود و آن را از گزند فاجعه‌ای ناگوار نجات داد.

شبیخون غارتگران میراث فرهنگی به آثار باستانی دارابگرد

در بیشتر دفتر‌های تاریخی از دارابگِرد با نام سومین شهر بزرگ پارس یاد شده است که یکی از بزرگ‌ترین ضرابخانه‌های (جایگاه ضرب سکه) پارس در آن پدیدار شده است و همین بر ارزش و ویژگی این کهن شهر می‌افزاید.

باستان شناسان دیرینگی شهر دارابگِرد را وابسته به اواخر دورۀ اَشکانی و آغاز دورۀ ساسانی بر پایۀ سفال‌های موجود می‌دانند. همچنین اَردشیر بابکان بُنیادگذار دودمان ساسانی پیش از آن که به پادشاهی برسد، دارابگِرد را به قلمرو خود در آورده و جایگاه فرماندهی خود را از همین شهر گسترش می‌دهد. در این شهر بقایای کَندگ (خندق) از زمان ساسانیان برجای مانده و دارابگرد در روزگار ساسانیان رونق بسیار فراوانی داشته است.

شبیخون غارتگران میراث فرهنگی به آثار باستانی دارابگرد

شهر باستانی دارابگِرد در ۷ کیلومتری شهر داراب و ۲۴۰ کیلومتری جنوب خاوری (شرقی) شهرستان شیراز جای گرفته و با شمارۀ ۱۴ در تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۳۳۰۷۶۳، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
0
0
نوش جونشون. غارت می کنند ، عارت می شوند
مدیر پایگاه

سلام 


یعنی چی؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین