پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
مدتهاست که اخبار ناامید کننده شهرداری در گوش شهر می پیچد و گویا کورسوی امیدی هم از دل آن بیرون نمی آید، غافل از آنکه شهرداری عصاره‌ی شورای شهری است که همواره خود را تحت هر شرایطی در مقام دفاع از شهرداری معرفی می کند.

شعار سال: مدتهاست که اخبار ناامید کننده شهرداری در گوش شهر می پیچد و گویا کورسوی امیدی هم از دل آن بیرون نمی آید، غافل از آنکه شهرداری عصاره‌ی شورای شهری است که همواره خود را تحت هر شرایطی در مقام دفاع از شهرداری معرفی می کند.

دیگر سالهاست این ضرب المثل «هر دم از این باغ بری می رسد» در بروجرد به مقام اجرا رسیده است آن هم به کرات، به شکلی که دیگر تعجب نمی کنیم بیش از 30میلیارد تومان شهرداری به تامین اجتماعی بدهی دارد، دیگر برایمان عجیب نیست که پرسنل شهرداری 6ماه حقوق نگرفته اند، برایمان جای سوال نیست که چرا شهرداری بروجرد 1700نفر نیرو دارد شهرداری خرم آباد 1200نفر نیرو، افسوس نمی خوریم وقتی می بینیم شهرداری مجمع خیرین سلامت را بابت قطع یک درخت که مانع اجرای اورژانس خیر ساز بود جریمه نقدی می کند، ما تنها منتظر این هستیم ببینیم چه کسی در شهرداری پست می گیرد تا به سرعت گروهایی تشکیل دهیم و شهر را زیر بنر تبریک بپوشانیم گویا قرار است اتفاقی شگرف بیفتد و....

اما این روزها یک خبر در شهر پیچید که انصافا قاعده بازی را به هم زد و خیلی ها پس از شنیدن این خبر بهت زده و متعجب به هم نگاه می کردند و لبخند ژکوندی در مسیر افسوس تحویل یک دیگر می دادند .

آن خبر آنقدر هوشمندانه طراحی شده بود که در ابتدا اصلا متوجه نمی شویم که این یک آبنبات چوبی خوش رنگ برای سرگرم کردن کودکی است که والدینش قصد خرید از یک فروشگاه بزرگ را دارند.

راستش بیان این مطلب آنقدر از حساسیت بالایی برخوردار است که کار را با مشکل مواجه می کند چرا که یکی از اعضای شورای شهر اخیرا در گفتگو با یکی از رسانه ها انتقادات گروه های فکری در بروجرد را ناشی از حب و بغض دانسته است حال باک آن نیست عضو شورای شهر بروجرد منتقد خود را دلسوز و از بدنه مردم نمی داند، بلکه نگرانی از آن است وقتی کسی منتقد را اینگونه بد تعبیر می‌کند قطعا به انتقادات با لجاجت واکنش نشان خواهد داد که این نه به صلاح جامعه و نه در مسیر انقلاب اسلامی است و قطعا هزینه آن را مردم پرداخت خواهند کرد.

بگذارید به شکل دیگری به موضوع بپردازیم شاید بهتر باشد سخنان اخیر مقام معظم رهبری در جمع کارگزاران نظام را که نقشه راه اقتصاد مقاومتی است یک بار دیگر مورد بررسی قرار دهیم.

مهم ترین محور این سخنان این بود که کشور در مقطع حساسی است و مسئولان باید اولویتها را در نظر بگیرند. حال تشخیص اولویتها شاید در شهرستانهای توسعه یافته‌ای مثل خرم آباد، اصفهان و تهران کار ساده ای نباشد چون خلا ها کمتر دیده می شود اما در شهر محروم بروجرد که نه بیمارستان دارد که بیماران در راهرو بستری نشوند نه دانشگاه علوم پزشکی، نه فضای سبز با طراحی استاندارد و نه مکان تفریحی، نه سد آبی، آثار تاریخی‌اش در حال نابودی است و... خیلی راحت می توان اولویتها را پیدا کرد.

به این مثال توجه کنید فرض کنید خیابانی در بروجرد آسفالت نیست اگر ده سال دیگر هم آسفالت نشود تنها اتفاقی که می‌افتد این است که با عبور و مرور خاک بلند می‌شود و شهروندان گلایه می‌کنند اما در آخر این خیابان آسفالت می شود.

حال فرض کنید در شهر زلزله خیز بروجرد یک اثر تاریخی در حال تخریب است و نیازمند رفع خطر فوری و مرمت است و اگر امروز مرمت نشود ممکن است فردا تخریب شود و عملا آن میراث تاریخی از حافظه تاریخی برای همیشه پاک می‌شود کما اینکه این اتفاق بارها افتاده است؛ نمونه‌اش دروازه شهر تاریخی بروجرد. به نظر مسولان باید به مساله تعیین اولویت دقت بیشتری داشته باشند.

اخیراً استاندار لرستان ماجرایی را رسانه ای کرده است که در ابتدا بسیار خوشحال کننده بود و البته تعجب آور، چرا که تاکنون آنچه غالبا رویه بوده سانسور بروجرد است و به همین جهت لازم است تا این خبر کمی مورد توجه قرار گیرد.

در چند سال گذشته قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار فعالیتهای خوبی را در استان لرستان و به پیشنهاد مدیریت ارشد استان آغاز کرده اما نکته قابل تامل این است که چرا هیچ پروژه‌ای مختص بروجرد نیست؟

پروژه ها به ترتیب سدهای بختیاری(الیگودرز)، رودبار(الیگودرز)، ایوشان(خرم آباد)، معشوره(کوهدشت)، طرح انتقال آب کاکارضا(خرم آباد)، طرح های راه آهن خرم آباد و همچنین آزادراه خرم آباد اراک، طرح توسعه فرودگاه خرم آباد، احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان نورآباد، نیروگاه 500مگاواتی خرم آباد توسط بنیاد مستضعفان طرح های زیربنایی و زیرساختی هستند که در دست اقدام است.به واقع بروجرد در کجای این اقدامات دیده شده است؟

موضوع دیگر بحث ورود قرارگاه به پیشنهاد استانداری لرستان در بحث درمان است که قرار است در خرم آباد 500تخت درمانی، در شهرستانهای دورود و کوهدشت هرکدام به ترتیب 250تخت درمانی احداث کند. اما پس سهم بروجرد کجاست؟ بروجرد در کجای این ماجرا دیده شده است.

چگونه اعتماد میان مردم بروجرد و مسئولان ارشد استان به وجود می آید وقتی بروجرد بعضا با انگیزه خاص و نوعی تفکر حذف می شود.

اما حال استاندار لرستان اینبار کار تعجب آوری کرده و گفته قرارگاه خاتم الانبیا در شهر خرم آباد 120میلیارد تومان و در بروجرد 50 الی 60میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند و در عوض این سرمایه گذاری ، شهرداری زمین با قیمت کارشناسی به قرارگاه تفویض نماید.

به واقع با این منطق آیا قرارگاه در بروجرد سرمایه گزاری کرده است؟ آیا بروجرد همچون خانواده از هم پاشیده ای نیست که برای ادامه حیاط خود فرش زیرپایشان را به بهای اندک به حراج گذاشته است .

با این حال مخالفتی نیست اگر واقعا تصمیم شورای شهر بروجرد این است که بهترین زمین های این شهر را بدهند تا قرارگاه خاتم در بروجرد کار عمرانی کند انتظار می رود شورای شهر بروجرد اولویت بندی کند اینکه قرارگاه در بروجرد دو الی سه پل روگذر بزند چه درآمد پایداری برای شهرداری به وجود می آورد؟ اولویت رهبری که اقتصاد و فرهنگ است در کجای این مصوبه دیده شده است؟

پیشنهاد می شود از این 60میلیارد تومان سرمایه گذاری بخشی به موارد زیر اختصاص داده شود:

اختصاص 5میلیارد جهت تملک، مرمت و آماده سازی حمام تاریخی سید، خانه تاریخی "حاتمی" "نبوی" "محمدی " (درمجموعه تاریخی فرهنگی طباطبایی ها) لازم به یادآوری است بروجرد در عرض سه سالی که دو خانه تاریخی را به روی گردشگران گشود دو هتل امیر کبیر و هالیس به بروجرد اضافه شد حال تصور کنید با آماده سازی بستر های مذکور چه اتفاقی خواهد افتاد.

اختصاص 2میلیارد تومان جهت آزادسازی مسجد جامع بروجرد به عنوان کهن ترین مسجد تاریخی غرب کشور و شاخص ترین اثر معماری لرستان

اختصاص 2میلیارد تومان جهت مبلمان و سبز کردن تپه چغا و تکمیل باغ تاریخی دیده ور

اجرای یک کمپ گردشگری در ونایی بروجرد با امکانات تفریحی از جمله سورتمه سواری ،اسکی روی چمن ماهی گیری و...جهت جذب گردشگر .

*توسعه باغ پرندگان تنها با 200میلیون تومان

حال باقی این اعتبار را هرچقدر خواستید در بروجرد پل و روگذرهایی با استفاده از الگوی زیرگذر رازان بزنید.

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان اخیرشان در جمع کارگزاران نظام فرمودند:

"اگر چنانچه واقعاً منابعی وجود دارد -منابع خارجی وجود دارد یا فاینانس هست- بایستی ما ببینیم کجا اولویّت دارد، اینها را آنجا مصرف کنیم؛ [اگر] کسی میخواهد بیاید سرمایه‌گذاری کند، بگوییم ما در این قسمت احتیاج داریم سرمایه‌گذاری بشود. این‌جور نباشد که هرچه او خواست [بشود]. این هم یک مسئله است."

حال با عنایت به این پیام که نقشه راه اقتصاد مقاومتی است انتظار است شورای شهر زیر بار فشارهای مرکز استان نروند و بدانند شورا پشتوانه مردمی دارد و نه دولتی پس می توانند نظر بدهد و مسیر را به نفع بروجرد تغییر دهد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری لرستان خبر، تاریخ انتشار: 31 خرداد 1395، کد مطلب: 75588:www. lorestankhabar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین