پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۲۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به اینکه اساسا برجام ماموریت های دیگری هم دارد، گفت: هدف برجام فقط هسته ای نبوده و نقشه راهی برای نرمالیزه کردن انقلاب اسلامی و تغییر رفتار ایران بوده است.

شعار سال: ابوالفضل ظهره وندکارشناس مسایل سیاسی و دیپلمات سابق در مصاحبه با رادیو گفتگو با اشاره به تمدید قانون داماتو و نقض برجام گفت: این قانون از مصادیق نقض برجام است ولیکن طرف مقابل که ایران است باید واکنش درخوری را از خودش نشان دهد.

وی در خصوص قوانینی که در رابطه با نقض برجام در ایران به تصویب رسیده، عنوان کرد: در مهرماه سال ۹۴ قانون اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دارای چندین ماده است که شاخص ترین آنها مواد سه و هفت است که به طور مشخص تصریح می کند اگر آمریکایی ها برجام را نقض کردند، دولت موظف است تا هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل را در خصوص تحریم ها، نشان دهد و تحت این عنوان مسئله توسعه سریع برنامه هسته ای صلح آمیز را ساماندهی کند و طی دو سال ظرفیت غنی سازی کشور را به ۱۹۰ هزار سو افزایش پیدا کند.

ظهره وند افزود: در ماده هفت نیز اشاره دارد که تحولات توانمندی دفاعی کشور از جمله نیروی پدافند در مقابل حملات هسته ای اقتضا می کند تا ما موتورهای با باطری هسته ای را در دستور کار بگذاریم و اقدام کنیم و البته این یکی از موادی است که نه به عنوان نقض بلکه بعنوان توصیه و درخواست از دولت بوده است و دولت هم در میان همه این مواد، ماده هفت را قبول کرد. آمریکایی ها هم عنوان کردند این موضع گیری هیچ واکنشی را نمی طلبد چون نقض برجام نیست.

این کارشناس مسایل سیاسی متذکر شد: آیا این اقدام درخور است، قطعا اینگونه نیست. ما باید اقداماتی که هم در ظرفیت های ملی مان و هم در ظرفیت های برجام است را بدست بگیریم.

وی به کمیته نظارت بر برجام اشاره کرد و بیان داشت: یکی از وظایف کمیته نظارت این است که اگر نقضی اتفاق افتاد یا شکایتی از طرفین وجود دارد، رسیدگی کند و اگر حل و فصل نشد به شورای امنیت واگذارد.

وی در خصوص روند اعتراض ایران در خصوص نقض برجام صورت گرفته گفت: ما در گام نخست باید با یک کار حقوقی و مستند به کمیته برجام ارجاع دهیم و به عنوان نقض برجام خواستار رسیدگی شویم.

ظهره وند با ذکر اینکه اینگونه نیست که هر کسی بخواهد برود و ادعا کند نقض برجام شده است، اظهار داشت: در ماده ۳۷ برجام پیش بینی کرده اگر چنانچه کسی ادعا کرد و آن ادعا ثابت نشد و شورای امنیت نیز نتوانست آن مسئله را حل و فصل کند به صورت اتوماتیک شش قطعنامه شورای امنیت برمی گردد.

وی به یکی دیگر از اشکالاتی که در برجام وجود دارد اشاره کرد و عنوان کرد: گرفتاری دیگری که در برجام داریم این است که شرایط رسیدگی هم یک شرایط متعادل و متناظر نیست یعنی وقتی ما شکایت می کنیم برای ما باید سیاق اجماع اتفاق افتد و وقتی آنها مانند آمریکا، فرانسه یا انگلستان شکایت می کنند باید در ۱+۵ و شورای امنیت رای گیری شود و در آنجا قاعدتا کفه اروپایی ها و غربی ها نسبت به چین و روسیه سنگین تر است و آنها می توانند رای خودشان را بگیرند.

ظهره وند افزود: ولی در موضوع اجماع، یعنی اینکه نباید رای مخالفی وجود داشته باشد و حتی خود آمریکا هم که طرف شکایت است، می تواند مخالفت کند و امکان وتو هم در آنجا وجود ندارد چون ما پذیرفته ایم که روسیه و چین در این ماجرا از حق وتو استفاده نکنند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با تاکید بر اینکه شرایط بسیار پیچیده و دشواری است، تصریح کرد: ما باید شرایط موازی را هم برای برخورد پیش بینی کنیم، این مسئله قابل پیش بینی است که تحریم ها تشدید شود و اگر قرار باشد این اتفاقات بیافتد ما در یک تصمیم و عزم ملی خودمان را برای واکنش و برخورد مناسب آماده کنیم.

وی گفت: ما باید دیپلماسی فعالی را با روس ها و چینی ها داشته باشیم و در فضای بین المللی بتوانیم ماجرا را باز کنیم و تشریح نماییم چون الان غربی ها موضوع ایران هراسی و تهدید ایران را بعنوان استراتژی روی دست دارند تا با آمریکا و آمدن ترامپ بخواهند از این موضوع استفاده کنند.

ظهره وند با بیان اینکه متن برجام، تفسیر موسع و بازی برای طرف آمریکایی را باز گذاشته است، خاطر نشان کرد: اصل ماجرا در اینجاست که روی متنی که تنظیم شده، نقش لازم را در تنظیمش نداشته ایم که حالا به این تحرک افتاده ایم یعنی اگر درست می دیدیم می توانستیم هم موضوع تمکن مالی، هم مسئله تعهدات کشورهای دیگر مثل چین و روسیه را در این قضیه بیاوریم. خود متن تفسیر موسع و بازی برای طرف آمریکایی را باز گذاشته و ما باید هوشمند می بودیم و این مسیرهای بازیگری و چرخش می بستیم.

وی متذکر شد: وقتی آمریکایی ها می گویند نقض نشده، یعنی جای بازی هست و این از پیچیدگی های کار است و باید از عجله و هیجانات خودداری کرد چون مسئله ای دشوار است و ما مسایل جدی تری را در متن برجام خواهیم داشت.

ظهره وند با این پیشنهاد که باید در مقابل نقض های صورت گرفته، اقدامات ترکیبی را داشته باشیم، عنوان کرد: باید از هر مجرایی که در دسترس داریم استفاده کنیم. از طرف دیگر ظرفیت های منطقه ای هم یکی از آن پتانسیل ها است نقش چین و روسیه در این رابطه بسیار کلیدی است و حتی می توانیم تهدید کنیم که به شرایط قبل از برجام برگردیم.

این کارشناس مسایل سیاسی با اظهار به اینکه اساسا برجام ماموریت های دیگری هم دارد، گفت: هدف برجام فقط هسته ای نبوده و نقشه راهی برای نرمالیزه کردن انقلاب اسلامی و تغییر رفتار ایران بوده است. برجام یک فرآیند است و آنها این را خوب دیدند و ما باید به جمع بندی برسیم و مواضع هم سویی را بگیریم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 30 آذر 1395، کد مطلب: 3855041، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
0
0
آقای زهره وند در یک سال پیش کجا تشریف داشتند؟ آیا جدیدا به این تحلیل رسیده اند یا از قبل ؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین