پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۹۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
درعکس هایشان برای موفقت مشت هایی گره کرده دارند و خودشان بی خبرند که گره ای براقتصاد این روزهای کشورمان هستند.ازکسانی صحبت می کنم که سودای وعده ها وتوجیهات شان از دیوار منطق هرکسی می خواهد بالا برود.افرادی که ماشین بوگاتی وپنت هاوس های خیابان فرشته برایشان هدفی کوتاه مدت است. افرادی که با تاکسی می روند جلسات وبعضا موفقت هایشان […]

شعار سال:درعکس هایشان برای موفقت مشت هایی گره کرده دارند و خودشان بی خبرند که گره ای براقتصاد این روزهای کشورمان هستند.ازکسانی صحبت می کنم که سودای وعده ها وتوجیهات شان از دیوار منطق هرکسی می خواهد بالا برود.افرادی که ماشین بوگاتی وپنت هاوس های خیابان فرشته برایشان هدفی کوتاه مدت است. افرادی که با تاکسی می روند جلسات وبعضا موفقی هایشان ماشین دربست می گیرند. اما همه شان کسی را میشناسند که بوگاتی و لکسوس دارد و در پنت هاوس خانه اش برایشان آرزوی موفقیت می کند وسنگ بنای حضورشان در این تجارت میلیاردی بزرگ را گذاشته است .افرادی طبق وعدهای لیدر شان بزودی دست همکاری به بیل گیتس می دهند چونکه تجارتشان این پتانسیل رادارد وخودشان هم می خواهند به این درجه برسند.

اینهارا خودشان هم نمی دانستند بلکه روی یک کاغذ آچهار و با خودکار های رنگی در یک پارک یا مهمانی خانوادگی وشاید هم درسلف سرویس دانشگاه برایشان توضیح داده اند.

نتورکرها را می گویم؛ بازاریابانی که دیر یازود با مشتی از توجیهات وادله هایی که بصورت طوطی وار حفظ کرده اند  و سبدی از محصولاتی که علاوه برکیفیت شان می توانند اثرات فضایی برای بدن دارد مانند جوان سازی سریع محصولات سلامتی شان وبه سراغتان می آیند.

همان ها که زیر نظر لیدری که برخلاف وعده هایش پراید سوار می شود اما خودش گفته به زودی اکانتش به سطح خرید ۲۰۶ صندوق دار می رسدوبه اصطلاح درمسیر رشد قرار دارد.

همان لیدری که برای هزاران سوال منطقی زیرمجموعه اش جوابی جز فریاد و سرزنش ندارد که شما تنبلین و ذهنتان با ما هماهنگ نیست و درآخر به استناد همین سوالات شان عدم موفقیت شان را ماحصل بی اعتمادی به نتورک و عدم ایمان به تلقینات ذهنی مداوم می داند.

همان لیدری که یادشان داده در توجیه تمام سوالات فقط و فقط بگویند که ما مجوز از وزارت صنعت معدن وتجارت داریم.

یا اینکه ما شبیه گلدکوئست نیستیم ما محصول داریم؛ واتفاقا محصولاتمان کیفیت دارد و بعضا تولید داخل هستند کمک می کنند به اقتصاد مملکت.

ما هرمی نیستیم چونکه در هرمی ها هر کسی می تواند دو نفر را وارد کند اما دراین نتورک شما می توانید به تعدادی نامحدود زیر مجموعه بگیرید.

ما در سایت مان نماد تجارت الکترونیکی داریم واین نماد نشان می دهد که ما قانونی هستیم.

یادر جواب برخی سوالات دینی مبنی برحلال و حرام بودن این نوع کسب وکار شمارا ارجاع میدهند به جواب فلان مرجع تقلید که ببین ما این سوال را پرسیدیم وجواب داده اند که این تجارت بلا مانع است. اما شگردشان دراین جواب ها ایناست لیدرها و بزرگان شان سوالات هدفمندی پرسیده اند واگر جواب مراجع را به دقت بخوانید متوجه می شوید که نوشته اند مطابق توضیحات ذکر شده در سوال،تجارت فوق بلا مانع است و اما درعمل نتورک بسیار تفاوت دارد با سوالی که نشان شما می دهند.

باید توجه داشت که مشکل نتورک مارکتینگ یا بازاریابی شبکه ای اصلا نبود محصول یا کیفیت آن،دیدگاه مرجع تقلید ومجوزوزارت صنعت معدن تجارت و یا حتی نماد تجارت الکترونیک نیست. مشکل ماهیت هرمی بودن آن است در توضیح هرمی بودن میتوان به این نکته بسیار ساده والبته مهم اشاره کرد:

هرگاه درتجارتی سود شما در گرو آوردن زیر مجموعه بیشتر وفروشنده بیشتر باشد نه فروش محصول بیشتر شما گرفتار شبکه هرمی شده اید وتجارت شما نوعی از تجارت هرمی است.”

مشکل بازاریابی شبکه ای ضرر حتمی افراد پایین هرم می باشد وسود بیزحمت سرشاخه ها حالا بگذریم که شرکتهای نتورکی با کلمات بازی میکنند وبرای توجیه هرمی نبودنشان از تیم و خانواده وارتش به جای شاخه وشبکه وکه جز ادبیات هرمی هاست استفاده می کنند.

دیگر مشکلات نتورک مارکتینگ به شرح ذیل می باشد:

اولین مشکل شرکتهای نتورکی موجود نه مجوز است ونه محصول بلکه با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که برای مثال یک محصول ۵۰هزار تومانی حاشیه سود بالایی گاها نزدیک به ۷۰ درصد قیمت محصول سود درنظر گرفته شده که این درصد را می توان از پورسانت تعلق گرفته افراد شبکه محاسبه کرد.حاشیه سود بسیار بالا یعنی خسارت محض برای خریدار و مشتری نهایی.

علاوه براین بسیار از اجناس عرضه شده خارج از قیمت معمول هستند وحجم بسیاری از اینها از طریق قاچاق وارد کشور شده اند بعضا در لابلای محصولات مصرفی روزانه فروخته می شوند تا حساسیت کمتری ایجاد کنند.این موضوعات نشان از مضر بودن حضور نتورک در کشور است که فقط بخش ازآن دراین نوشتار ذکر شده است.

مشکل دوم؛قول موفقیت زود هنگام درهیچ فعالیت اقتصادی عقلایی نیست یعنی درواقع غیر ممکن است که شما در تجارتی با هر حجم سرمایه گذاری به رقم سودهای وعده داده شده دراین تجارت به صورت حلال وسالم دست پیدا کنید.آنهم با وضعیت کنونی اقتصاد کشور!!!

مشکل سوم؛فقط در باندهای قاچاق انسان ومی توان نگاه ابزاری به تعداد نفر انسان داشت وعلاوه براین باندها در نتورک امروز هم اینگونه نگاه ها به وفور دیده می شود. صرف نظر از توجیهاتشان و بازهم بازی باکلماتشان نتورکها ولیدرها به راحتی برچسب بی عرضگی بی لیاقتی و به افرادی که وارد این تجارت نمی شوند می زنند .ارزش هر شاخه به تعداد آن است که بعدا این تعداد فروش بالایی می زنند.اینها همه دلایلی بر نگاه ابزاری به انسان هاست وغیر اخلاقی بودن نتورک می باشد.

مشکل چهارم؛نتورکرها تحت نظر لیدرهایشان با افرادی که وارد مجموعه نمی شوند وبرای وارد نشدنشان هم دلیل منطقی دارند قطع رابطه می کنند وچه بسا این افراد اعضا ی خانواده ویا دوستان نزدیک وچندین ساله آنها هستند.که این اتفاق از منظر اخلاق و احکام اسلامی بسیار مذمون شده است و فقط در نگاه ابزاری به انسان توجیه می شود.

مشکل پنجم؛نتورکرها بسیار تحت تاثیر جو وتلیقن های موجود درجلساتشان هستند .چه بسا اگر کسی ازین جلسات فاصله بگیرد رفته رفته ماهیت سراب گونه وعده های اقتصادی وسودهای کلان کم رنگ شده وهیچ توجیه درونی برای دوباره شکل گرفتنشان نیست مگر به لطف تلقینها وفریاد ها وجوهای ساختگی در جلسات لیدرها.

سید رشید شاهچراغ - دانشجوی کارآفرینی دانشگاه تهران

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دامغان نیوز، تاریخ 3 آبان 95، کد مطلب: 29211: www.damghannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین