پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
سرلشکر بودانوف به عنوان یک افسر جوان عملیات مخفیانه در جنگ دونباس در سال ۲۰۱۴ میلادی حضور داشت و همین موضوع باعث شد او به جوان‌ترین ژنرال دو ستاره اوکراین تبدیل شود. این مرد ۳۷ ساله برای خنثی سازی حرکت بالگرد‌های دشمن در مرز‌های اوکراین به سمت مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی طلب رفت و آمد می‌کرد.اکنون سرلشکر "کایریلو بودانوف" رئیس اطلاعات نظامی اوکراین از یک چهره مورد احترام در داخل کشورش به هدف اصلی و بالاترین اولویت مسکو برای حذف شدن تبدیل شده است. رئیس سازمان جاسوسی اوکراین در دفتری تاریک نشسته است. در سکوت و بدون آن که صدایی از او شنیده شود به لنز دوربین خیره شده است. او آخرین بار در ویدئویی ۳۰ ثانیه‌ای پیش از آغاز ضد حمله اوکراین دیده شد. عنوان ویدئو این بود: "نقشه‌ها عاشق سکوت هستند".

شعار سال: اکنون سرلشکر "کایریلو بودانوف" رئیس اطلاعات نظامی اوکراین از یک چهره مورد احترام در داخل کشورش به هدف اصلی و بالاترین اولویت مسکو برای حذف شدن تبدیل شده است.

رئیس سازمان جاسوسی اوکراین در دفتری تاریک نشسته است. در سکوت و بدون آن که صدایی از او شنیده شود به لنز دوربین خیره شده است. او آخرین بار در ویدئویی ۳۰ ثانیه‌ای پیش از آغاز ضد حمله اوکراین دیده شد. عنوان ویدئو این بود: "نقشه‌ها عاشق سکوت هستند".

چرا رئیس اطلاعات ۳۷ ساله اوکراین به هدف اصلی پوتین تبدیل شده است؟

این آخرین باری بود که جهان سرلشکر "کایرلو بودانوف" را دید. وضعیت فعلی او مشخص نیست: دستیارانش گفته‌اند که او زنده و سالم است، اما هیچ تصویری برای اثبات این ادعا منتشر نشده است. جنگ‌ها به‌عنوان سکوی پرشی عمل می‌کنند که مردان جوان و جاه طلب سریع‌تر از دوره زندگی عادی، از پله‌های مقام و درجات بالاتر بالا بروند.

سرلشکر بودانوف به عنوان یک افسر جوان عملیات مخفیانه در جنگ دونباس در سال ۲۰۱۴ میلادی حضور داشت و همین موضوع باعث شد او به جوان‌ترین ژنرال دو ستاره اوکراین تبدیل شود. این مرد ۳۷ ساله برای خنثی سازی حرکت بالگرد‌های دشمن در مرز‌های اوکراین به سمت مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی طلب رفت و آمد می‌کرد.

در جریان یک ماموریت در آگوست ۲۰۱۶ میلادی واحد او با اعضای گروه عملیات ویژه روسیه رو در رو شد. سرلشکر بودانوف در مصاحبه‌ای گفته بود که نبرد دو دقیقه به طول انجامید، زیرا اوکراینی‌ها نیروی دشمن را به همراه فرمانده آن به قتل رساندند. او سه بار مجروح شد و یک بار ترکش به زیر قلبش اصابت کرده بود.

این چهره امنیتی اوکراین در ۳۷ سالگی به عنوان رئیس اطلاعات نظامی "فوق العاده بیرحم" شهرت پیدا کرده است. او بدون فاش کردن جزئیات دقیق تایید کرده بود که عواملش مبلغان کرملین را ترور کرده‌اند.

اسناد محرمانه پنتاگون که در پلتفرم دیسکورد به بیرون درز کرده بود برنامه ریزی عملیاتی برای انجام "حملات دسته جمعی" در داخل خاک روسیه را به او نسبت می‌داد. سپس ارتباطاتی میان او با تیپ‌های روسی ضد کرملین وجود دارد که حملات متهورانه برون مرزی علیه منطقه بلگورود روسیه انجام داده اند. برای سرلشکر بودانوف اهمیت چندانی ندارد که مردانی که به آنجا فرستاده شده اند اعضای جریان‌های بدنام ملی گرای راست افراطی هستند.

"مارک گالئوتی" نویسنده کتاب "جنگ‌های پوتین: از چچن تا اوکراین" می‌گوید: "او مردی نیست که آداب جاسوسی معمول را بپذیرد. روش‌های به کار گرفته شده توسط سرلشکر بودانوف و عواملش خلاقانه و تکان دهنده توصیف شده است. گزارش‌هایی وجود دارند از بازنشستگانی که باج گرفته‌اند تا به دفاتر ثبت نام نیرو برای بسیج نظامیان در روسیه حمله کنند و جوانانی که برای بمبگذاری در زیرساخت‌های راه آهن تحت فشار قرار گرفته اند". این در حالی است که رئیس اطلاعات نظامی اوکراین اخیرا گفته بود اقدامات خرابکارانه "تقریباً ۱۰۰ درصد توسط شهروندان فدراسیون روسیه" انجام شده اند.

کشاندن جنگ به داخل خاک روسیه

از فوریه سال گذشته تاکنون چندین نفر از شخصیت‌های با نفوذ طرفدار جنگ بر اثر مواد منفجره کار گذاشته شده در خاک روسیه کشته یا زخمی شده اند. "ولادلن تاتارسکی" وبلاگ نویس نظامی طرفدار روسیه بر اثر بمبی در مجسمه کشته شد. این مجسمه توسط یک روس دیگر به عنوان جایزه به او داده شده بود. روسیه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی اوکراین گرفت و کی یف تلاش کرد این اتهامات را رد کند و مدعی شد که مرگ تاتارسکی بخشی از نزاع بین "یوگنی پریگوژین" رئیس واگنر که کافه‌اش در سن پترزبورگ ویران شده و وزارت دفاع روسیه بوده است.

در مورد "داریا دوگینا" یکی دیگر از وبلاگ نویسان طرفدار جنگ و دختر یک ملی گرای برجسته روسی، سرلشکر بودانوف صراحت کلام بیش تری داشت. "نپرس و نگو"

علیرغم خطر آشکار تشدید تنش سرلشکر بودانوف این اختیار را کسب کرد تا اداره خود را تا حد زیادی هر طور که صلاح می‌داند مدیریت کند.

او تفاهم منحصر به فردی با "ولودیمیر زلنسکی" دارد. به رئیس جمهور جزئیاتی گفته نمی‌شود و او نیز سوالی نمی‌پرسد. هرچه زلنسکی کم‌تر از عملیات خود بداند بهتر است. این رویکرد به رئیس جمهور اوکراین قدرت انکار قابل قبولی در مورد هرگونه حمله به خاک روسیه می‌دهد. گالئوتی می‌گوید:"او به بودانوف به طور کامل نوعی چک سفید امضای سیاسی داده است".

"جیمز راشتون" تحلیلگر مستقل سیاست خارجی در کی یف می‌گوید:" بودانوف آژانس خود را به روش خویش اداره می‌کند و آشکارا در این زمینه از اختیارات قابل توجهی برخوردار است".

گالئوتی می‌گوید تمرکز بودانوف برای روی حمله به تجهیزات و نیرو‌های روسیه به ویژه گروه واگنر برای تحت تاثیر قرار دادن متحدان غربی کی یف بوده است. او می‌افزاید: "بودانوف می‌خواهد به غرب نشان دهد که اوکراین یک کشور جدی است و بنابراین حمایت غرب به آن کشور صرفا به مثابه صدقه و کمک خیریه نبود بلکه بدان خاطر است که اوکراین می‌تواند متحد بسیار قدرتمند و مفیدی باشد". با این وجود، بودانوف از خطوط قرمز باریکی که بسیاری از حامیان غربی کی یف برای اوکراین ترسیم می‌کنند عبور کرده است.

تحسین کنندگان آمریکایی

اعتقاد بر این است که ایالات متحده برای توقف حملات علیه اهداف روسیه در خاک روسیه، مولداوی و خاورمیانه مداخله کرده است. گفته می‌شود در سال ۲۰۲۱ میلادی سرلشکر بودانوف، پشت عملیاتی برای دستگیری جنگجویان واگنر با فریب دادن آنان و کشاندنشان به داخل هواپیما بود. بعدا او حملات مخفیانه‌ای را علیه تجهیزات و نیرو‌های واگنر در مالی و سوریه طراحی کرد. اخیرا او از دولت مولداوی خواست تا علیه مقام‌های تحت حمایت روسیه در منطقه جدا شده ترانس نیستریا اقداماتی انجام دهد.

گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر آن که سرلشکر بودانوف در میان دستگاه اطلاعاتی ایالات متحده تحسین کنندگانی را به همراه داشته حتی اگر سیاستمدارانی که نگران تشدید تنش با مسکو هستند را عصبانی کرده باشد. اسناد فاش شده نشان داده که ایالات متحده ارتباطات او را زیر نظر دارد.

دولت اوکراین برای جلوگیری از آن که از او جاسوسی‌ای صورت گیرد در دفتر کارش در دفتر مرکزی اطلاعات نظامی کی یف موسیقی‌ای با صدای ثابت پخش می‌کند. با این وجود، این رمز و راز نیز بخشی از تصویر عمومی‌ای می‌باشد که به دقت تنظیم شده است.

میز او در طول مصاحبه اغلب حاوی پیام‌های رمزگذاری شده بود. در یکی از تصاویر منتشر شده از سرلشکر بودانوف او با کتابی درباره موساد سازمان جاسوسی اسرائیل در کنار یک صفحه شطرنج نشسته و نگاهی به الهامات خود دارد. موساد پس از قتل عام ورزشکاران اسرائیلی در سال ۱۹۷۲ در مونیخ چندین دهه به تعقیب و ترور عوامل پرداخت؛ درست همان کاری که سرلشکر بودانف و وعده داده در مورد روس‌ها و خائنان به اوکراین انجام دهد.

این موضوع باعث ایجاد سطحی از پارانویای روسی پیرامون این رئیس جوان سازمان جاسوسی اوکراین شده است. بیش از ۱۰ سوء قصد نافرجام علیه او صورت گرفته است. یکی از آن موارد در سال ۲۰۱۹ میلادی تنها زمانی خنثی شد که مواد منفجره زیر خودرویش پیش از موعد منفجر شدند.

پس از شلیک موشک‌های دوربرد علیه کی یف در تاریخ ۲۹ مه تصاویر ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شدند. تصاویر با این ادعا از سوی منابع نزدیک به کرملین منتشر شدند که سرلشکر بودانوف کشته شده است. اوایل هفته جاری "ریانووستی" خبرگزاری دولتی روسیه با عقب نشینی از ادعای مرگ بودانوف گزارش داد که او برای درمان جراحاتش به آلمان انتقال یافته است. علیرغم طرح این ادعا سخنگوی سرلشکر بودانوف گفته که حال رئیسش خوب است.

راشتون می‌گوید: "این واقعیت که روسیه گران‌ترین و ظاهرا توانمندترین سیستم‌های تسلیحاتی خود موشک‌های بالستیک پرتاب شده توسط سامانه موشکی کینژال را در تلاش برای کشتن بودانوف مستقر کرد و مورد استفاده قرار داد گواهی بر آن است که بودانوف تا چه اندازه به خاری در چشمان کرملین تبدیل شده است".

رسانه‌های روسی روز شنبه به نقل از مجله آلمانی "اشترن" گزارش دادند که بودانوف در بیمارستان به دلیل آسیب مغزی در کما به سر می‌برد. این در حالیست که در گزارش آن نشریه آلمانی چنین ادعایی مطرح نشده بود. این که آیا بودانوف مورد اصابت موشک قرار گرفته یا خیر با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار:۲۹ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۶۴۲۴۹۹، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین