پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
شب یلدا بهانه ای است تا خانواده داماد براساس یک رسم کهن هدایایی را به عروس خانم پیشکش کند.

شعار سال: سرزمین کهن ایران از دیرباز دارای آئین های کهن و ویژه ای بوده که هرچند امروز با ماشینی شدن زندگی ها این آئین به نوعی رنگ باخته ولی بازهم کروسوی از این آئین در گوشه و کنار ایران یافت می شود که شب یلدا و رسوم ویژه این شب یکی از این آئین های کهن دارای جلوه های خاص است که در زنجان از آن به عنوان” چله گجه سی” نام برده می شود.

شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می برند، حال و هوای دیگری دارد. در این شب خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می کنند چون بر طبق سنت های ایرانی، رسم بر این است که در بلند ترین شب سال خانواده هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند. در این میان هدایایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.


طبق طبق هدیه

در گذشته خانواده داماد هدایا را بر روی سینی بزرگی قرار می دادند که به این سینی طبق می گفتند. سپس داماد طبق را بر روی سرش قرار می داد و راهی منزل خانواده عروس می شد. اما این روزها در شهرهای بزرگ دیگر چنین رسومی برکنار شده است؛ بااین وجود هنوز هم خانواده ها سعی می کنند که به برخی از این سنت ها پای بند باشند و با برگزاری مراسمی خوشحالی خودشان را از ورود تازه عروس به خانواده نشان دهند. هنوز هم برخی از خانواده ها هدایای عروس را بر روی طبق های کوچک تری می چینند که حمل و نقل شان راحت تر باشد. این سینی ها با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزئین می شود و هدیه ها بر رویشان قرار می گیرد. البته این روزها از سبدهای حصیری و جعبه های کادویی هم استفاده می شود. در بعضی از فرهنگ ها به این مراسم «شب چله ای» می گویند . خانواده ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می مانند، تنقلات، آجیل و شیرینی می خورند و جشن می گیرند.


هدیه ها چی هستند؟

هدایایی که خانواده داماد برای تازه عروس در نظر می گیرند در بیشتر فرهنگ ها تقریبا به یک شکل است. آجیل و میوه های تزئین شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا هستند که به شکل های زیبایی تزئین می شوند. خانواده دامادهدیه ای هم برای عروس در نظر می گیرند که بطور معمول یک لباس زمستانی یا پارچه است.

برخی خانواده ها هم برای عروس طلا می خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد. خانواده هایی که از سلیقه عروس خانم چندان مطمئن نیستند و از طرفی فرصت کافی برای خرید ندارند هدیه ای نقدی در نظر می گیرند که عروس با میل خودش خرید کند. کله قند تزئین شده، نقل و شیرینی هم به مفصل تر شدن هدایای یلدا کمک می کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی زنجانم، تاریخ 29 آذر 95، کد مطلب: 27695: www.zanjanam.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین