پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۱۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
بر اساس برخی شایعات، دو تن از رهبران و اعضای جنبش حسینیون(جنبش مقاومت اسلامی آذربایجان) در قم دستگیر شده اند. هیچ اطلاعاتی درخصوص علل دستگیری این افراد ارایه نشده و مشخص نیست که علت دستگیری گرایشات سیاسی- امنیتی داشته یا وابسته به بروز جرم شخصی است. رسانه های ضد ایرانی و رادیکال جمهوری آذربایجان از این دستگیری استقبال نموده و در داخل ایران نیز ، برخی از رسانه های معاند و معدود رسانه های تخصصی فعال در خصوص اخبار آذربایجان، در این خصوص واکنش نشان دادند.

شعارسال: دو تن از رهبران جنبش شیعی حسینیون به نام‌های «اورخان محمداف» و حجت الاسلام «توحید ابراهیم بیگلو»، پنج روز پیش در قم دستگیر شدند. این دو، از چهره‌های مبارز آذری بودند که در قم به فعالیت‌های مذهبی و اجتماعی در حمایت از جمهوری اسلامی می‌پرداختند.
جای سوال است که با وجود نهاد‌هایی مانند شورای عالی امنیت ملی، این افراد چرا دستگیر شده اند و اتهام آن‌ها طبق قانون ایران چیست؟

شایعات دستگیری دو تن از رهبران حسینیون در قم

این اقدام علیه حسینیون در حالی صورت میگیرد که در دو ماه گذشته، صد‌ها تن از فعالان مذهبی و اجتماعی طرفداران ایران نیز در باکو دستگیر شده اند، اما در ایران، در کمال شگفتی، به جای اینکه طرفداران رژیم علی اف بازداشت شوند، طرفداران خود ایران بازداشت می‌شوند!

اکنون بیم ایران می‌رود که با تداوم این وضع غیرقانونی، این چهره‌های ایرانگرا به باکو تحویل داده شوند که در این صورت زندگی آن‌ها در خطر خواهد بود. این فعل و انفعالات، قطعا نتیجه عوامل نفوذی باکو در ایران است؛ یعنی همانهایی که در ظاهر به بهانه‌های مذهبی، ایران را در برابر اقدامات ضدامنیت ملی رژیم علی اف منفعل میکنند و سپس همان فعالان مذهبی اصیلی را که زمانی ادعای حمایت از آن‌ها را داشتند، دستگیر میکنند.
امید است که با روشنگری رسانه ها، محدودیت تحمیل شده به این دو چهره، برداشته شود و آبروی تاریخی مملکت و جمهوری اسلامی نیز در برابر فعالان شیعه جهان حفظ بماند.

شایعات دستگیری دو تن از رهبران حسینیون در قم

جنبش مقاومت آذربایجان یا حسینیون یا حسینچی‌لَر ،جنبشی اجتماعی‌-سیاسی در جمهوری آذربایجان و نزدیک به محور مقاومت می‌باشد. «توحید ابراهیمی بیگلی» به عنوان رهبر فعلی این جنبش شناخته می‌شود. او منتقد رژیم الهام علی‌اف بوده و هدف جنبش را گفتمان‌سازی، ایجاد قدرت بازدارندگی در بین شیعیان جمهوری آذربایجان و تقویت بنیه و توانمندسازی آن‌ها بر مبنای الگوی مقاومت ذکر کرده‌است. برخی این جنبش را «نیروی نیابتی» جدید جمهوری اسلامی ایران، این‌بار در جمهوری آذربایجان عنوان کرده‌اند که شباهت زیادی با دیگر نیروهای نیابتی محور مقاومت، همچون حزب‌الله لبنان دارد. جمهوری آذربایجان این گروه را به داشتن ارتباطات گسترده با دستگاه‌های ایران متهم کرده‌ است . اطلاعات کمی دربارهٔ ساختار جنبش حسینیون، برنامه‌ها و رهبری آن وجود دارد. با توجه به شرایط اجتماعی-سیاسی جمهوری آذربایجان، وجود حسینیون به عنوان یک تشکیلات مخالف سازمان یافته، چندان مورد تمایل اذربایجان نبوده چرا که این جنبش علاوه بر آذربایجانی‌های جمهوری آذربایجان، در متحد کردن آذربایجانی‌های شیعهٔ ساکن روسیه، قفقاز، ترکیه و اروپا نیز دخالت دارد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت آذری ها، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت1402، کدخبر: 11031، azariha.org / سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین