پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۱
همزمان با اعلام نتایج بیش از ۳۵۰۰ شعبه انتخابات مجلس شورای اسلامی در تهران، رئیس ستاد انتخابات این استان از کشیده شدن انتخابات این حوزه به دور دوم خبر داد و همزمان یک فعال اصولگرا (حسین صارمی) خبر داد که از حدود ۲۰ درصدی که در تهران در انتخابات شرکت کردند، نصفشان رای باطله دادند! سوال اینجاست که چرا باید در برخی از حوزه‌های انتخابیه نظیر شهریار، قدس و ملارد که نزدیک به یک و نیم میلیون جمعیت دارد نماینده منتخب شهر با ۵۶۵۲۹ رای وارد مجلس شده و در مقابل در این حوزه ۵۴۱۹۵ رای باطله وجود داشته است که عددی بی سابقه می‌باشد! در واقع، نفر اول آرای باطله است. افرادی که به هر دلیل باید شرکت می‌کردند (در مقابل افراد معترضی که شرکت نکردند) و اعتراض خود را با رای باطله نشان داده اند. تفاوت انتخابات، مشارکت و شاخص موفقیت؛ از نفر آخرِ ۱۳۷۸ تا نفر اولِ ۱۴۰۲ چه چیزی را به رخ می‌کشد؟ جای دارد که با نگاهی آسیب شناسانه، اقدام به تحلیل و سپس چاره اندیشی واقعی در این خصوص شود.

شعارسال: در پایان زمان رای گیری که ۶ ساعت (تا نیمه شب) تمدید شد، خبرگزاری‌هایی، چون ایرنا، مهر، تسنیم و فارس بدون اشاره به منبع خبر خود، مدعی شدند ۲۴ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند؛ یعنی مشارکت حدودا ۴۰ درصدی. هرچند حتی بر فرض صحت این عدد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس در ۴ دهه اخیر به وقوع پیوسته است.

گمانه‌زنی‌های عجیب درباره آمار «آرای باطله» در تهران و برخی شهرها

علیرضا فخاری استاندار تهران در جمع خبرنگاران در ستاد انتخابات استان تهران گفته بود: هرکسی درباره میران نرخ مشارکت در انتخابات اظهارنظر کند، گمانه‌زنی فردی کرده و مسئولیتش با خود او است. هیچ کس حق ندارد به نیابت وزارت کشور، آمار نرخ مشارکت را اعلام کند.

نتایج ۳۵۰۱ شعبه از پنج هزار شعبه رأی‌گیری تهران که عصرگاه شنبه، ۱۲ اسفند، منتشر شد، نشان می‌دهد محمود نبویان به عنوان منتخب پبشتاز تنها ۳۴۲ هزار رأی به دست آورده که گمانه‌زنی درباره شمار بالای «آرای باطله» ریخته‌شده به صندوق‌ها را افزایش می‌دهد!

بسیم لاله، خبرنگار خبرگزاری ایلنا که در وزارت کشور مستقر است، روز شنبه در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت پس از شمارش ۸۰ درصد از صندوق‌های شهر تهران، آرای باطله «بیش از ۳۸۰ هزار» بوده است. محمد مهاجری، روزنامه‌نگار نزدیک به اصولگرایان، نیز گفت: «نتیجه انتخابات مجلس در اکثر شهر‌ها حتی کلانشهر‌ها و از جمله تهران عجیب و جالب است. یعنی نفر اول یا دوم، آرای باطله است.»

یاسر جبرائیلی از چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ادعا کرد که در تهران تنها یک میلیون و ۸۱۳ هزار نفر رأی داده‌اند. او که رئیس «مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، در ادامه نوشت: «به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد.»

عباس جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران، نیز به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت: «احتمال کشیدن انتخابات به دور دوم در حوزه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس وجود دارد چرا که باید داوطلبان حائز ۲۰ درصد آرا شوند.» او افزود که اگر انتخابات تهران به دور دوم کشیده شود، این دور اردیبهشت سال آینده برگزار خواهد شد. طبق قانون انتخابات، نامزد‌های صدرنشین باید دست‌کم ۲۰ درصد از «آرای صحیح» حوزه خود را به دست بیاورند تا بتوانند وارد مجلس شوند. جوهری روز جمعه گفته بود در تهران بیش از ۱۰ میلیون و ۳۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. احتمال تعداد بالای آرای باطله در حوزه‌های دیگر انتخابات نیز مطرح شده و رسانه‌های داخلی خبر داده‌اند در یزد میزان آرای باطله در رده «دوم» قرار گرفته است. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز که با پیروزی ابراهیم رئیسی به پایان رسید، «آرای باطله» در کل کشور بعد از او، مقام دوم را بالاتر از سایر نامزد‌ها کسب کرده بود. در غیاب آمار رسمی از سوی وزارت کشور، رسانه‌های دولتی به طور هماهنگ از مشارکت نزدیک به «۴۱ درصدی» در انتخابات ۱۱ اسفند خبر دادند و نوشتند ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. واجدان شرایط در کل کشور بیش از ۶۱ میلیون نفر اعلام شده بود.

چند توییت فعالان رسانه‌ای و سیاسی

تفاوت انتخابات، مشارکت و شاخص موفقیت؛ از نفر آخرِ ۱۳۷۸ تا نفر اولِ ۱۴۰۲

مصطفی فقیهی: انتخابات مجلسِ سال ۱۳۷۸، ۳۸ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۲۶ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.
‏۲۴ سال بعد و در سال ۱۴۰۲، از مجموع ۶۱ میلیون واجد شرایط رأی دادن، ۲۵ میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که روزنامه‌ی زاکانی، آن را «سیلی بر دشمنان» تلقی می‌کند. نفر اول⁩ تهران پس از شمارش دو پنجمِ صندوق‌ها- ۱۲۰ هزار رأی آورده. این یعنی احتمالاً، نفر اول ۳۰۰ هزار رأی دارد. ‏حال آن‌که #نفر_آخر⁩ مجلس ۱۳۹۸ در تهران، ۶۴۲ هزار رأی و نفر آخر مجلس ۱۳۹۴، یک میلیون و ۷۸ هزار رأی، و نفر آخر مجلس ۱۳۷۸، ۷۰۰ هزار رأی آورده بود. ‏تحلیل چرایی این اتفاق مهم و خوشحالی حماسه‌سرایان با شما.

انتقاد آیت‌الله فاضل میبدی از فدا کردن مقدسات بخاطر انتخابات مجلس

این انتخابات را بیعت با خدا و پیامبر و امام زمان دانستند و شرکت را واجب شرعی و عدم شرکت را گناه کبیره دانستند.
چرا مقدسات را فدای چیزی کردید که نتیجه آن با ۴۰ درصد به پایان رسید؟

عدد و رقم برای این جماعت مهم نیست!

احمد زیدآبادی
رسانه‌های اصولگرا مشارکت حدود ۴۰ درصدی در انتخابات مجلس را به عنوان پیروزی، جشن گرفته‌اند. اگر نرخ مشارکت ۲۰ درصد هم می‌شد، آن‌ها باز هم، اعلام جشن و پیروزی می‌کردند. کلاً در کشور ما قرار نیست کسی ذهنیتش را با واقعیت تطبیق دهد، این واقعیت است که باید خودش را با ذهنیت افراد سازگار کند!

فعال اصولگرا: وضعیت انتخابات در تهران اسف بار است

حسین صارمی: از حدود ۲۰ درصدی که شرکت کردند، نصفشان رای باطله دادند که میماند ۱۰ درصد!
قرار نیست فکری به حال ملت ۹۰ درصدی شود؟!

نفر اول آرای باطله
محمد مهاجری: نتیجه ‎انتخابات_مجلس در اکثر شهر‌ها حتی کلانشهر‌ها و از جمله تهران عجیب و جالب است.
یعنی نفر اول یا دوم، ‎#آرای_باطله است. جا دارد به اعضای محترم ‎#شورای_نگهبان به خاطر این کاردستی هنرمندانه تبریک بگوییم.

فاصله ۲ هزارتایی آرا باطله در شهریار با نماینده این شهر!
در حالی که حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد نزدیک به یک و نیم میلیون جمعیت دارد نماینده اصولگرا این شهر با ۵۶۵۲۹ رای وارد مجلس شد. این در حالیست که در این حوزه ۵۴۱۹۵ رای باطله بوده است که عددی بی سابقه می‌باشد!

آرا باطله در یزد، دوم شد!

در حوزه انتخابیه یزد، اشکذر و ندوشن «محمدصالح جوکار» بار دیگر راهی مجلس شد. جوکار با تعداد ۸۱ هزار ۶۳۴ رای و کسب ۵۱.۸۷ درصد رای نامزد‌ها دوازدهمین دوره انتخابات مجلس به عنوان منتخب این حوزه انتخابیه معرفی شد. آرای باطله۲۹ هزار و ۳۰۳ رای دوم، علی مرتضی‌راد با تعداد ۱۹ هزار ۹۹ رای، سید محمد محسن دعایی با تعداد ۸ هزار ۴۴۴ رای و فرانک موذن با تعداد ۴ هزار ۵۹۶ رای و حسین حداد محمد آبادی با تعداد ۳ هزار ۶۰۰ رای پس از جوکار سوم تا ششم قرار گرفتند.

ادعای عجیب درباره میزان مشارکت در قم!
به گفته وزارت کشور، در سال ۱۳۹۸ میزان مشارکت قمی‌ها در انتخابات ۴۳٪ بود، و اکنون در سال ۱۴۰۲، ۴۹/۷٪. اما جالب است که دوره پیشین، نفر اول ۲۱۸هزار رای آورده بود و ذوالنور با ۲۰۴هزار رأی دوم شده بود؛ اما اکنون ذوالنور با ۱۴۹هزار رأی اول شده و البته میزان مشارکت هم ۶درصد افزایش پیدا کرده است!

غلامعلی جعفرزاده امین آبادی نماینده سابق مجلس رشت: آمار «نرخ مشارکت» و «آرای باطله» یک فاجعه است

طبق آمار نهایی حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر حدود ۲۴ درصد از ۷.۷ میلیون واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند که معادل حدود ۱.۸۶ میلیون رای است. طبق این آمار، حدود ۲۹۶ هزار رای از این میزان باطله محسوب شده که بیش از آرای سه هزار و ۵۳۱ نفر از نامزد‌ها در تهران بوده است! غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، می‌گوید که در این انتخابات افرادی هستند که زیر ۱۰ هزار تا رأی آوردند، که این بسیار فاجعه است. با حضور کوچکی‌زاده، نبویان، رسایی و این قبیل افراد مجلس رادیکال تشکیل شده است. در تعجب هستم که این یکدستی دو سال کشور را به فقر و فلاکت کشاند، دیگر چرا به دنبال یکدستی هستند؟

برخی از منتقدین معتقدند که رفتار انتخاباتی حاکمیت و مردم در یازدهم اسفند، با آمیزه‌ای از مهندسی، مشارکت ایجابی و اعتراضی، و عدم مشارکت، و نسبت آراء باطله و ترکیب برندگان و بازندگان، می‌تواند نقطه‌ی عطفی در تحولات سیاسی اخیر ایران محسوب شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بهارنیوز، تاریخ انتشار: 12اسفند1402، کدخبر: 458864، www.baharnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین