پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه خطوط تقسیم بندی دریای کاسپین از سوی کشورهای همسایه مورد قبول ایران نیست، گفت: بر اساس این تقسیم بندی حدود ۱۱ درصد از محدوده دریا به ایران تعلق می گیرد و این محدوده ناچیز است
شعارسال: امیر دریادار دوم افشین رضایی حداد صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفتم آذر روز نیروی دریایی اظهار داشت : در آستانه اربعین حسینی هستیم و تقارن هفته بسیج با اربعین حسینی را گرامی می داریم و امیدواریم که بتوانیم ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان (ع) و یارانش را به نحو احسن برگزار کنیم .

وی با بیان اینکه شیعیان زیادی از کشور برای زیارت کربلا و برگزاری پر شور عزاداری حسینی در این ایام به کشور عراق عزیمت کرده اند ،گفت : این شور حسینی نشانه اخلاص و اعتقاد راسخ مردم ولایتمدار و مذهبی ایران به خاندان اهل بیت علیهم السلام است و امیدواریم که توفیق الهی برای بهره گیری از فیوضات این ایام را داشته باشیم.

فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش نیروی دریایی در زمینه تامین امنیت آبهای مرزی کشور اشاره کرد و گفت: نیروی دریایی به منظور نوع فعالیت خود از دیر باز در دریاها حضور داشته است و امروزه نیروی دریایی ایران یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی کشور می باشد .

وی افزود : کشور ایران دارای ۵۴ درصد مرز خشکی ، ۱۵ درصد مرز رودخانه ای و ۳۱ درصد مرز آبی است و ۹۳ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می شود و فقط ۷ درصد از مرزهای غیر دریایی انجام می شود .

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری جنگ هشت ساله بین عراق و ایران عنوان کرد : پس از شروع جنگ ،نیروی دریایی پیش بینی های لازم را در زمینه حمله عراق انجام داده بود و تکاوران جان بر کف نیروی دریایی دفاع جانانه ای را در برابر این حمله انجام دادند .

رضایی حداد اضافه کرد :این دفاع ۳۴ روز به طول انجامید و می توان گفت که این امر نقش مهمی در سازماندهی نیروهای دریایی و مقابله با دشمن داشت و پس از آن در دریا نیز نیروی دریایی با انسجام خود توانست در مقابل دشمن بعثی تا پایان جنگ مقابله کند .

وی تصریح کرد : همانطور هم برای عراق دریا توسط نیروی دریایی ایران نا امن بود باید برای کشتی های ما در دریا امنیت ایجاد می شد و اسکورت کاروان و کشتی های باری یکی از عمده اقدامات ایران بود .

وی ادامه داد : کشتی های خارجی جرات بارگیری در منطقه خارک نداشتند و کار انتقال نفت و اسکورت کشتی های صادرات نفت از عمده فعالیت های چشمگیر نیروی دریایی در آن زمان بود .

رضایی حداد خاطر نشان کرد: پس از جنگ هم امنیت کشتی ها در خلیج عدن به واسطه محافظت از دزدان دریایی با ناوگروههای اعزامی مستقر در منطقه تامین شده است .

فرماندهی ناوگان شمال در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط دریای کاسپین اشاره کرد و گفت : چون کاسپین یک دریای بسته است قوانین بین المللی بر آن حاکم نیستند و کشورهای حاشیه این دریا باید با هم به توافقات نهایی برسند .

وی اظهار داشت : ایجاد خطوط منصف برای کشورهای همسایه کاسپین از جمله مواردی مهمی است که باید تعیین حدود آن صورت گیرد و عمیق ترین بخش دریای کاسپین به کشور ایران تعلق گرفته است .

فرمانده ناوگان شمال تاکید کرد : بحث استخراج نفت از دریای کاسپین مطرح است اما استخراج از آبهای عمیق مقرون به صرفه نیست بلکه باید از آبهای کم عمق صورت گیرد و کرانه های شرقی و غربی کاسپینکم عمق است و برای استقرار سکوهای نفتی مناسب می باشد .

وی با اشاره به اینکه خطوط تقسیم بندی دریای کاسپین از سوی کشورهای همسایه مورد قبول ایران نیست ،گفت :بر اساس این تقسیم بندی حدود ۱۱ درصد از محدوده دریا به ایران تعلق می گیرد و این محدوده ناچیز است .

وی دریای کاسپین را برای ایران حایز اهمیت خواند و گفت :علاوه بر بحث استفاده از منابع دریایی ،گردشگری و صادرات و واردات ؛ دریای کاسپینمسیر نزدیک تر و امن تری برای مقوله تجارت و کریدور امنی به وجود خواهد آورد .

رضایی حداد به تجهیز ، طراحی و ساخت ناوشکن در نیروی دریایی اشاره و خاطر نشان کرد : در زمستان ۹۳ ناوشکن جمهوری اسلامی دماوند به ناوگان نیروی دریایی ایران اضافه شد و این ناوشکن علاوه بر کار حراست و نظارت بر بحث ماهیگیری ؛تجسس در دریا و مقوله محیط زیستی را نیز می تواند انجام دهد.

وی عنوان کرد :یگان ویژه تکاوران برای انجام ماموریت ؛یگان غواصان ،یگان هوا دریا مستقر در فرودگاه رشت و مجهز به بالگرد ؛داک ۲ هزار تنی خ که کار تعمیرات زیر آبی یگان های شناور انجام می دهد در انزلی مستقر هستند .

فرماندهی ناوگان شمال گفت :بحث ما استقرار صلح و دوستی است و از سوی کشور ایران ناوگروههایی به کشورهای حاشیه کاسپین فرستاده می شود و ناوگروههایی هم از کشور روسیه برای بازدید از ناوگان شمال در گیلان حضور یافته اند و ارتباط خوبی بین بحث دریایی با کشورهای این دریا برقرار است .

وی اظهار داشت :سالهای زیادی کشور ایران اجازه دریانوردی در دریای کاسپین نداشت اما به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری این شرایط ایجاد شد و اکنون با کشورهای منطقه در ارتباط خوب دریایی و نظامی هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کاسپین، تاریخ انتشار: شنبه 29 آبان 1395، کدخبر: 170253، www.caspress.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
0
0
سلام دریای کاسپین؟؟؟ من خیلی روی این اسم فکر کردم. دریای کاسپین دقیقا به اندازه خلیج عربی قابل قبوله. واقعا که حماقت بشر حد و اندازه نداره. دریای خزر همیشه خزر خواهد ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین