پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۱۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
یک کارشناس مسائل نظامی در مقاله‌ای آینده نیروی دریایی ایران را "درخشان" توصیف کرد.

شعار سال: یک کارشناس مسائل نظامی طی یادداشتی در خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به آینده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین نیروهای دریایی در منطقه غرب آسیا، از سال‌های اخیر تلاش دوچندانی برای ارتقا و افزایش توان رزمی ــ آموزشی خود کرده است و امروزه این نیرو به‌عنوان نیرویی قدرتمند در سطح منطقه به‌خصوص در خلیج فارس و دریای عمان به حساب می‌آید.

یکی از مهمترین اقدامات نیروی دریایی ارتش در سالیان اخیر، حضور در آب‌های آزاد بوده که این اقدام با دستور مستقیم فرماندهی کل قوا آیت‌الله خامنه‌ای انجام شده است که در همین راستا، از سال 88 تا کنون حدود 40 ناوگروه به منطقه خلیج عدن و تنگه استراتژیک باب المندب در آب‌های نزدیک به یمن، اعزام شده است و غیر از این موارد، تعدادی هم ناوگروه صلح و دوستی به کشورهای مختلف جهان، توسط نیروی دریایی اعزام شده است.

عملکرد نیروی دریایی ارتش در مورد مأموریت‌های‌ مقابله با دزدان دریایی در خلیج عدن، نشان می‌دهد که امروزه نیروهای ایرانی و ناوچه‌ها و ناوشکن‌های نیروی دریایی، از آمادگی قابل ملاحظه‌ای در مقابله با تهدیدات برخوردارند چه اینکه تاکنون، بیش از 3844 فروند کشتی تجاری و نفت‌کش در آن منطقه که منطقه‌ای بسیار پرخطر است، توسط شناورهای ایرانی اسکورت شده است.

غیر از این اسکورت‌ها، نیروی دریایی ارتش تاکنون توانسته ده‌ها عملیات رهایی گروگان و رهایی کشتی‌های تجاری دزدیده شده توسط دزدان دریایی سومالیایی را در آب‌های آزاد خلیج عدن با موفقیت به انجام برساند که در مهمترین مورد، کشتی تجاری کشور چین توسط تکاوران ایرانی از چنگ دزدان دریایی رهایی یافت و موجب شد که دولت چین رسماً از نیروی دریایی ارتش ایران قدردانی کند.

این موارد نشان می‌دهد که ایران به‌عنوان کشوری با موقعیت استراتژیک در خاورمیانه و در اختیار داشتن تنگه استراتژیک هرمز و در اختیار داشتن مرز با بسیاری از کشورهای مهم منطقه، قابلیت‌های بسیار بالایی دارد و کشورهای همسو از جمله روسیه، چین، عراق، سوریه و کشورهای دیگر می‌توانند با ایران همکاری‌های بیشتر داشته باشند.

هم‌اکنون، نیروی دریایی ارتش ایران درصدد است که 2 منطقه بزرگ دریایی در سواحل خود در دریای عمان بسازد که ساخت این مناطق دریایی و همچنین ساخت 3 پایگاه نظامی مهم دیگر در همان منطقه ساحلی، نشان از گسترش توان دریایی ایران در آینده نه‌چندان دور است.

علاوه بر اینها، جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون جزو سازندگان کشتی‌های جنگی در سطح جهان و جزو 3 کشور سازنده شناورهای بزرگ نظامی در سطح منطقه غرب آسیا است.

در همین زمینه، در سالیان اخیر با حمایت‌های فرمانده کل قوا آیت الله خامنه‌ای، جمهوری اسلامی ایران موفق به طراحی، ساخت و تجهیز شناورهایی در کلاس واسپر شده است که این شناورها در ایران تحت عنوان "پروژه‌های موج" شناخته می‌شوند. در حال حاضر، 2 فروند از محصولاتِ مجموعه پروژه‌های موج، با عنوان ناوشکن جمهوری اسلامی ایران ــ جماران (الحاق به ناوگان جنوب نداجا در سال 88) و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران ــ دماوند (الحاق به ناوگان شمال نداجا در سال 93) روی آب بوده و عملیاتی هستند و تاکنون نیز بارها به مأموریت‌های برون‌مرزی اعزام شده‌اند.

علاوه بر این پروژه‌ها، طبق اعلام مسئولان نیروی دریایی ارتش 3 ناوشکن بزرگ از کلاس موج نیز برای الحاق به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش ایران در دست ساخت هستند. یکی از این ناوشکن‌ها هم‌اکنون مراحل پایانی خود را گذرانده و در مرحله تجهیز و نصب تزئینات داخلی است، این ناوشکن، "سهند" نام دارد.

آنچه از این شناور به‌عنوان جدیدترین شناور نظامی ایران که مدرن‌ترین شناور ایرانی نیز ناو گرفته، منتشر شده است، نشان می‌دهد که توان تخصصی و مهندسی نداجا در ساخت شناورهای نظامی بسیار بالا رفته و ایران توانسته شناوری با قابلیت رادارگریزی و پنهانکاری (راداری ــ بصری) بسازد.

به‌نظر می‌رسد که آینده نیروی دریایی ایران با توجه به پروژه‌های ساخت شناورهای جدید، آینده‌ای درخشان و قابل توجه باشد، به‌طوری که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در آینده پایگاه‌های نظامی ــ دریایی در برخی کشورهای منطقه هم داشته باشد، چیزی که سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز به آن اشاره مستقیم داشته است

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 20 آذر 1395، کد مطلب: 1263012:www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
0
0
موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
اولین گزارش از یک نیروی دریایی مجهز محلی در ایران، مربوط به دوران انوشیروان بوده که به قصد تسخیر عربستان، نیروی دریایی عظیمی را در ابوله واقع در اروندرود تجهیز نمود و با آن به عدن در دریای سرخ رسید و آن را مسخر خویش ساخت. البته تا پیش از آن و در لشکر کشی‌های هخامنشیان به اروپا نیز گاه ذکری از نیروی دریایی قوی ایران شده‌است.
اولین تلاش، در جهت ساخت کشتی‌های جنگی و ایجاد ناوگان مدرن در دوره صفویه و برای اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز و خلیج فارس صورت گرفت. این تلاش به دلیل دخالت انگلستان به نتیجه نرسید و اولین نیروی دریایی مدرن ایران توسط نادرشاه افشار تأسیس شد. او با خرید چند کشتی از انگلستان و هلند، موفق شد نیروی دریایی ایران را تأسیس کند. هارفورد جانس بریج انگلیسی گزارش می‌کند:
هنگامی که در ۱۷۸۴ وارد بوشهر شدم، از کشتی‌های نادر سه کشتی باقی‌مانده بود که هریک پانصد تن ظرفیت داشتند.
در دوران قاجاریه تا زمان ناصرالدین‌شاه، توجهی به توسعه نیروی دریایی نشد. ناصرالدین شاه به منظور توسعه نیروی دریایی، موفق به خرید یک کشتی ۶۵۰ تنی مجهز به چهار اراده توپ کروپ از آلمان گردید که نام آن را پرسپولیس گذارد. همچنین کشتی کوچک دیگری نیز به نام شوش برای تردد و حفظ امنیت کارون خریداری شد. در زمان مظفرالدین‌شاه نیز چند کشتی کوچک (ازجمله کشتی مظفری) به این ناوگان افزوده شد؛ ولی طی سال های بعدی و به دلیل مشکلات داخلی ایران (مشروطیت و پس از آن کودتای سوم اسفند) همه این کشتی‌ها با بی‌توجهی مواجه و در نتیجه به تدریج در خور سلطانی نزدیک بوشهر به آب فرورفته و غرق شدند.
به دلیل افزایش منافع انگلستان در خلیج فارس و ایران، ایران سال ها مورد تحریم غیر علنی کشورهای اروپایی در برابر فروش اسلحه و ازجمله کشتی‌های جنگی قرار گرفت. در سال های ۱۳۱۱ و ۱۳۱۲، رضا شاه تصمیم به تجدید ناوگان جنگی دریایی گرفت و مأموریت خرید مخفیانه را به پرنس ارفع سپرد. نامبرده با زیرکی موفق گردید تا تعدادی ناو و کشتی و یدک‌کش از ایتالیا خریداری نموده و مقدمات آموزش افسران ایرانی در ایتالیا را فراهم آورد. مرکز نیروی دریایی ایران خرمشهر بود و در همین محل بود که پادگان، فرماندهی، مخازن و اداره بندر قرار داشت. تعداد و محل مأموریت این شناورها به شرح زیر بود.
ناو ببر (خرمشهر و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)
کشتی سیمرغ (خرمشهر)
کشتی شاهرخ (خرمشهر)
ناو پلنگ (آبادان و گشت زنی در آب‌های خلیج فارس)
کشتی کرکس (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)
کشتی شهباز (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)
پنج شناور دیگر (بندر شاهپور، بندر امام خمینی فعلی)
در سوم شهریور ۱۳۲۰، نیروی دریایی جدید ایران مورد شبیخون نیروهای انگلیس و شوروی قرار گرفت و تقریباً تمام شناورها و تأسیسات خود را ازدست داد. در این واقعه دریادار غلامعلی بایندر در جنوب و ناوسروان یدالله بایندر در بندر انزلی به همراه حدود ششصد نفر نظامی دیگر کشته و مجروح شدند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
0
0
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به زودی از ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های ساخته شده توسط جوانان ایرانی در آبهای سرزمینی کشور رونمایی می‌شود. دریادار حبیب الله سیاری عصر امروز در حاشیه همایش اقتدار دریایی و جوان انقلابی مدافع ولایت اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای شمال، جنوب و آب‌های آزاد جهان حضور مستمر دارد. اکنون ناوگروه چهل و چهارم ما برای نشان دادن توانمندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مظهر اقتدار مردم در اقیانوس اطلس واقع در آفریقای جنوبی استقرار دارد. ناوهای دیگری نیز در خلیج عدن مشغول برقراری امنیت برای خطوط مواصلاتی کشور، تردد کشتی‌های نفتی و تجاری ما که مورد حمله دزدان دریایی واقع می‌شوند، هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ناوگان شمال که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دماوند و ناوهای موشک‌انداز گراد که پیکان و جوشن و درفش و حمزه و امثال این همه و همه ساخت دست توانمند جوانان ایرانی در ده پانزده سال گذشته است.
سیاری با اشاره به اینکه قبل از انقلاب ما در ناوگان شمال یگان رزمی نداشتیم، خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در پانزده سال گذشته به این توانمندی رسیدیم و اینها را ساخته ایم.
وی افزود: قطعا" دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک، ساخت ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها است که به موقع به اطلاع خواهد رسید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین