پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۹
پس از اعلام تازه‌ترین نتایج انتخابات ۱۱ اسفند از سوی محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری تنها صورت نهایی حوزه انتخابیه تهران و در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز نتایج نهایی مشهد، خرم‌آباد، تهران و اقلیت‌های مذهبی اعلام نشده است. همچنین انتخابات مجلس در ۱۸ حوزه انتخابیه مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شده است. بررسی‌ها از شمارش آرای مجلس شورای اسلامی در تهران نیز نشان می‌دهد منتخبان این شهر در بیش از دوسوم کرسی‌ها به دور دوم کشیده خواهد شد؛ هرچند ستاد انتخابات کشور در این زمینه تاکنون اظهار نظر رسمی نکرده است. در ماده ۹ قانون انتخابات مجلس آمده نامزد در دور اول انتخابات باید بیست درصد کل آرا را کسب نماید؛ ولی در تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون توضیح بسیار مهمی در قانون مصوب شده که صراحتا اعلام میدارد، آرا باطله ماخوده در حد نصاب انتخاب نماینده موضوع ماده ۹ این قانون محاسبه نمی‌گردد.

شعارسال: فرایند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اعلام «احمد وحیدی» وزیر کشور در (۱۱ اسفند) برگزار شد و در برخی از شعب تا نیمه شب اخذ رای از مردم ادامه داشت.

هجده حوزه ای که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد

در این انتخابات یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان در نظر گرفته شد که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت بودند.

با پایان یافتن فرآیند اخذ رای در ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۱ اسفند، شمارش آرا در حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور آغاز شد که تا لحظه مخابره این گزارش، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۰ حوزه انتخابیه از ۱۴ استان به دور دوم کشیده شد.

بر اساس قانون، نامزد منتخب باید دست کم ۲۰ درصد آرای صحیح مأخوذه را به خود اختصاص دهد. همچنین هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در اطلاعیه‌ای از نامزد‌هایی که از نحوه برگزاری انتخابات شکایت دارند، خواست شکایت مستند خود را اعلام کنند.

هجده حوزه ای که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد

هجده حوزه ای که انتخابات در آنها به دور دوم کشیده شد

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 13اسفند1402، کدخبر: 85405293، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین