پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
صندوق بین المللی پول اعلام کرد که توقف طرح صادرات غلات دریای سیاه می‌تواند منجر به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت این محصول غذایی در جهان شود. قرارداد کریدور غلات با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.، ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

شعارسال: پی یر اولیویه گورینشاس، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: این طرح به کاهش قیمت‌های غذا و غلات کمک کرد. اکنون که طرح غلات به حالت تعلیق درآمده است، همان روند به صورت معکوس عمل می‌کند و احتمالاً فشار صعودی بر قیمت مواد غذایی وارد می‌کند.

توقف توافق غلات منجر به افزایش ۱۵ درصدی قیمت‌ها می‌شود

وی تصریح کرد: تخمین‌های ما نشان می‌دهند که قیمت‌ها در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش خواهند یافت.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه ۲۶ تیرماه با اعلام به تعلیق درآوردن طرح توافق صدور غلات اوکراین از سوی روسیه گفت که روسیه زمانی به توافقنامه بازمی‌گردد که پایبندی به بخش دوم توافق اجرا شود؛ این قسمت غرب را ملزم می‌کند تا محدودیت‌ها بر صادرات کشاورزی و کود را رفع کند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در واکنش به اقدام روسیه گفت: من عمیقاً از تصمیم روسیه برای توقف و پایان دادن به اجرای طرح دریای سیاه (توافق صادرات غلات) از جمله لغو تضمین‌های امنیتی روسیه در کشتیرانی در بخش شمال غربی دریای سیاه متاسفم.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشور‌های وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید. دولت ترکیه طی دو ماه اخیر برای تمدید مجدد این قرارداد تلاش کرد، ولی به علت نارضایتی روسیه از اجرای مفاد مورد نظر مسکو، تمدید آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و دولت روسیه تمایلی برای تمدید قرارداد ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مقاله‌ای با عنوان «روسیه و آفریقا: هم‌افزایی تلاش‌ها برای صلح، پیشرفت و آینده موفق» که در تارنمای کرملین منتشر شد، نوشت: توافق غلات برای مقاصد بشردوستانه اجرا نمی‌شد و صرفا به منظور ثروتمند کردن آمریکا و اروپا استفاده می‌شد.

پوتین گفت: هدف اولیه این توافق تضمین امنیت غذایی دنیا، کاهش تهدید گرسنگی و کمک به فقیرترین کشور‌های آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین بود. به همین دلیل بود که روسیه متعهد شد تا اجرای آن را تسهیل کند.

به گفته رئیس جمهوری روسیه، طبق این توافق، در مدت تقریبا یک سال مجموعا ۳۲. ۸ میلیون تن غلات از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد این صادرات به کشور‌های دارای درآمد بالا یا دارای درآمد متوسط رو به بالا می‌رفت؛ در حالی که کشور‌هایی مانند اتیوپی، سودان، سومالی و یمن و افغانستان کمتر از سه درصد این صادرات را دریافت می‌کردند.

پوتین می‌گوید: در واقع، هیچ یک از مفاد این توافق که مربوط به معافیت صادرات غلات و کود روسیه از تحریم‌ها بود، به اجرا درنیامد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 3مرداد1402، کدخبر: 85181053، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین