پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
به تازگی به ایرلاین ها اعلام شده که باید بهای سوخت هر هواپیما را با کارت بانکی و قبل از پرواز در فرودگاه بپردازند.

شعار سال: حمل و نقل هوایی ایران از سالها پیش به بیماری های مزمنی دچار شده که این بیماری ها نفس صنعت را به شماره انداخته است. هرچند که در سالهای اخیر سعی شد با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کمکی به افزایش توان ایرلاین ها شود اما همچنان سوء تدبیر در برخی بخش ها زیان هایی را به این صنعت وارد می کند.

البته این صنعت با مشکلاتی خارج از حوزه داخلی روبرو است که حتی شرایط را برای بزرگترین ایرلاین های کشور هم دشوار کرده است اما جدا از این مشکلات برخی موانع هم داخل کشور وجود دارد که می تواند شرایط را برای کار سخت تر کند.

در واقع از آنجایی که بخش حمل و نقل ارتباط مستقیمی با مردم دارد، هرگونه سوء تدبیر در آن می تواند نارضایتی مسافرانی را به دنبال داشته باشد که هدفشان از انتخاب هواپیما سرعت در رسیدن به مقصد است.

اما می بینیم که جدا از مسائلی مانند کمبود هواپیما، سوخت رسانی به ایرلاین ها هم در این سالها به یکی از چالش های جدی این بخش تبدیل شده و روند پروازها را مختل کرده است.

در واقع دعواهای شرکت پخش فرآورده های نفتی با ایرلاین ها بر سر پرداخت بهای سوخت، یک جنجال همیشگی است که گاهی اوقات با طرح هایی جدید، چالش های جدی را به وجود می اورد.

براین اساس به تازگی طرحی از سوی شرکت پالایش و پخش فرآوره های نفتی به ایرلاین ها داده شده که طبق آن هر هواپیما باید در فرودگاه به صورت نقد، بهای سوخت را بپردازد.

از آنجایی که این رقم به صورت اسکناس قابل پرداخت نیست، وزارت نفت اعلام کرده که باید هر کدام از هواپیماها یک عابر بانک در اختیار داشته باشند و در فرودگاه پول را بپردازند. این در حالی است که چنین اقدامی تاکنون در هیچ یک از فرودگاه های دنیا سابقه نداشته و معمولا پس از انجام پروازها، ایرلاین پول را به حساب سوخت رسان پرداخت می کند.

بنابراین طرح جدیدی که به ایرلاین ها داده شده نه تنها قابل اجرا نیست بلکه مانع دیگری بر سر راه خدمات رسانی به شرکت هایی محسوب می شود که به طور مستقیم با مردم در ارتباطند و در شرایط کنونی با مشکلاتی برای تامین هواپیما و قطعات مواجه اند.

البته نمی توان از این موضوع گذر کرد که باید هزینه سوخت به مرقع از سوی ایرلاین ها پرداخت شود چرا که شرکت ها باید در قبال خدماتی که دریافت می کنند بهای آن را بپردازند اما اینکه چرا شیوه های غیرمعمول برای آن انتخاب می شود، جای بحث و بررسی دارد.

*کمبود سیاست‌های حمایتی از ایرلاین‌ها

مدتی پیش بود که مقصود اسعدی سامانی اعلام کرده بود با مذاکراتی که میان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و سازمان هواپیمایی در جریان است، پرداخت بدهی‌ها در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون به صورت اقساط بدهی‌ها در حال پرداخت است، گفت: سوخت جاری که ایرلاین‌ها دریافت می‌کنند، به صورت نقد پرداخت می‌شود و اکنون بدهی جاری انباشته‌ای ندارند اما از قبل حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه در دنیا با توجه به اینکه ایرلاین‌داری سودآور نیست، دولت‌ها سیاست‌های حمایتی را اعمال می‌کنند، گفت: برخی کشورها حتی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سیاست های حمایتی کمتری داشته ایم، افزود: عوارض متعددی که برای ایرلاین‌ها تعیین شده مانند عوارض شهرداری و فرودگاهی و یا هلال احمر که وزارت راه قصد دارد این عوارض را بردارد.

یکی از فعالان صنعت حمل و نقل هوایی با گلایه نسبت به این طرح گفت: ما نمی توانیم دست هر خلبان یک کارت بانکی بدهیم تا پول سوخت را بپردازد.

وی با بیان اینکه چنین موضوعی عملا امکان پذیر نیست، افزود: در سایر فرودگاه های دنیا هم وقتی هواپیما سوخت گیری می کند، ایرلاین پول را می پردازد و در صورتی که پول پرداخت نشود، در پرواز بعدی سوخت رسانی انجام نمی گیرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار: 12 مرداد 1395، کد مطلب: 3729480:www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین