پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۰۴
قاچاق سوخت، این زخم کهنه اقتصاد ایران، سالانه میلیاردها دلار از منابع ملی را به تاراج می‌برد. با وجود تلاش‌های دولت چهاردهم و تأکید رئیس‌جمهور، مسعود پزشکیان، برای مهار این بحران، همچنان روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت، عمدتاً گازوئیل، از کشور خارج می‌شود. این معضل نه‌تنها به اقتصاد ضربه می‌زند، بلکه نشان‌دهنده ضعف‌های ساختاری در نظارت و توزیع است. همه می دانند که قاچاق سوخت چند حلقه اصلی دارد. امتیازات قانونی و غیرقانونی(مثل سهمیه مرزنشین ها ، سهمیه نهادهای خاص ، سهمیه های خاص نسبتا سلیقه ای نظیر سهمیه معادن و غیره)؛ لایه کشی ها (عمده لایه کشی ها در سهمیه سوخت نیروگاه ها و صنایع سنگین صورت می گیرد) ، شبکه مویرگی جمع آوری(تاکید این بخش روی مالکان جایگاه ها ، کامیون دارها و ... قرار دارد) ، شبکه سرقت سوخت(عموما با سوراخ کردن لوله های خط انتقال انجام می سود. خصوصا درباره بنزین ، امری رایج است) ، شبکه دپو و ارسال(عموما هر چند تکنیک حمل با نیسان ، حمل با لنچ و لوله گذاری در ساحل استفاده می شود). بر اساس توضیحات فوق بنظر می رسد که مقابله با قاچاق سوخت نیازمند نظارت دقیق‌تر، اصلاح ساختارهای توزیع و رفع اختلاف قیمت با کشورهای همسایه است. هوشمندسازی، همکاری بین‌دستگاهی و برخورد قضایی با متخلفان می‌تواند این غارت منابع ملی را مهار کند. اما تا زمانی که نگاه بخشی و اسناد صوری پابرجاست، این زخم همچنان اقتصاد ایران را آزار خواهد داد.

شعارسال: قاچاق سوخت سال‌هاست که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و منابع ارزشمند کشور را هدر می‌دهد. در دو دهه اخیر، به‌ویژه در سال‌های گذشته، اختلاف قیمت سوخت در داخل و کشور‌های همسایه، این پدیده را تشدید کرده است. گزارش‌ها حاکی از قاچاق روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت، به‌ویژه گازوئیل، است که نشان‌دهنده عمق این بحران است.

تائید رسمی تاراج ۸ میلیارد دلار ثروت ایران در قالب قاچاق سوخت

سرقت سازمان‌یافته؛ از لوله‌های پالایشگاه تا مزارع صوری
قاچاق سوخت تنها به مناطق مرزی محدود نمی‌شود. در زمستان ۱۴۰۳، سرقت سوخت هواپیما از خط لوله ۱۰ اینچی پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس به انبار نفت شهید رجایی در بندرعباس، نمونه‌ای از قاچاق سازمان‌یافته را عیان کرد. همچنین، افرادی با خوداظهاری صوری به‌عنوان کشاورز یا معدن‌کار، سهمیه سوخت یارانه‌ای دریافت می‌کنند، در حالی که ماشین‌آلات آن‌ها غیرفعال است و سوخت صرفاً برای فروش غیرقانونی استفاده می‌شود.

رئیس‌جمهور: قاچاق سوخت، نشانه ناکارآمدی است
مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این پدیده را "فاجعه" خواند و گفت: «قاچاق روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت از چرخه‌ای که خودمان مدیریت می‌کنیم، برای هیچ شهروند ایرانی قابل‌قبول نیست.» او برنامه‌های بلندمدت را ناکافی دانست و بر لزوم راهکار‌های عملیاتی کوتاه‌مدت تأکید کرد. پزشکیان همچنین پرسید: «وقتی نمی‌توانیم جلوی قاچاق را بگیریم، چگونه از مردم انتظار داریم محدودیت‌های انرژی مانند قطع گاز و برق صنایع را بپذیرند؟»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: 15خرداد1404، کدخبر:354161، www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین