شعارسال: قاچاق سوخت سالهاست که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده و منابع ارزشمند کشور را هدر میدهد. در دو دهه اخیر، بهویژه در سالهای گذشته، اختلاف قیمت سوخت در داخل و کشورهای همسایه، این پدیده را تشدید کرده است. گزارشها حاکی از قاچاق روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت، بهویژه گازوئیل، است که نشاندهنده عمق این بحران است.
سرقت سازمانیافته؛ از لولههای پالایشگاه تا مزارع صوری
قاچاق سوخت تنها به مناطق مرزی محدود نمیشود. در زمستان ۱۴۰۳، سرقت سوخت هواپیما از خط لوله ۱۰ اینچی پالایشگاه نفت ستاره خلیجفارس به انبار نفت شهید رجایی در بندرعباس، نمونهای از قاچاق سازمانیافته را عیان کرد. همچنین، افرادی با خوداظهاری صوری بهعنوان کشاورز یا معدنکار، سهمیه سوخت یارانهای دریافت میکنند، در حالی که ماشینآلات آنها غیرفعال است و سوخت صرفاً برای فروش غیرقانونی استفاده میشود.
رئیسجمهور: قاچاق سوخت، نشانه ناکارآمدی است
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، این پدیده را "فاجعه" خواند و گفت: «قاچاق روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت از چرخهای که خودمان مدیریت میکنیم، برای هیچ شهروند ایرانی قابلقبول نیست.» او برنامههای بلندمدت را ناکافی دانست و بر لزوم راهکارهای عملیاتی کوتاهمدت تأکید کرد. پزشکیان همچنین پرسید: «وقتی نمیتوانیم جلوی قاچاق را بگیریم، چگونه از مردم انتظار داریم محدودیتهای انرژی مانند قطع گاز و برق صنایع را بپذیرند؟»
شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار: 15خرداد1404، کدخبر:354161، www.gostaresh.news