پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۱۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
این روزها در صف نانوایی و جمعیت اتوبوس هم می شنویم سود بانکی کم شده!شهروندانی که با اعتراض این جمله را تکرار می کنند.ولی اکثرا فقط یک روی سکه را می بینند.متاسفانه این روزها با رکود اقتصادی لرستان مواجه ایم و مردم مجبورند با رویکرد اقتصاد مقاومتی چرخ زندگی را بچرخانند.

شعار سال: در اصطلاح عامیانه بازار کساد شده و هیچ کاسبی ریسک نمی کند ،جنس باکیفیت و کالای متنوع ارائه بدهد.اداری ها هم از اینکه حقوق ها با دخل و خرجها همخوانی ندارد،ناله می کنند.هیچکس ریسک نمی کندو با وجود داشتن مهارت یا تخصص از خود اشتغالی فرار می کنند.

کوروش بیرانوند می گوید: بازار خراب است و مشتری رغبت خرید ندارد.زمانی درآمد نیست من هم مغازه لباس فروشی ام را اجاره دادم.روزگاری درآمدم سه میلیون تومان در ماه بوداما حالا مجبورم به همین کرایه قانع باشم.

از او می پرسیم پول پیش اجاره مغازه را چکار کردی؟می گوید: گذاشتم بانک سودشو بگیرم!

علی حسینی فرد تکمیل می کند:خانم خبرنگار پول و درآمد کافی نیست .بنده حتی منزل مسکونی دویست متری ام را هم فروختم و با هزینه فروشش در بانک سرمایه گذاری کردم.

وقتی از او می پرسم،آیا مستاجر بودن و داشتن سود بانکی به صاحبخانه بودنت می ارزد،ادامه می دهد:بله می ارزد.درامد من کافی نبود و مخارج بالا! البته اجازه نشینی هم مشکلاتی دارد ولی دست کم سر ماه بدهکار زن و بچه یا سوپرمارکت سر کوچه نیستم.

رقیه نادری گلایه می کند:من یک مادرم با حقوق بازنشستگی همسرم و وجود سه تحصیکرده بیکار هر طوری شده زندگی می کنیم اما خدا گواه است نه فرزندان خودم و نه کس دیگر پیدا نمی شود با سی میلیون تومان پس انداز چندین و چند ساله ما کاری بکند.

خانم نادری تاکید می کند:من به عنوان یک فرهنگی می دانم این درست نیست که سرمایه ما لرستانی های درمانده با وجود خیل عظیم تحصیکرده های بیکار در بانک بماند اما وقتی کسی قدرت مدیریت این پول را ندارد،چکار کنیم؟!پس همان سود بانکی هم غنمیت است.

امثال محمد و کورش و این والدین در استان بیشمارند شاید به زئم خود بهترین گزینه را انتخاب کرده اند و در ازای یک سرمایه گذاری بی دردسر ماهانه درآمدی به عنوان کمک خرج دریافت می کنند.اما زمانی طبق پیگیری استانداری مشخص می شود از تلنبار سرمایه گذاری های ما لرستانی ها در بانکهای خصوصی 3هزار و پانصد میلیارد اعتبار نه تنها در خدمت این استان محروم گماشته نشده بلکه در جهت صدقه سری اصفهان و تهران و مشهدو.... در خارج از استان به کار گرفته شده است،باید گفت: این همان شکاف طبقاتی دیرینه ی این کارزار است که پولدارها روز به روز پولدارتر می شوند و فقیرها روز به روز فقیر تر!و حالا باید گفت:استانهای توسعه یافته روز به روز پیشرفته تر و استانهای محروم روز به روز محروم تر می شوند.

استاندار لرستان در جلسه هماهنگی بانکهای استان، خطاب به بانکهای خصوصی استان گفت:بانکهای خصوصی موظفند سرمایه حاصل از سپرده های مردمی را در داخل استان به کار بگیرند و این واقعا اجهاف است که پول شهروندان لرستانی که لااقل هر کدام یک نفر بیکار در خانواده دارند،در خدمت به توسعه تهران و مشهد و اصفهان گماشته شود.

هوشنگ بازوند اعلام کرد:در این خصوص مکاتبه ای با رییس بانک مرکزی انجام شده و بانکها در صورت بی توجهی به این مساله، متخلف شناخته شده و مطابق با قوانین جزایی با آنان برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر بانکهای خصوصی تعطیل شوند بهتر از این است در حق اشتغال و رفع موانع لرستان نسبت به دیگر استانها اجهاف کنند.

مهندس بازوند در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از سپرده‌هایی که مردم استان در بانک‌ها سپرده‌گذاری کردند 5700 میلیارد تومان سهم بانکهای دولتی و 3500 میلیارد تومان سهم بانکهای خصوصی است.

وی اضافه کرد: ۶۰ درصد کل سپرده‌های مردم لرستان دربانک‌های دولتی و ۴۰ درصد در بانک‌های خصوصی قرار دارد و قرار است این سپرده‌ها به اقتصاد لرستان کمک کنند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه در سند اشتغال لرستان مقرر شده که 2120 میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها با بهره ۱۸ درصد پرداخت شود، تصریح کرد: در این خصوص بانک‌های خصوصی ۹۶۰ میلیارد تومان و بانک‌های دولتی باید 1150 میلیارد تومان پرداخت کنند که بانکهای دولتی به 87 درصد و بانکهای خصوصی به 21 درصد تعهدات خود عمل کردند.

بازوند یادآور شد: بررسیها حاکی از آن است که درصدی از سپرده‌هایی که در اختیار بانک‌های خصوصی است به بیرون از استان منتقل می‌شود و احیانا پرداختی‌هایی که در استان انجام می‌شود در راستای اشتغال و سرمایه‌گذاری نیست که این دو مهم نه به نفع استان است و نه مورد تایید ماست.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه بانکهای عامل در تهران این موضوع را به استانها ابلاغ نکرده اند، یادآور شد: بر این اساس ظرف یک ماه بانکهای خصوصی باید از طریق بانک مرکزی پیگیری لازم را داشته باشند و چنانچه این روند ادامه داشته باشد براساس یک شکوائیه از طریق بازرسی کل کشور و دادستانی نسبت به تعطیلی این بانک‏ها در استان اقدام خواهد شد.

وی درباره نگه‌داشتن مقداری از پول تسهیلات بانکی توسط بانکهای دولتی و خصوصی از متقاضیان، افزود: این مهم صد درصد تخلف است و چنانچه مبلغی از وام افراد بابت سپرده از آنان نگهداشته شود خلاف و جرم بوده و باید با خاطیان برخورد شود، حتی چانچه این مقدار پول بابت تضمین برداشته شود باز هم یک تخلف بانکی است و باید از طریق دستگاههای نظارتی مورد بررسی قرار گیرد.

هوشنگ بازوند گفت: برای جلوگیری از خروج سرمایه در استان تاکید داریم که حتی دستمال کاغذی از استان خودمان تهیه شود حال چرا ۳۵۰۰ میلیارد تومان پول در اختیار بانک‌های خصوصی است و ۷۰ درصد آن را به استان‌های دیگر می‌دهند.

وی با بیان اینکه شما مدیرید و در برابر مردم مسئول هستید، بیان کرد: در بحث اشتغال باید ۲۱۲۰ میلیارد تومان پرداختی داشته باشیم که از این میزان ۱۱۶۰ میلیارد تومان باید توسط بانک‌های دولتی و ۹۶۰ میلیارد توسط بانک‌های خصوصی پرداخت شود که درصد تحقق بانک‌های دولتی ۱۳۹ درصد و بانک‌های خصوصی ۲۱ درصد گزارش شده است.

استاندار لرستان ادامه داد: شاید درصدی از سپرده‌های مردم در استان هزینه شود اما مشکلی از اشتغال را حل نمی کند.

وی گفت: چنانچه این روند ادامه یابد اداره کل بازرسی را به این مساله وارد خواهیم کرد، تمایل نداریم که اعلام کنیم که برخی شعبه بانک‌های خصوصی در استان تعطیل کنید.

بازوند گفت: ما می‌خواهیم سپرده‌های مردم در اقتصاد مقاومتی به کمک استان بیاید و گرنه اقدام به تعطیلی اینگونه بانک‌ها می کنیم.

استاندار لرستان در پایان بیان کرد: انتظار ما کمک به استان است و چه بهتر با همدلی حل شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کاسیت خبر، تاریخ انتشار: 4 آذر 1395، کد مطلب: -:www. kassitkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین