پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
این انتظار به حق وجود دارد که پروژه های نیمه تمام و راکد شهرستان ازنا به سرعت پیگیری و به اتمام برسد تا هر چه سریعتر کار و اشتعال برای جوانان این شهر فراهم گردد.

شعارسال: در حال حاضر حجم بالایی از طرح هاي نيمه كاره شهرستان ازنا در حوزه صنعت بوده به طوريكه به دلیل نبودن بودجه کافی بسياري از صنايع قبل از راه اندازي متوقف شده است.

از طرح های راکد در ازنا میتوان به شرکت بزرگ ذوب آهن ازنا،فاز دوم داروسازی بایر افلاک،گمرم و سد کمندان اشاره کرد که هیچ تغییری در آن احساس نمیشود.

هر روزه خبرهایی از زمان افتتاح فولاد و فاز دوم کارخانه داروسازی به گوش می‌رسد و بسیاری منتظر افتتاح آن هستند، اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری مسئولان استان و عدم حمایت آن‌ها از سرمایه‌گذار این پروژه، اعتبارات لازم جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن پرداخت نشده و به احتمال زیاد این پروژه عظیم که امید مردم و جوانان جویای کار ازنا است، نیمه کاره رها شود.

مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال ۸۱ صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال ۸۵ آغاز شده اما همچنان این واحد صنعتی با وجود اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

این کارخانه که یکی از مهم ترین پروژه های استان لرستان در این حوزه محسوب می شود قرار است با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ورق در فاز اول و سالانه ۷۰۰ هزار تن فولاد در فاز دوم وارد چرخه فعالیت شود.

این پروژه بزرگ که این روزها در آستانه ۱4 سالگی قرار دارد از این قرار است تاکنون دوبار دچار توقف طولانی مدت شده و دوباره با تزریق تسهیلات احیا شده است.

فولاد ازنا در سال ۹۰ به رغم دارا بودن پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی متوقف شد تا پس از سه سال رکود در سال ۹۳ مجدد فعال شود، هر چند این فعالیت کج دار و مریز تاکنون تنها منجر به افزایش ۲۰ درصدی پیشرفت فیزیکی شده است.

این پروژه صنعتی از آن جهت برای مردمان شهرستان ازنا ارزشمند است که بهره برداری از آن می تواند به طور مستقیم هزار و ۲۰۰ شغل در یکی از بیکارترین استانهای کشور ایجاد کرده و به طور غیرمستقیم برای نزدیک به ۱۷ هزار نفر نان آور باشد.

از سوی دیگر مجتمع فولاد و ذوب آهن ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه ۸۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده و به این لحاظ نیز از مهم ترین واحدهای صنعتی کشور محسوب می شود.

داروسازی بایر افلاک ازنا

این کارخانه در 7 خط با تولید داروهای دامی تیرماه 1393 با خط ویال تزریقی پنیسیلین کار خود را آغاز کرد.

چند سالی هست که در هر مناسبتی قول افتتاح فاز دوم این کارخانه از زبان مسئولین شهر و استانی و همچنین مدیران کارخانه داده می شود، و هر بار به بهانه های مختلف و یا بدون هیچگونه دلیلی، این افتتاح انجام نمی شود .

مسئولین زیادی برای درمان معضلات داروسازی بایرافلاک ازنا به این کارخانه آمدند و جلسات فراوانی گذاشتند،وعده هایی دادند،ازجمله سه استاندار قبلی لرستان، نماینده مردم ازناودورود در مجلس، معاون وزیر و خیلی دیگر که متاسفانه به هنوز هیچکدام سرانجام خاصی نرسیده است.

سد کمندان

سد کمندان که نزديک به 11 سال از آغاز عمليات اجرايي آن مي‌گذرد همچنان با کمبود اعتبارات مواجه است و به نظر مي‌رسد با استمرار اين وضعيت همچنان بايد در حسرت آبگيري باقي بماند. سد مخزني کمندان از پروژه‌هاي آبي استان لرستان است که در مقايسه با پروژه‌هاي مشابه در ديگر استانهاي کشور روند تکميل و بهره‌برداري از آن بسيار طولاني شده است تا اين موضوع منجر به انتقادات مردم شود.

اين سد با هدف ذخيره‌سازي جريانهاي سطحي توأم با مهار سيلابهاي رودخانه «ماربره» به منظور تأمين آب مورد نياز کشاورزي دشت پايين دست و تأمين آب شرب مورد نياز شهرستانهاي ازنا و اليگودرز در 15 کيلومتري جنوب شهرستان ازنا و در فاصله حدود دو کيلومتري شمال روستاي کمندان در دست احداث است. عمليات اجرايي اين سد از سال 1384 آغاز شده و پيش بيني شده بود که در صورت تامين اعتبار طي سالجاري به بهره برداري برسد که اين امر همچنان محقق نشده است و به نظر مي‌رسد با استمرار اين وضعيت شاهد بهره برداري اين پروژه طي امسال هم نباشيم. سد کمندان از نوع خاکي با هسته رسي و با مساحت حوضه آبريز 76.47 کيلومترمربع است. حجم بدنه اين سد را چهار ميليون و 400 هزار مترمکعب و حجم مخزن سد 28 ميليون مترمکعب و حجم تنظيم سد مخزني کمندان سالانه 72 ميليون مترمکعب است.

طرح سد کمندان از دو بخش تونلهاي انحراف آب و سد مخزني و جاده جايگزين کمندان تشکيل شده که در طول يک دهه گذشته همچنان اين پروژه آماده بهره برداري نشده است. اين طرح حدود 11 سال است که آغاز شده و اگر اين روند ادامه داشته باشد تا 10 سال آينده نيز بهره برداري نمي‌شود.

وضعيت طولاني شدن این پروژه‌ها در شهرستان به گونه اي است که نه تنها به عنوان يک مطالبه اقتصادي بلکه به يک مطالبه اجتماعي تبديل شده است.

گمرک شهرستان ازنا که در هفت کیلومتری این شهرستان واقع شده است و نقش مهمی در پویایی منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان دارد علی رغم اینکه با حضور مسولین استان افتتاح شد همچنان در تعطیلی به سر می برد.

منطقه ویژه اقتصادی ازنا می تواند به اندازه تمام اقتصاد لرستان در زندگی مردم استان موثر باشد چرا که این منطقه ویژه زمینه سرمایه گذاری کلان در لرستان را فراهم خواهد کرد." که این اظهار نظر خود گویای نقش مهم منطقه ویژه اقتصادی و گمرک ازنا در توسعه اقتصادی لرستان است.

اما در این میان مسئله ای که حائز اهمیت است این است که به نظر می رسد از یک طرف افتتاح طرحی که هنوز زیرساخت های لازم آن فراهم نشده آن هم با حضور مدیران استانی قابل توجیه نیست، و از سوی دیگر نیز در طول این مدت نیز عزم جدی برای تامین زیر ساخت ها در این گمرک مشاهده نشده است.

هم اکنون بیش از 80 درصد صادرات استان از منطقه دشت سیلاخور که شامل شهرستانهای دورود، ازنا، الیگودرز و بروجرد است انجام می شود و همین امر ضرورت راه اندازی گمرکی پویا را در این منطقه را روشن تر می سازد.

این در حالیست که راه اندازی گمرک باعث رونق منطقه ویژه اقتصادی ازنا به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی استان لرستان نیز خواهد شد چرا که که در حال حاضر 12 واحد صنعتی با سرمایه گذاری حدود 500 میلیارد تومان در این منطقه فعال هستند و ظرفیت راه اندازی 15 واحد صنعتی بزرگ دیگر نیز در این منطقه وجود دارد.

همچنین در صورت راه اندازی کمرگ و راه اندازی کامل صنایع در حال ساخت در منطقه ویژه اقتصادی لرستان، برای حدود دو هزار نفر اشتغال ایجاد خواهد شد که می تواند بخش عمده ای از مشکل بیکاری در شهرستان ازنا را رفع کند.

امید می رود با توجه به اینکه مجید کیان پور نماینده جدید منتخب ازنا و دورود در مجلس اولویت اول و دوم خود در این دو حوزه را اشتغال و سرمایه گذاری عنوان کرده است شاهد نگاه ویژه وی به صنایع نیمه کاره و راکد در این شهرستان باشیم چرا که در صورت آغاز به کار هم به جذب سرمایه گذاران منجر خواهد شد و هم باعث ایجاد اشتغال می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت ازناخبر، تاریخ انتشار: 18اردیبهشت1395، کدخبر: 11081: www.aznakhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین