پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۴۰۵۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
در روزهایی که به نظر می‌رسید سهامداران پدیده شاندیز از تعیین تکلیف سهام خود تقریبا ناامید شده‌اند ، خبرهایی از تشکیل اتاق مبادله سهام به گوش می‌رسد و سهامداران می‌توانند پس از 2 سال، نسبت به بازگشت سرمایه‌های خود امیدوار باشند.

شعارسال: اواخر دی ماه سال گذشته دادستان عمومی و انقلاب مشهد حکم پلمپ دفاتر فروش شرکت پدیده شاندیز را صادر کرد و بدین ترتیب روزهای بلاتکلیفی 130 هزار سهامدار آغاز شد.

در ماه‌های گذشته هم سهامداران پدیده شاندیز گاهی مقابل مجلس و گاهی در مقابل استانداری تجمع کردند و در آخر نیز سری به نمایشگاه مطبوعات زدند تا با تجمع‌های خود اعتراضشان را نسبت به این بلاتکلیفی سهام‌ نشان دهند. اما با این حال توفیقی در این باره حاصل نشد. از سوی دیگر طی این مدت خبرهای مربوط به تهاتر سهام با مغازه و آپارتمان هم راه به جایی نبرد.

محسن پهلوان‌مقدم در اواخر مدیرعاملی خود در شرکت پدیده شاندیز در یک کنفرانس مجازی اعلام کرد که هیچ زمان سهام به عنوان بدهی محسوب نمی‌شود و سهامدار پدیده شاندیز باید بداند که بیش از سهام خود، دارایی وجود دارد. بنابراین مالباخته محسوب نمی‌شود و چرا باید با این الفاظ آبروی خودمان را ببریم؟

مدیرعامل سابق شرکت پدیده درباره تجمعات سهامداران برای فروش سهام‌های خود گفته بود: تجمع و آشوب هیچ زمانی به نفع کسی نخواهد بود. کما اینکه تعدادی سرمایه‌گذار خارجی که برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با پدیده وارد ایران شده‌ بودند پس از قرار گرفتن در فضای موجود حاضر به همکاری با ما نشدند. از سوی دیگر پدیده 130 هزار سهامدار دارد و حال از این تعداد 500 نفر برای اعتراض به خیابان می‌ریزند. در چنین وضعیتی چه کسی حاضر به شراکت با اینگونه سهامدار است؟

وی همچنین از فراهم شدن امکان تهاتر سهام پدیده با آپارتمان و مغازه خبر داده و گفته بود: به زودی بر روی سایت شرکت اعلام می‌شود که سهامداران خواهان خروج می‌توانند علاوه بر امکان نقل و انتقال سهام، تهاتر با آپارتمان و یا مغازه را نیز داشته باشند.

اگرچه خبر مربوط به تهاتر سهام پدیده شاندیز با مغازه و آپارتمان کورسوی امیدی در فراسوی ناامیدی بود اما طولی نکشید که این موج خوابید و دست سهامداران پدیده همچنان به جایی نرسید. کما اینکه حواله‌های فروش سهام که از سوی مسئولان این شرکت به سهامداران نیز ارایه شده بود، پول نشد.

البته طی این مدت جلساتی برای رسیدگی به پرونده پدیده شاندیز در مجلس تشکیل شد و حتی نمایندگان در این باره به طرح سوال از پورمحمدی وزیر دادگستری و رحمانی فضلی وزیر کشور نیز پرداختند اما با این حال باز هم نتیجه مورد انتظار برای سهامداران حاصل نشد.

*از پدیده به میزان، از میزان به بانک صادرات!

در این مدت مشکلات پدیده شاندیز علاوه بر سهامداران، سیستم بانکی را نیز درگیر کرد و این شرکت به عنوان یکی بزرگترین بدهکاران به موسسه اعتباری میزان، کمبود نقدینگی را در این موسسه رقم زد و بدین ترتیب موسسه منحله میزان نیز به علت کمبود نقدینگی در انجام تعهدات خود به سپرده گذارانش عاجز ماند. بعد از انحلال میزان هم وصول مطالبات از پدیده به بانک صادرات واگذار شد.

با ادامه یافتن مشکلات پدیده شاندیز و عدم کسب توفیق برای پاسخگویی به سهامداران از سوی مدیرعامل این شرکت، نهایتا پهلوان مقدم با نظر هیات مدیره جای خود را به محسن شوشتری داد تا از این پس وی سکان‌دار پدیده شاندیز باشد.

شوشتری زمانی که نام وی به عنوان گزینه احتمالی مدیرعاملی پدیده در رسانه‌ها عنوان می‌شد، درباره حل مشکلات پدپده شاندیز گفته بود حل مشکلات پدپده واجب کفایی است و در صورت انتخاب به عنوان مدیرعامل جدید در گام نخست رسیدن سهامداران به مسیری اطمینان بخش برای تضمین سرمایه را اولویت خود قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت مدیرعاملی پدیده شاندیز گزینه‌های مدیرعامل سابق مانند تهاتر سهام با مغازه و آپارتمان را دنبال می‌کند را هم به زمان تصمیم‌گیری هیات مدیره برای انتخاب مدیرعاملی این شرکت موکول کرد که البته پس از انتصاب وی راهکارهای پهلوان‌مقدم مسکوت ماند.

شوشتری با تاکید بر اینکه دغدغه سهامداران پدیده رسیدن به یک اطمینان خاطر برای تضمین سرمایه آنها است، عنوان کرده بود: مگر زمانی که بانک صادرات تعهدات و مشکلات پدیده را پذیرفت، سهامداران پول‌های خود را از بانک بیرون کشیدند؟ سهامداران پدیده شاندیز به دنبال اصل سرمایه خود و پس از آن سود سرمایه‌شان هستند. حس اطمینان برای تضمین سرمایه در کشور باید به ثبات برسد.

اما کمی قبل‌تر در اواخر مدیرعاملی پهلوان در پدیده شاندیز خبرهایی نیز مبنی بر فراهم شدن امکان ورود سهام پدیده به بورس به گوش رسید که البته پس از گذشت مدتی که سهامداران به دنبال بررسی شرایط خرید و فروش سهام خود بودند، تب و تاب بورسی شدن پدیده هم با اظهارات وزیر کشور خوابید.

*کمیته‌ سه نفره اتاق معاملات سهام پدیده وارد می‌شود

عبدالرضا رحمانی فضلی اعلام کرد شرکت پدپده شاندیز امکان ورود به بورس را به علت آنچه که شرایط حسابرسی عنوان می‌شود، ندارد. هر چند وزیر کشور در عین حال از ورود سهام پدیده به فرابورس خبر داد تا سهامداران پدیده نسبت به تعیین تکلیف سهام‌های خود امیدوار باشند.

حالا پس از گذشت چندین ماه با جلسات کارگروه ویژه پیگیری مسائل مربوط به شرکت پدیده، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت پدیده شاندیز اعضای کمیته‌ سه نفره اتاق معاملات سهام پدیده را تعیین کردند که مسئولیت پیگیری مسائل اجرایی تشکیل اتاق مبادلات سهام را دارد.

بابک دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور از 24 آبان امسال به عنوان رئیس کارگروه ویژه پیگیری مسائل مربوط به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز تعیین شد و قرار است 24 آذرماه نیز گزارشی از مصوبات کارگروه مذکور میزان همکاری و یا عدم همکاری دستگاه‌‌ها و سازمان‌های مختلف برای انجام تکالیف و اقدامات محوله ازسوی کارگروه را برای استحضار رئیس جمهوری و سایر مقامات مسئول ارسال کند.

روز گذشته هم جلسه مشترکی میان وزارت کشور، شرکت پدیده و سازمان بورس تشکیل شد و مدیرعامل پدیده از آغاز فرایند تشکیل اتاق «او تی سی» خبر داد و بدین ترتیب پس از تشکیل این اتاق رسما نقل و انتقال سهام پدیده در فرابورس کلید می‌خورد.

حالا سهامداران پدیده پس از خبرهای تهاتر سهامشان با مغازه و آپارتمان، حواله‌های فروش سهام و بورسی شدن پدیده در انتظار ورود این شرکت به فرابورس هستند و باید دید که این گزینه برای حل مشکلات سهامداران راه به جایی خواهد برد یا پس از مدتی تب و تاب این نیز می‌خوابد؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 21 آذر 1395، کدمطلب: 166885 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین