پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ اشتغال در مناطق شهری کشور در زمستان سال گذشته حدود 36 درصد بوده است. به بیانی از هر 10 نفری که در شهر ها در سن کار(15 سال و بیشتر) دارند، تعداد شاغلین به 4 نفر هم نمی رسد.

شعارسال: نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور در زمستان سال گذشته ۱۰.۳ درصد برآورد شده که نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۰ حدود نیم درصد افزایش یافته است. علی رغم اینکه نرخ بیکاری در زمستان سال ۱۴۰۱ نسبت به زمستان سال گذشته اش افزایش یافته، اما در همین برهه زمانی نرخ اشتغال در مناطق شهری کشور کمی بالاتر رفته و از ۳۶ درصد به ۳۶.۱ درصد رسیده است. به بیان دیگر از میان کسانی که در شهر‌ها در سن کار (۱۵ سال و بیشتر) قرار دارند، تنها حدود ۳۶ درصد دارای شغل هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت نرخ اشتغال در مناطق روستایی کمی بهتر از مناطق شهری است.

از هر 10 شهرنشین چند نفر شاغل هستند؟

نرخ اشتغال در مناطق شهری در سال ۹۸ در حدود ۳۸ درصد بوده، به طور کلی علی رغم نوسان‌هایی که این شاخص در چند فصل گذشته تجربه کرده، روند این شاخص نزولی بوده است. از ابتدای سال ۱۴۰۰ نرخ اشتغال شهری بین ۳۶ تا ۳۷ درصد در نوسان بوده است. البته روند نزولی که نرخ اشتغال در مناطق روستایی تجربه کرده نسبت به روند نزولی این شاخص در شهر ها، شدید‌تر بوده است. به بیان دیگر وضعیت اشتغال مناطق روستایی در چند سال اخیر نسبت به وضعیت اشتغال شهر‌ها بیشتر آسیب دیده است.

کل جمعیت حاضر در سن کار کشور در زمستان سال گذشته ۶۴ میلیون نفر برآورد شده که از این تعداد ۲۵ میلیون و ۹۵۶ هزار نفر تمایل به کار کردن دارند. بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی کشور در زمستان سال گذشته ۴۰.۵ درصد بوده که نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۰ کمی افزایش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۲ میلیون و ۵۲۵ هزار از کسانی که در زمستان تمایل به کار کردن داشته اند، نتوانسته برای خود شغلی دست و پا کنند، به عبارت دیگر نرخ بیکاری در زمستان گذشته ۹.۷ درصد بوده است. نرخ بیکاری در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به زمستان ۱۴۰۰ حدود ۰.۳ درصد افزایش یافته است.

از هر 10 شهرنشین چند نفر شاغل هستند؟

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 5اردیبهشت1402، کدخبر: 33785، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین