پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۸۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۴
وزیر دفاع بریتانیا بررسی هایی را مشاهده کرده است که نشان می دهند از بمب های خوشه ای ساخت این کشور در عملیات های ائتلاف سعودی علیه یمن استفاده می شود.

شعارسال: منابع آگاه به گاردین گفته اند مایکل فالون، وزیر دفاع بریتانیا، بررسی های دولتی که نشان می دهند ائتلاف سعودی از بمب های خوشه ای ساخت بریتانیا در جنگ یمن استفاده شده را مشاهده کرده است.

این بررسی دولتی گزارش رسانه ها درباره استفاده از چنین بمب هایی را در جنگ یمن که بریتانیا نیروهای سعودی را آموزش می دهد تایید می کند. منابع آگاه می گویند فالون از جمله وزرایی است که نزدیک به یک ماه است از این تحقیقات با خبر است.

انتظار می رود این افشاگری باعث افزایش فشارها به دولت انگلیس جهت بازنگری در صدور تسلیحات به عربستان سعودی شود. این در حالی است که با تعلیق برنامه فروش سلاح های هدایت شونده آمریکایی به عربستان، تقاضا برای سلاح های انگلیسی افزایش یافته است.

این افشاگری از این جهت اهمیت دارد که بریتانیا معاهده منع استفاده از مهمات خوشه ای را در سال 2010 امضا کرده است. بمب های خوشه ای به بمب های کوچک تری تبدیل می شوند که می توانند با کمی تاخیر منفجر شوند. کنوانسیون مهمات خوشه ای بریتانیا را متعهد می کند که تمام مهمات خوشه ای خود را از بین برده و برای جلوگیری از استفاده دیگر کشورها از این مهمات تلاش کند. عربستان سعودی عضو این پیمان نیست.

پیش از این هم گزارش هایی از سوی آی‌تی‌وی، اسکای نیوز و عفو بین الملل منتشر شده بود که همگی نشان می دادند بمب های ساخت بریتانیا پیش از ممنوعیت به عربستان صادره شده و در جریان جنگ یمن به کار گرفته شده اند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه وقت بریتانیا در ماه می (اردیبهشت ماه) وعده داد که وزارت دفاع درباره این موضوع تحقیق خواهد کرد و از عربستان تعهدی محکم می گیرند که از مهمات خوشه ای بریتانیایی در جنگ یمن استفاده نکند.

البته، دولت بریتانیا در همان زمان مدعی شد که هیچ مدرکی در رابطه با استفاده از چنین سلاح هایی به دست نیاورده است و گفت بمب هایی که عفو بین الملل پیدا کرده احتمالا به درگیری های گذشته در منطقه بر می گردند.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، که هفته از سوی یکی از نمایندگان مجلس عوام مورد سوال قرار گرفته بود گفت در مورد هر گونه ادعای مربوط به نقض حقوق بین الملل بشردوستانه «بررسی های مناسب» انجام خواهد شد. او البته از پشتیبانی کشورش از عربستان سعودی دفاع کرده و تجاوز عربستان به یمن را با حمایت سازمان ملل خواند و گفت «امنیت خلیج [فارس] برای ما مهم است». او همچنین اضافه کرد «اطلاعاتی که ما از سوی عربستان سعودی دریافت کرده ایم به طور بالقوه جان هزاران نفر را در بریتانیا نجات داده است».

این در حالی است که اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه، در خصوص مشارکت عربستان در جنگ های نیابتی منطقه مورد انتقاد ترزا می قرار گرفت.

هفته گذشته توبیاس الوود، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه هم فاش کرد که به وزیران خارجه شش کشور حاشیه خلیج فارس تاکید کرده که باید کنوانسیون بین المللی منع استفاده از مهمات خوشه ای را باید امضا کنند. او گفت «من استفاده از مهمات خوشه ای را کاملا محکوم می کنم. آنها در گوشه و کنار میدان نبرد افتاده اند تا زمانی که آنجا به یک منطقه غیرنظامی تبدیل شود و به همین دلیل است که موجب خسارت می شوند.

او همچنین گفت در صورتی که بررسی های عربستان سعودی ناکافی باشد، او از یک پژوهش مستقل درباره جنایات جنگی هر دو طرف درگیر در جنگ داخلی یمن حمایت خواهد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه ، تاریخ انتشار خبر 29 آذر 1395، کدمطلب: 328029 ،www.parsine.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
0
0
بمب خوشه ای این شکلیه؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین