پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با رسانه ها پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. او در این نشست به ویژه درباره کمیسیون مشترک برجام، تحولات سوریه و... صحبت کرد.

شعار سال: بهرام قاسمی درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران و اینکه آیا اروپایی‌ها در مورد بدعهدی آمریکا در تمدید قانون تحریم‌های ایران با تهران هم نظر هستند، گفت: «بحث مواضع اروپا در این مورد تا حد زیادی روشن است؛ اروپایی‌ها به صورت مجموعه اروپا صحبت می‌کنند و با توجه به قدرت رابطه با ایران خیلی با تحریم‌های ایران موافق نبودند و از ابتدا هم قطعنامه‌ها به آنها تحمیل شد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار افزود: «آن‌ها شریک مذاکرات بودند که برجام را تبدیل به تفاهم چندجانبه کرد و آنها هم با مذاکرات مهر تایید خود را گذاشتند و علاقمند هستند که روابط در حد متعادل ادامه پیدا کند.»

قاسمی تصریح کرد: «اروپا با هرگونه اخلال در برجام مخالف است و با توجه به حضورشان در برجام و آگاهی‌ای که از مواضع و پایبندی ایران دارند، خواهان استمرار برجام هستند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگر آنا درباره سطح کمیسیون مشترک بیان کرد: «پیشنهاد ما برای تشکیل کمیسیون مشترک طی نامه آقای ظریف مطرح شد. همان طور که در برجام پیش‌بینی شده بود، خانم موگرینی این مسئولیت را دارد که با همه طرف‌ها صحبت کند و تصورم این است که در مقطع کنونی بحث نشست در سطح معاونان باشد.»

وی در این باره که با توجه به پایان دولت اوباما در آمریکا آیا نماینده‌ای از دولت جدید آمریکا در کمیسیون مشترک حضور خواهد داشت، بیان کرد: «در این باره که فردی از دولت بعدی امریکا حضور داشته باشد اطلاعی وجود ندارد. تا زمان تشکیل دولت جدید در امریکا هنوز زمان وجود دارد و در صورت تشکیل کمیسیون مشترک نیازی به حضور انها نیست. البته می‌توانند به عنوان ناظر نماینده‌ای را معرفی کنند که این موضوع داخلی دولت آمریکا است که دولت جدید در دولت قبل نماینده‌ای داشته باشد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که در چند روز اخیر شاهد تظاهرات‌هایی مقابل نمایندگی‌های ایران در ترکیه بودیم. اعتراض‌هایی که گفته می‌شود از سوی حزب حاکم در ترکیه ساماندهی شده بود. عکس‌العمل وزارت امور خارجه ایران به این اعتراض‌ها چگونه بود؟ آیا ارتباطی میان این اتفاق‌ها و به تاخیرافتادن سفر اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری به ترکیه وجود داشت؟ گفت: «چند تظاهرات غیرمتعارف و نسنجیده در آنکار و استانبول در مقابل سفارت ایران انجام شد. این تظاهرات‌ها بدون اطلاع قبلی پلیس و در ساعتی غیرمتعارف برگزار شد. البته این تظاهرات‌ها کنترل شده بود و آسیبی به سفارت ایران نرسید و ما روز بعد سفیر ترکیه در تهران را احضار و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به او اعلام کردیم.»

وی با اشاره به محدود بودن تظاهرات‌ها در آنکارا و استانبول گفت: «پلیس ترکیه با درایت از سفارتخانه‌های ایران مراقبت کرد. تصور ما این است که این تظاهرات‌ها هدایت شده از سوی احزاب و گروه‌‌های خاص در مجموعه منطقه‌ای صورت گرفت و این تلاش بود تا تظاهرات‌ها به کشورهای دیگر نیز گسترش یابد و بی هیچ دلیل و منطقی به بهانه مسأله حلب در مقابل سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها نیز تظاهرات شود. البته تظاهرات ترکیه تنها در مقابل سفارتخانه کشور ما انجام نشد بلکه در مقابل سفارتخانه روسیه هم صورت گرفت.»

قاسمی تصریح کرد: «عده‌ای سعی داشتند که فضا را در ترکیه علیه ایران مشوش کنند . اینکه از چه پایگاه و منبعی تغذیه می‌شدند و یا هدایت می‌شدند برای ما روشن است و اطلاعات کافی در این زمینه داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به لغو سفر معاون اول رئیس جمهوری به ترکیه گفت: «قرار بود این سفر امروز انجام شود که از قبل نهایی شده بود و هیات مقدماتی، کارهای لازم را انجام داده بود اما با توجه به چند موضوع از جمله سفر رئیس‌جمهوری به سه کشور قفقاز و آسیای میانه و یکی دو ماموریت اداری که هیات دولت به آقای جهانگیری واگذار کرد نهایتا دیروز تصمیم گرفتیم که این سفر را انجام ندهیم و با طرف ترک تفاهم کردیم که این سفر در زمان مناسب دیگری انجام شود. بعضی رسانه‌ها به اشتباه از لغو نام بردند که اصلاح شد و گفتیم که به زمان مناسب دیگری موکول شده است.»

*آمانو پیامی را منتقل نمی‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد سفر یوکیا آمانو به تهران و اینکه آیا مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است پیامی را از ایران به طرف‌های مقابل ایران در گروه 1+5 و موضوع برجام انتقال دهد، افزود: «سفر آقای آمانو به تهران در چارچوب ارتباطات و رایزنی‌های مستمری که با ‌آژانس داریم انجام شده است.»

وی افزود: «در این سفر در مود وضعیت کنونی و آتی برجام و همکاری‌های ایران و آژانس بحث و گفت‌وگو شد و مطلب خاصی نبود که ایشان بخواهند پیامی را منتقل کنند.»

قاسمی با اشاره به رایزنی‌های فنی انجام شده بین آمانو و مقامات ایران، افزود: «ایشان تأکید کردند که ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و رضایت کامل از این موضوع داشتند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت و گوی تلفنی ظریف و کری درباره برجام بیان کرد: «با توجه به وضعیتی که در سنای آمریکا پیش آمده و مصوبه سنا در مورد قانون داماتو تماس‌هایی وجود داشته و تذکرات لازم،‌ تبادل‌نظرها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است.»

*احتمالا مقامی از کویت به ایران سفر می‌کند

وی درباره اخبار منتشر شده در این باره که کویت گفته است به نمایندگی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران مذاکراه می‌کند، اظهار داشت: «شنیدن صحبت‌های زیبا خوب است. ما این که کویت علاقه‌مند است که فرستاده‌ای به ایران داشته باشد و این فرستاده با سفر به ایران با مقامات ایرانی مذاکره کند شنیده‌ایم ولی اینکه این فرستاده نمایندگی از شورای همکاری خلیج فارس یا کشورهای دیگر دارد یا نه اطلاعی نداریم. موضع ما نسبت به همسایگانمان مشخص است. در برابر هر گام مثبتی که برداشته شود پاسخ مثبتی نیز آنها از سوی ایران دریافت می‌کنند.»

قاسمی افزود: «در مورد انجام این سفر تاریخ مشخصی نداریم ولی همانطور که گفتم شنیده شده که احتمالاً مقامی از کویت به ایران سفر خواهد کرد. البته بهتر است که منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

وی در مورد فرافکنی برخی کشورهای منطقه اظهار داشت: «سیاست ایران در قبال مسائل منطقه روشن است و نیاز به پنهانکاری نیست. آنچه برخی کشورهای منطقه به عنوان نگرانی مطرح می‌کنند، تصور واهی و خیال‌پردازی بیش از اندازه‌ای است که در وضعیت کنونی هدایت شده است. طبیعی است که باتوجه به شکست‌های برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در چنین گفتمانی شتاب دارند. اما این موضوعات تاثیری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.»

سخنگوی سیاست خارجی ایران افزود: «این کشورها می‌توانند آیینه بگذارند و گذشته خود را در آن ببینند و ببینند که وضعیت امروز ناشی از چه خطاهای استراتژیکی است. »

*کمک‌های انسانی ایران به حلب ارسال شده است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش‌های انجام شده برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه و همچنین توافق ایران، سوریه و ژنو در این باره گفت: «در مورد سوریه و وضعیت جدید حلب موضع جدیدی نداریم و تکرار مواضع قبلی است و بر خلاف دیگرانی که مواضعشان را به ناچار تغییر دادند ما بر مواضع اولیه خود ایستاده ایم و همچنان بر وضعیت انسانی در حلب و سوریه تأکید می کنیم. نگرانی های عمده ای از وضعیت انسانی آوارگان و آتش‌بس و کارشکنی توسط گروه‌های تروریستی در حلب داریم و امیدواریم این وضعیت به یک جای مشخصی برسد و مسئله حل شود.»

قاسمی تصریح کرد: « دیروز امیدوار بودیم که وضعیت بازماندگان در حلب حل شود که با شلیک و اقدامات تروریستی برخی گروه‌های مشخص که از جانب کشورها و گروه‌های مشخصی حمایت می‌شوند متوقف شد. امیدواریم کمک‌رسانی به حلب و سایر نقاط انجام شود. به لحاظ میزان زمان شاید مردمی که در برخی از نقاط زندگی می‌کردند کمبود بیشتری داشتند. برای ما فرقی نمی‌کند و به همه سوریه می‌نگریم و امیدواریم کمک‌رسانی فوری در اسرع وقت انجام شود.»

وی تصریح کرد: «اقداماتی توسط هلال احمر آغاز کردیم و کمک‌ها به سمت حلب حرکت کردند و امیدواریم به دست نیازمندان برسد و امیدورایم در روزهای اینده در حلب بهبود نسبی ایجاد شود.»

*نفوذ ایران در یمن به کری هیچ ارتباطی ندارد

قاسمی درباره نشست خبری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و همتای سعودی اش و ادعای نفوذ ایران در یمن از سوی کری، گفت: «ما هیچ مذاکره‌ای با طرف آمریکایی در هیچ موضوعی به غیر از برجام نداشته‌ایم و نداریم و مسائل منطقه موضوع مذاکره ما با آمریکا نبوده و نخواهد بود.»

وی افزود: «مواضع ما در یمن روشن است و فکر می‌کنیم دخالت و تجاوز خارجی وضعیت یمن را به وضعیت پیچیده و بغرنج امروز و از نوع جنایات بشری تبدیل کرده است. آوارگان، گرسنگی و قحطی با قطع حملات و بمباران‌های رژیم آل سعود باید متوقف شود و همواره از گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی با یکدیگر بر سر میز مذاکرات حمایت کرده و خواهیم کرد.»

قاسمی درباره نفوذ ایران در یمن تصریح کرد: «این ربطی به دیگران ندارد. دخالت‌های بی‌جا در منطقه است که برای خوشایند دیگران ممکن است اظهارنظراتی را مطرح کنند. نفوذ اصولا حضور نیست و نفوذ به تاریخ، فرهنگ و گذشته‌های دور برمی‌گردد و ربطی به دیگران ندارد. بحث نفوذ ایران در یمن اگر وجود دارد به آقای کری ارتباطی پیدا نمی‌کند و اقای جبیر باید بیاموزد که از حمایت از تروریسم و ترویست‌ها دست بردارد و به دولتش هشدار بدهد که وضعیت وخیمی در انتظارشان خواهد بود. در صورت ادامه استفاده از نیروهای تروریستی این کشور نیز وضعیت مشابه دیگر کشورها را خواهد داشت که امروز خودشان قربانی هستند. باید این هشدار را مدنظر قرار دهد و درباره رابطه معنوی ایران با دیگر کشورها منطقه و روابط ایران، منطقه و جهان اسلام صحبتی نکند.»

*سفرای ایران در سوریه و عمان انتخاب شده‌اند

قاسمی درباره انتخاب سفیر ایران در سوریه بیان کرد: «سفرای ایران برای سوریه و عمان نامگذاری شده و مراحل طبیعی و سیر اداری کار خود را دنبال می‌کند. امیدوارم در اسرع وقت سیر و مراحل اداری را طی کند و هر چه زودتر در سفارتخانه‌های ایران در مسقط و دمشق مستقر شده و وظایفشان را انجام دهند.»

*تبعه فرانسوی در کویر ایران گم شده است

سخنگوی وزارت خارجه درباره ناپدید شدن تبعه فرانسوی در کویر لوت ایران نیز عنوان کرد: «این خبر درست است. یک تبعه فرانسوی به عنوان توریست به ایران سفر می‌کند و در منطقه توسط آژانس‌ها و مقامات محلی به ایشان توصیه شده که به نقاطی سفر نکند و ایشان به آن نقاط خاصی که خودش از قبل شناسایی کرده بود سفر می‌کند و بعدا خبری از ایشان دریافت نمی‌شود. پیگردهای زیادی در این زمینه انجام شده و دو دولت با هم در این زمینه در تماس هستند. احتمالی که توسط ارگان‌های ذیربط داده می‌شود این است که در کویر لوت دچار حادثه‌ای شده باشد.»

قاسمی درباره کابینه دولت جدید لبنان نیز بیان کرد: « وضعیت کنونی در لبنان مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌شود که هم می‌تواند این کشور را از ثبات و جایگاه بهتری برخوردار کند و این کشور بتواند در عرصه منطقه‌ای و با همسایگان خود تعاملات و نقش بهتری را ایفا کند.گام بزرگی در لبنان برداشته شده و تشکیل دولت در این کشور می‌تواند در ارتقای وضعیت و جایگاهش حتما موثر باشد و به پیشبرد منافع ملی این کشور در درون و برون از این کشور کمک کند.»

*در برابر عهد شکنی در برجام رودربایسی نداریم

وی در پاسخ به خبرنگار که پرسید؛ اگر در نشست آتی کمیسیون مشترک رای بر نقض برجام توسط آمریکا داده نشود آیا مسیرهای حقوقی برای ما باز خواهد بود؟ گفت: «در وضعیت کنونی آنچه که اتفاق افتاد این بود که با عدم امضای قانون آیسا در نهایت دستورات توسط کری صادر شد و بخش‌هایی از این تحریم که با برجام منافات داشت مستثنی شد و ما الان به لحاظ عملی و تئوریک در وضعیت قبلی هستیم؛ ولی به هر حال تصویب آیسا از نظر ما خلاف و عهدشکنی جدی بود و بر همان اساس گفتیم برخورد خواهیم کرد و تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و تصمیماتی اتخاذ شد و این وضعیت ادامه می‌یابد. باید در آینده ببینم روند تحولات چگونه خواهد بود که بر همین اساس تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد.موضع ما مشخص است در برابر هر بدعهدی و خلف وعده و عهدشکنی موضع قاطع خود را حتما اعمال خواهیم کرد و با کسی در این خصوص رودربایستی نخواهیم داشت و از منافع کشور و نظام دفاع خواهیم کرد.»

*روسیه، ایران و ترکیه به دنبال تفاهم‌های عملی هستند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره خروج شبه نظامیان از حلب و اینکه آیا دولت سوریه با همراهی ایران تلاشی برای معاوضه زخمی‌های فوعه و کفریا با این شبه نظامیان داده است؟ گفت: «بحث حلب و سوریه پیچیدگی خاصی دارد. اگرچه تکلیف بحث آزادی حلب تا حدی زیادی روشن است، ولی وجود تعداد زیادی از مردم عادی که در محاصره قرار داشتند، چه در حلب و چه در سایر نقاط و احتمالا گروه‌های تروریستی که در آنجا حضور دارند و تلاش برخی کشورها این بود که این گروه‌ها را سالم از آنجا خارج کرده و حفاظت کنند، وضعیت دشواری وجود داشت که مورد رایزنی کشورهای موثر در بحث سوریه بود و دولت سوریه نیز در این بحث‌ها حضور داشته است.»

وی با اشاره به حضور روز گذشته نماینده پوتین در تهران، عنوان کرد:‌ «نماینده پوتین با دو مقام ایرانی دیدار کرد و اجلاس سه جانبه را در مسکو خواهیم داشت و سعی ما این است که بتوانیم با توجه به نقش هر کدام از کشورها و تاثیراتی که می‌توانند داشته باشند به نحو مطلوبی درباره همه آنهایی که در محاصره قرار داشتند چه به عنوان زخمی، آواره و افراد مورد محاصره گروه‌های تروریستی، فضا را مناسب کنیم تا آنها نه در حلب بلکه در سایر نقاط سوریه بتوانند خارج شوند و به نقاط امن‌تر منتقل گردند و امکان کمک رسانی فراهم شود.»

قاسمی افزود: «سعی کشورهایی چون روسیه و ایران و حتی ترکیه این است که بتوانیم به تفاهماتی در عمل برسیم که این موضوع با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است و چندان ساده نیست، ولی آرزو دارم این مسئله هر چه زودتر اتفاق بیفتد و سنگ ریزه‌هایی که از بحث حلب باقی است به پایان برسد و حلب وضعیت نهایی خود را پیدا کند و گامی برای ثبات و آرامش در حلب و سوریه داشته باشیم و از آلام مردم در این منطقه و سایر شهرها بکاهیم.»

*واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات ترزا می

قاسمی در مورد واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر ترزا می، نخست وزیر انگلیس علیه ایران، اظهار کرد: «وزارت امور خارجه از ابتدا با توجه به وظایف ذاتی خود اقدامات لازم را انجام داد و دو بار رئیس نمایندگی انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد. بار اول سفیر انگلیس در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد و در بار دوم در غیاب آقای سفیر کاردار این کشور در تهران احضار شد.»

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در چارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مواضع لازم را در این ارتباط اتخاذ کرده، ‌ادامه داد: «رفتار آنها تحت کنترل و نظارت ماست و اظهارات آنها را ما مرتب رصد می‌کنیم و به ‌هنگام و به‌ موقع در صورت نیاز اقدامات و برخوردهای لازم انجام می‌شود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین چارچوب در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بحثی در مجلس از سوی برخی از نمایندگان مطرح است که سطح روابط ایران و انگلیس در اعتراض به اظهارات اخیر مقامات انگلیسی علیه ایران کاهش پیدا کند، گفت: «این موضوع از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است ولی من رسماً چیزی را ندیده‌ام و در قالب سیاست‌های کلی کشور چنین بحثی مطرح نیست. گاهی اقدامات و سخنانی توسط برخی از کشورها انجام و یا مطرح می‌شود که متناسب با آن اقدامات لازم صورت گرفته و انجام می‌شود.»

قاسمی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر حضور سفیر ایران در وزارت امور خارجه انگلیس، گفت: «ایشان در جریان حضور در وزارت امور خارجه انگلیس در مورد بحث سوریه و حلب رایزنی‌ها و گفت‌وگوهایی داشتند و محور این حضور همانطور که گفتم بحث سوریه و حلب بوده است. ما از طریق نمایندگی‌های خود در خارج از کشور مشاوره و رایزنی‌هایی را با دیگر کشورها داریم و نظرات آنها را نیز در مورد تحولات جاری در منطقه و مسائل بین‌الملل می‌شنویم و با آنها گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.»

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري آنا، تاریخ انتشار: 29 آذر 1395، کد مطلب: 169239:www. ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین