پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
انباشته شدن بیش‌از حد سنگ، شن، زباله ها و دیگر مصالح آب آورده و از طرفی رشد درختان و بوته ها در کف رودخانه و عدم لایروبی سبب شده تا بستر رودخانه برای اهالی این روستا که در حاشیه رودخانه زندگی می کنند، آزار دهنده و دردسر ساز شود.

شعار سال: دهستان دربند با جمعیتی بیش از 2هزار نفربعد از روستای گرجی بزرگترین روستای شهرستان ازنا محسوب می شود که با وجودبیش از 600خانوار یک دهستان پر جمعیت را به خود اختصاص داده است.

این دهستان با وجود باغات و آب فراوان همچنین آب و هوای منحصر به فردش سالانه پذیرایی خیل زیاد علاقمندان به گردشگری است که نکته مهم این روستا مهاجر فرست بودن و عدم مهاجر پذیر بودن این روستا می باشد که این منطقه را به مردمی یک دست و یک زبان مبدل کرده است.

در این دهستان خوش آب و هوا رودی زیبا با طبیعتی مثال زدنی وجود دارد که به رودخانه دربند معروف شده است، این رودخانه یکی از بزرگ‌ترین رودخانه های شهرستان ازنا بشمار می آید که در قلب دهستان دربند قرار دارد.

فصل زمستان هنگام بارندگی، از رشته‌ کوه‌های سر به فلک کشیده اشترانکوه ازنا آب های فراوانی سرازیر و وارد این رودخانه می‌ شود.

این رودخانه چند سالی است به دلیل رویش بوته‌های خودرو و بزرگ در کف آن و وجود سنگ‌ها و شن‌هایی که از کوه‌ سرازیر و وارد رودخانه شده‌اند جلوی آب جاری را گرفته و در نهایت منجر به طغیان رودخانه و آب‌گرفتگی این روستا شده است.

دهستان بزرگ دربند که هرساله در خطر جدی وقوع حوادث طبیعی مانند سیل قرار دارد و زندگی مردم این روستا از کودک تا پیر درخطر جدی قرار دارد، خانه هایی که به دلیل فرسودگی توان چندانی در مقابل حوادث طبیعی به خصوص سیل را ندارند.

انباشته شدن بیش‌از حد سنگ، شن، زباله ها و دیگر مصالح آب آورده و از طرفی رشد درختان و بوته هادر کف رودخانه و عدم لایروبی سبب شده تا بستر رودخانه برای اهالی این روستا که در حاشیه رودخانه زندگی می کنند، آزار دهنده و دردسر ساز شود.

بالا آمدن بستر رودخانه هم‌اکنون به مرحله‌ای رسیده است که با هر بارندگی و سرازیر شدن سیلاب به رودخانه نه‌ تنها خانه و کاشانه اهالی روستا بلکه جانشان هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.

در این خصوص اهالی دربند پیگیر مشکل لایروبی این رودخانه شده اند تا با نزدیکی بارندگی های پیش رو از حوادث جلوگیری شود اما تا کنون اقدامی جدی از سوی مسئولین مربوطه برای رفع این معضل انجام نشده است.















با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ازنا خبر، تاریخ انتشار 18 آبان 95 ، کد مطلب: 11855: www.aznakhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین