پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۱۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
دبیر انجمن شرکت های هوایی گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در جهت تجاری سازی صنعت حمل و نقل هوایی است و این اقدام می تواند الگوی خوبی برای سایر حوزه های حمل و نقل کشور باشد.

شعار سال: مقصود اسعدی سامانی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: اقدامات مناسبی برای پیشرفت فعالیت های شرکت های هواپیمایی پس از اجرایی شدن برجام برداشته شده است و ما شاهد ارتقاء جایگاه سازمان هواپیمایی کشور در دنیا هستیم.

وی ادامه داد: اگرچه وزارت راه و شهرسازی حمایت خوبی از شرکت های هواپیمایی داشته است، اما در حوزه خارج از وزارتخانه با مشکلاتی مواجه هستیم. به عنوان نمونه در حوزه گمرکی با بحث معافیت حقوق گمرکی قطعات هواپیما و هلکوپتر و بحث مالیات بر ارزش افزوده آنها روبرو بوده ایم که خواستار حمایت وزارتخانه از شرکت های هواپیمایی در این زمینه هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری شهر مبداء و مقصد پرواز ۵ درصد ارزش افزوده از شرکت های هواپیمایی دریافت می کند در حالی که خدماتی در مقابل دریافت این هزینه به شرکت های هواپیمایی نمی دهد و در صورت عدم پرداخت هزینه از سوی شرکت هواپیمایی می تواند از حساب شرکت فرودگاه ها این مطلب را برداشت کند.

به گفته اسعدی سامانی اختلاف نرخ سوخت هواپیمای باری و هلکوپتری با نرخ سوخت هواپیمای باری مشکلاتی را در بحث حمل و نقل هوایی ایجاد کرده است و باعث شده جابجایی بار از طریق هواپیما طی سالهای گذشته سیر نزولی داشته باشد.

وی با انتقاد از نبود پارکینگ در فرودگاه های کشور افزود: بحث قیمت گذاری انحصاری شرکت فرودگاه ها درباره تعرفه خدمات فرودگاهی از دیگر مشکلاتی است که شرکت های هواپیمایی با آن روبرو هستند و در حالی که بر اساس مصوبه دولت این تعرفه باید از ۴۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش یابد، بر اساس تصمیم دبیرخانه شورای مناطق آزاد در فرودگاه های مناطق آزاد کشور همان ۴۰ درصد قبلی از شرکت های هواپیمایی دریافت می شود.

وی ادامه داد: باید به پتانسیل شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی هم توجه شود و تمهیدات لازم برای استفاده از فضای ایجاد شده در پسابرجام از سوی دولت برای این شرکت ها فراهم شود. به عنوان نمونه دولت باید تسهیلاتی را به شرکت های هواپیمایی خصوصی برای نوسازی ناوگان آنها پرداخت کند.

بخش خصوصی حمل و نقل نیازمند حمایت دولتی

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک دریایی هم در مراسم اختتامیه این نمایشگاه افزود: بیش از ۱۵ تشکل صنفی در جمع فدراسیون حمل و نقل و لجستیک دریایی وجود دارد که این موضوع اهمیت حمایت دولت از بخش خصوصی حمل و نقل را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: فدراسیون حمل و نقل و لجستیک دریایی از هرگونه تغییر در ساختار مدیریتی وزارت راه و شهرسازی حمایت می کند به شرطی که این تغییر در جهت افزایش خدمات دهی به بخش خصوصی باشد.

مسعود پلمه افزود: بخش دولتی باید بخش خصوصی را جزء جدایی ناپذیر اقتصاد کشور بداند و با حمایت از این بخش گلوگاه های ایجاد شده در کسب و کار را از میان بردارد.

به گفته پلمه: در حوزه تامین مالی و تعرفه ها باید از بخش خصوصی حمایت شود. وی اظهارداشت: افزایش تعرفه و عوارض گمرکی حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و... سالهای سال است که از هر دولت به دولت دیگر انتقال یافته و بخش خصوصی خواستار تجدیدنظر در افزایش تعرفه ها و عوارض گمرکی این حوزه است.

بخش ریلی نیازمند تغییر و تحول اساسی

رئیس انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در نخستین نمایشگاه راهسازی، راهداری، حمل و نقل و صنایع وابسته گفت: بخش ریلی کشور نیازمند تغییر و تحول جدی و ناوگان مسافری هم نیازمند ۱۵۰۰ تا ۲ هزار واگن جدید و ناوگان باری هم نیازمند ۵ تا ۶ هزار واگن است که تولید داخل تنها می تواند سهم کوچکی از نیازمندی شرکت های حمل و نقل ریلی با تامین کند.

عبدالرضا موسوی نژاد با اشاره به حادثه برخورد دو قطار در سمنان افزود: تلاش صنعتگران حمل و نقل ریلی پس از این حادثه تحت الشعاع قرار گرفت و بسیاری از فعالیت های جدی برای افزایش کیفیت و ارتقاء امنیت خطوط ریلی زیر سوال رفت. در حالی که طی سالهای گذشته گام های مناسبی برای مدرن سازی خطوط ریلی برداشته شده است.

وی به اهمیت خصوصی سازی در بخش حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: دولت علاوه بر حمایت مالی باید در سایر بخش ها نیز از بخش خصوصی حمایت کند.

به گفته موسوی نژاد: ساختار تجاری سازی صنعت حمل و نقل باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه منابع مالی حمایت کننده دولتی نباید کاهش داشته باشد زیرا در این صورت فشار بر بخش خصوصی افزایش می یابد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 30 آذر 1395، کد مطلب: 3855482، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین