پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
۱۳ سال مشکلات روستای «کمندان» به‌واسطه سدسازی حکایت دلِ خون هزار و ۲۰۰ روستایی است که بعد از بارها استمداد از مسئولان وزارت نیرو حالا چشم به تحقق وعده استاندار دارند.

شعارسال: سد کمندان حالا به مشکلی بزرگ برای هزار و ۲۰۰ روستایی تبدیل‌شده است، مشکلی که حتی روستائیان را به مقابل مجلس شورای اسلامی هم کشانده است.

قبل از اجرای طرح سدسازی در روستا همه نوع کشت و کشاورزی در منطقه بود و اکثرا هم آبی بودند اما امروز روستائیان بیکار شده اند

یکی از اهالی روستای کمندان از خاکی شدن جاده آسفالته روستا به واسطه طرح سدسازی «کمندان» می گوید و ادامه می‌دهد: روستاهای پایین دست و بالا دست روستای کمندان از امکاناتی مثل گاز، جدول‌بندی و خیابان‌کشی برخوردارند اما روستای کمندان فاقد این امکانات است.

وی بابیان اینکه قبل از اجرای طرح سدسازی در روستا همه نوع کشت و کشاورزی در منطقه بود و اکثرا هم آبی بودند اما امروز روستائیان بیکار شده اند، تصریح می‌کند: امروز اغلب درآمد مردم از طریق کوه های اطراف، چیدن موسیر و دامداری کسب می‌شود و در این رابطه نیز منابع طبیعی اجازه بردن دام ها به مراتع اطراف را نمی‌دهد.

این ساکن روستای «کمندان» ادامه می‌دهد: در بالا دست سد چند روستای دیگر وجود دارد و اگر اجازه نقل مکان ما به بالادست سد را ندهند برای روستاهای دیگر چه تصمیمی می‌خواهند بگیرند.

بلاتکلیفی روستائیان برای ساخت و ساز و وضعیت اراضی کشاورزی آنها، بیکار شدن بسیاری از اهالی، خسارات جدی به ساختمان های روستا بر اثر احداث سد، عدم جابجایی روستا به بالادست و .... از مشکلاتی است که روستائیان از آن سخت می گویند.

این موضوع باعث شد که استاندار لرستان نیز برای بررسی مشکلات راهی روستای کمندان شود و در جمع روستائیان وعده کرد که ظرف ۴۵ روز مسائل را پیگیری خواهد کرد.

استاندار: از حقوق شما دفاع خواهم کرد

هوشنگ بازوند با حضور در جمع مردم روستای کمندان و شنیدن مشکلات و درخواست اهالی این روستا برای انتقال روستای آنها به بالا دست سد کمندان اظهار داشت: امروز من در جمع شما که حضور پیدا کردم حرف حساب از شما شنیدیم.

یک طرف این قضیه و مشکل وزارت نیرو بوده که به طور حتم ما مذاکرات لازم را برای رفع مشکل با این وزارتخانه خواهیم داشت

وی با بیان اینکه یک طرف این قضیه و مشکل وزارت نیرو بوده که به طور حتم ما مذاکرات لازم را برای رفع مشکل با این وزارتخانه خواهیم داشت گفت: من استاندار شما هستم و از حقوق شما به طور حتم دفاع می کنم.

استاندار لرستان گفت: من به شما قول می دهم که ظرف ۴۵ روز آینده این مشکل بیش از ۱۰ ساله شما را حل کنم.

بازوند یادآور شد: مشکل مردم روستای کمندان به نحوی حل خواهد شد که از نقطه نظرات مردم استفاده شود.

معاون استاندار: وزارت نیرو به مردم پاسخ قانع کننده بدهد

محمد اصلانی معاون عمرانی استاندار لرستان نیز بر ضرورت رفع مشکلات اجتماعی مربوط به این پروژه سدسازی تاکید کرد و اظهار داشت: بی توجهی به مسائل اجتماعی سد سیمره درس بزرگ و مهمی برای ما و مسئولان وزارت نیرو شده است.

وی با بیان اینکه امروز ما مانده ایم که برای رفع مشکل ۱۴ روستای پایین دست سد سیمره چه کنیم گفت: وقتی اهالی این روستاها به اتاق من مراجعه می کنند من از روی آنها خجالت می کشم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با طرح این سوال که آیا تنها راه رعایت موازین و مقررات سد سازی این بوده که بگویم در هیچ شعاعی از سد روستایی نباشد چون ممکن است که باعث آلوده شدن سد شود گفت: در آینده ما شاهد جمعیت گردشگری بالایی در منطقه کمندان خواهیم بود و که با این شرایط ممکن است گردشگران نیز در این منطقه ایجاد آلودگی کنند.

اصلانی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو در رابطه مصوبه جلوگیری از احداث روستاها در بالا دست سدها تجدید نظر کند گفت: می توان با رعایت موازین فنی توسط همه دستگاههای اجرایی در این زمینه از آلودگی زیست محیطی در بالا دست سدها جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید مشکلات مردم روستای کمندان حل شود گفت: مردم این روستا، مردمی نجیب و با فرهنگی هستند و نسبت به نظام تعلق خاطر دارند گفت: این امر موجب شده که به حرف مسئولان گوش کنند، اما این امر به این معنی نیست که مسئولان نسبت به مطالبات آنها بی توجه باشند.

معاون عمرانی استانداری لرستان گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه ظرف ۴۵ روز آینده پاسخ قانع کننده ای به مردم روستای کمندان بدهند.

از تاریخ وعده استاندار لرستان دو هفته می گذرد و باید منتظر ماند و دید که گره مشکلات ۱۳ ساله اهالی این روستا در موعد وعده ۴۵ روزه استاندار باز خواهد شد یا خیر.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9آذر1395، کدخبر: 3836427: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
انشالله که یاد بگیرن وعده هاشونو سر وقت عملی کنن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین