پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین در حالی همچنان با شدت بیشتر ادامه دارد که دو طرف مناقشه تمام توان خود را برای کنترل کامل شهر کلیدی سیورودونتسک در استان لوهانسک متمرکز کرده‌اند.
شعار سال: شدت نبرد‌ها به حدی است که به گفته یک مسئول محلی، نیرو‌های ارتش روسیه برای پیش‌روی و تصرف سیورودونتسک دست به ویرانی کامل شهر زده‌اند.

آنسوی دیگر ماجرا به بحران صادرات گندم و غلات از اوکراین مرتبط می‌شود که برخی کشور‌های اروپایی و شماری دیگر از کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

واشنگتن در تازه‌ترین واکنش به این موضوع مسکو را به دلیل ایجاد مانع بر سر صادرات غلات و گندم در اوکراین به «باج‌خواهی» متهم کرده است.
 

تازه‌ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز سه‌شنبه هفتم ژوئن ۲۰۲۲ را در ادامه می‌خوانید:

کرملین: دو بندر اوکراین آماده بارگیری غلات است، اما کی‌یف باید سواحل را مین‌زدایی کند

مسکو روز سه‌شنبه اعلام کرد که دو بندر اصلی اوکراین در دریای آزوف که تحت کنترل و محاصره نیرو‌های ارتش روسیه درآمده‌اند از این پس آماده بارگیری محموله‌های غلات هستند.

این مطلب در حالی از سوی مقامات دولت روسیه مورد تاکید قرار گرفته که کرملین خواستار مین زدایی مسیر‌های دریایی در سواحل اوکراین پیش از شروع مجدد صادرات غلات از این بنادر شده است.

روسیه بخش‌های زیادی از سواحل اوکراین را طی نزدیک به ۱۵ هفته جنگ در این کشور تحت تصرف و کنترل خود درآورده است.

گشتی‌های جنگی روسیه با محاصره و کنترل بنادر اوکراین در دریای سیاه و آزوف مانع صادرات محصولات زراعی و غلات اوکراین شده‌اند، مسئله‌ای که سبب کمبود غلات و برخی مواد غذایی و نیز افزایش قیمت این محصولات در بسیاری از کشور‌ها شده است.

اوکراین و غرب مسکو را متهم به باج‌گیری و استفاده تسلیحاتی از مواد غذایی در جنگ جاری در این کشور می‌کنند. روسیه، اما علت متوقف شدن روند صادرات دریایی گندم و غلات تولید شده در اوکراین را مین‌های دریایی موجود در سواحل این کشور و تحریم‌های بین المللی علیه اقتصاد خود می‌داند.

ارتش اوکراین: تاکنون بیش از ۳۱ هزار سرباز روس در نبرد‌ها کشته شده‌اند

بر اساس آماری که از سوی ارتش اوکراین منتشر شده ۳۱ هزار و ۳۶۰ سرباز ارتش روسیه از زمان آغاز حمله نظامی این کشور تاکنون کشته شده‌اند.

روزنامه «کی‌یف پست «با انعکاس تازه‌ترین به روز رسانی ارتش اوکراین از شمار تلفات و خسارات وارده به نظامیان روس پس از آغاز تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین در بیست و چهار فوریه گذشته اعلام کرد که تاکنون ۲۱۲ هواپیمای جنگی، ۱۷۷ هلی‌کوپتر و ۱۲۵ فروند موشک کروز ارتش روسیه در جریان نبرد‌ها منهدم و نابود شده است.

صادارت دریایی نفت روسیه توسط شرکت‌های اروپایی دوبرابر شده است

شرکت‌های کشتیرانی متعلق به سه کشور بزرگ فعال در زمینه حمل و نقل دریایی کالا در اتحادیه اروپا از زمان حمله روسیه به اوکراین به این سو میزان محموله نفت صادراتی مسکو را دوبرابر افزایش داده‌اند.

مارکت اینسایدر با انتشار مطلبی در این خصوص یادآور شده است که این گونه اقدامات سبب تضعیف تلاش‌های جاری برای به چالش کشیدن ولادیمیر پوتین و دولت تحت ریاست وی پس از تهاجم نظامی به خاک اوکراین می‌شود.

در این گزارش به نقل از ایندیپندنت آمده است که شرکت‌های کشتیرانی در یونان، قبرس و مالت که از جمله کشور‌های قوی در صنعت حمل و نقل دریایی اتحادیه اروپا به شمار می‌روند پس از حمله روسیه به اوکراین در بیست و چهارم فوریه گذشته میزان محموله‌های نفتی برای حمل به دیگر نقاط جهان را به دو برابر افزایش داده اند.

شرکت‌های کشتیرانی و کشتی‌های مرتبط با این سه کشور به طور متوسط ​​۵۸ میلیون بشکه نفت روسیه را در ماه مه جابه جا کرده‌اند. این تقریباً دو برابر ۳۱ میلیون بشکه نفتی است که این شرکت‌ها مجموعاً در ماه فوریه حمل کرده بوند.

مسکو: مناطق مسکونی سورودونتسک را «به طور کامل» آزاد کردیم

وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه مدعی شد که نظامیان ارتش کشورش مناطق مسکونی سیورودونتسک، شهری کلیدی در استان لوهانسک واقع در شرق اوکراین را «به طور کامل» آزاد کرده‌اند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شامگاه روز دوشنبه اعلام کرده بود نیرو‌های نظامی این کشور مواضع خود را حفظ کرده‌اند و نبرد‌های سخت خیابانی در سیورودونتسک جریان دارد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اما ظهر روز سه‌شنبه در جریان یک کنفرانس خبری که به صورت زنده از تلویزیون روسیه پخش شد اعلام کرد: «مناطق مسکونی سیورودونتسک به طور کامل آزاد شده است.»

کی‌یف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از یک نیروگاه هسته‌ای را نداد

نهاد ناظر بر فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کی‌یف مخالف بازدید رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه اتمی «زاپوریژیا» واقع در جنوب این کشور است.

این مخالفت به گفته اپراتور نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تا زمانی که روسیه نیروگاه «زاپوریژیا» را تحت کنترل دارد پا برجا خواهد بود.

شرکت انرگواتم با انتشار پیامی در تلگرام تاکید کرد: «اوکراین از آقای گروسی برای بازدید از نیروگاه «زاپوریژیا» دعوت به عمل نیاورده و در گذشته نیز با انجام چنین بازدیدی مخالفت کرده است.

در این پیام آمده است که بازدید آژانس از این نیروگاه تنها در صورت بازگشت کنترل اوکراین بر آن میسر خواهد شد.

رهبر جدایی طلبان اوکراینی کشته شدن یک ژنرال روس را تایید کرد

یک رهبر جدایی طلبان حامی مسکو روز سه شنبه کشته شدن یک فرمانده ارشد ارتش روسیه در نبرد‌های سنگین شرق اوکراین را تایید کرد.

دنیس پوشیلین، در پیامی تلگرامی ضمن تسلیت برای کشته شدن ژنرال رومن کوتوزوف از او به عنوان یک «الگوی مثال زدنی برای خدمت به میهن» یاد کرد.

رهبر جدایی طلبان با انتشار عکسی سیاه و سفید از این افسر ارتش روسیه نوشت: «تا زمانی که ژنرال‌های ما در کنار سربازان بجنگند، کشور و ملت ما شکست ناپذیر خواهد بود.»

کشته شدن ژنرال کوتوزوف روز یکشنبه توسط یک خبرنگار جنگی تلویزیون روسیه به نام الکساندر اسلادکوف رسانه‌ای شده بود.

نبرد‌های خیابانی برای تصرف سورودونتسک ادامه دارد

درگیری‌های چند روز گذشته در لوهانسک برای تصرف سیورودونتسک، شهر کلیدی این استان روز سه‌شنبه با شدت بیشتر ادامه یافت.

تحولات در صحنه نبرد لحظه به لحظه با اعلام مواضع از سوی دو طرف مناقشه دستخوش تغییر می‌شود. ولودیمیر زلنسکی در تازه‌ترین ویدیویی که شامگاه دوشنبه منتشر شد اعلام کرد که نیرو‌های مقاومت اوکراینی مواضع خود را در سیورودونتسک حفظ کرده‌اند و درگیری‌های خیابانی همچنان با شدت ادامه دارد.

یک مسئول بلند پایه سیورودونتسک نیز مدعی شد که روس‌ها بواسطه اینکه نتوانسته‌اند هنوز این شهر را تصرف کنند با حملات هوایی و آتش سنگین توپخانه در حال تخریب و ویران کردن آن هستند.

گزارش منابع محلی در بزرگترین شهر استان لوهانسک، واقع در شرق اوکراین همچنین حکایت از آن دارد که تخلیه غیرنظامیان از سیورودونتسک در حال حاضر غیر ممکن شده است.

موانع صادرات گندم در اوکراین؛ واشنگتن به مسکو اتهام دزدی زد

ایالات متحده آمریکا در ادامه مخالفت‌ها با موانع ایجاد شده از سوی روسیه بر سر راه صادرات گندم و غلات در اوکراین مسکو را به دزدی گندم متهم کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین واکنش به این موضوع، اخبار و اطلاعات منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه غلات صادراتی اوکراین را دزدیده و به نفع خود به فروش می‌رساند، «معتبر و درست» خواند.

آقای بلینکن که در یک کنفرانس مجازی درباره ناامنی غذایی سخن می‌گفت سپس ضمن متهم کردن ولادیمیر پوتین به «باج‌خواهی» در این زمینه برای برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تاکید کرد که مسکو با محاصره بنادر اوکراین در دریای سیاه و ممانعت از صادرات غلات به دیگر نقاط جهان این محصولات غذایی را به نفع خود مصادره کرده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از پایگاه خبری آفتاب، تاریخ انتشار:۱۷ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۷۷۵۳۷۸، www.aftabnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین