شعارسال: گزارشات تولید و فروش نیمه نخست سال ۱۴۰۲ برای اوره سازان بورسی نشان میدهد، حجم فروش صادراتی این شرکتها بیش از ۶ درصد افزایش یافته و به ۳ هزار و ۷۴۹ تن رسیده است.
درحالیکه فروش اوره سازان دربازارهای داخلی کاهشی بوده و با ثبت عدد ۵ هزار و ۱۰۸ تن، به حدود ۳.۴ درصد کمتر از نیمه نخست سال قبل رسیده است.
با وجود عملکرد خوب شرکت ها در افزایش میزان تولیدوفروش، اما درآمدهای اوره سازان در نیمه نخست سالجاری کاهش داشته و آنها نتوانستند اعداد سال گذشته خود را تکرار کنند.
درسال گذشته و در جریان تحریمهای وضع شده برای شرکتهای روسی و خارج شدن مقطعی آنها از بازار فروش اوره، اقبال به شرکتهای ایرانی بیشتر شد و این شرکتها توانستند صادرات خود را افزایش دهند.
این موضوع باتوجه به افزایش حدود ۷۰ درصدی قیمتها باعث شد تا شرکتها رکودهای درآمدی خود را جابه جا کنند.
اما به نظر میرسد که بتدریج شرکتهای روسی به بازار جهانی بازگشته اند که این موضوع باعث شد قیمت جهانی اوره کاهش یابد.
با این حال، شرکتهای ایرانی از این موقعیت به دست آمده استفاده کردند و با اخذ قراردادهای فروش، اقدام به بازاریابی در عرصه بین المللی کردند؛ به شکلی که مشاهده میشود با گذشت حدود یک سال از نوسانات به وجود آمده در بازار اوره وهمچنین بازگشت شرکتهای روسی به رقابت بین المللی، شرکتهای ایرانی توانستهاند بر حجم صادرات خود بیافزایند.
درجدول زیر حجم فروش کل و صادراتی ۵ شرکت اوره ساز فعال در بازار سرمایه بایکدیگر مقایسه شده است.
براساس اطلاعات مندرج در جدول، «شپدیس»، «شیراز» و «خراسان» با کاهش حجم فروش کل مواجه شده اند.
اما پتروشیمیهای «شلرد» و «کرماشا» در حجم فروش کل افزایش داشته اند.
حجم فروش صادراتی شرکتهای «شپدیس»، «شلرد» و «کرماشا» نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است.
*نگاهی به درآمدهای اوره سازان
بررسی ارزش فروش به دست آمده اوره ایهای بازار سرمایه نشان داد که ارزش فروش کل این تولید کنندگان، کاهش ۱۷.۸ درصدی داشته است.
با توجه به اعداد مندرج در جدول زیر، مشاهده میشود، به جز «شلرد» که با افزایش ۱۱ درصدی ارزش فروش کل مواجه شده، بقیه نمادهای این گروه ارزش فروش کل خود را نسبت به ۶ ماهه سال قبل از دست داده اند.
همچنین «شپدیس»، «شیراز» و «خراسان» با کاهش ارزش فروش کل صادراتی مواجه بوده اند.
دراین میان، «شلرد» و «کرماشا» در ارزش فروش صادراتی با افزایش ۱.۶ درصدی و ۱۰.۵ درصدی همراه شدهاند.
اما همانطور که در بالا اشاره شد، با کاهش قیمت جهانی اوره، ارزش فروش صادراتی اوره سازان در مقایسه با ۶ ماهه سال قبل کاهش ۱۱ درصدی داشته است.
نکته مهم دیگری که بر سودسازی این شرکتها تأثیرگذار میشود، هزینه سوخت و خوراک آنها است.
درجدول زیر مشاهده میشود، هزینه سوخت مصرفی، چه در گاز شیرین و چه در گاز سوخت این گروه، افزایش داشته است.
با نگاهی به جدول زیر، مشاهده میکنیم که هزینه گاز شیرین مصرفی ۳ درصد و هزینه گاز سوخت شرکتها، ۴۴.۳ درصد افزایش داشته است.
این موضوع با توجه به کاهشهای رخ داده در حجم و ارزش فروش، میتواند بر روند سودسازی این شرکتها تأثیر منفی داشته باشد.
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چابک، تاریخ انتشار: 15مهر1402، کدخبر: 39011، www.chabokonline.com