پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
حقانی در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت‌و‌گو، بیان داشت: در تهران و سایر کلان شهرهای کشور متاسفانه محیط زیست قربانی سرمایه گذاری‌های بی‌رویه بانک‌ها شده است.

شعارسال: برنامه «صبح و گفتگو» با حضور مهندس حقانی ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و دکتر یوسفی مدیر امور مشتریان بانک کشاورزی و با موضوع ورود بانک‌ها به ساخت و ساز‌ها به روی آنتن رفت.

حقانی با بیان اینکه مهم‌ترین و ساده‌ترین وظیفه بانک‌ها جمع آوری وجوه مردم است، تصریح کرد: در واقع بانک‌ها واسطه جمع آوری سپرده‌های مردم هستند و آن را به صورت منابع عظیم مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی به کار می‌برند و این امر منجر به این می‌شود که چرخ‌های اقتصادی شهر و کشورمان به صورت یکنواخت به خصوص در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی و شاید خدماتی بکار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه نقش بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در کشور حیاتی است، گفت: برنامه ریزی صحیح توزیع این منابع مهم‌تر است، بنابراین بانک مرکزی که باید این نظارت کلی را بر عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری داشته باشد وظیفه مهمی دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی شفاف سازی اقتصادی و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فساد در حوزه‌های پولی و تجاری و ارزی به صراحت مطرح شده است.

ریاست کمیته محیط زیست شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر ما در چارچوب مشخص شده حرکت کنیم و این وجوه جمع آوری شده را که به صورت خرد است، به صورت کلان در چرخه‌های اقتصادی بکار بگیریم، قطعا از این حالت رکود اقتصادی جدا می‌شویم.

وی متذکر شد: در تهران و سایر کلان شهرهای کشور متاسفانه محیط زیست قربانی سرمایه گذاری‌های بی‌رویه بانک‌ها شده است.

در ادامه دکتر یوسفی با اظهار به اینکه بانک‌های خصوصی، خصولتی و موسسات مالی و اعتباری وارد عرصه ساخت و ساز شده‌اند، گفت: بعد از به وجود آمدن بانک‌های خصوصی و نگاه انتفاعی بودن بانک‌ها و به وجود آمدن موسساتی که باید به سهامدارانشان سود بدهند، این مقوله بیشتر در بانک‌های خصوصی یا بانک‌های خصولتی اتفاق افتاده و بانک‌های دولتی در این مورد زیاد ورود نکرده‌اند، چون معمولا بانک‌های دولتی ماموریت‌هایی را دارند و بر اساس آن ماموریت‌ها حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر برای روند نرخ رشد سال ۸۹ را پایه بگذاریم در سال‌های ۹۰، ۴۳ درصد رشد، در سال ۹۱ صد درصد، در سال ۹۲ به دلیل شروع رکود افت کرده و ۳۳ درصد، در سال ۹۳، چهارده و ۷۷ صدم درصد و در سال ۹۴، دوازده و ۴۸ صدم درصد نرخ رشد دارایی‌های ثابت بانک‌ها بوده است

مدیر امور مشتریان بانک کشاورزی به دلایل ورود بانک‌ها به سمت ساخت و ساز‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در بانک‌های خصوصی زمانی که سهام دار سرمایه گذاری می‌کند، تنها نیتش کسب سود بیشتر است. در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ در حوزه مسکن به شدت جذابیت و کشش داشتیم و دارایی‌های بانک‌ها به این سمت و سو می‌رفت و از آن مقوله چارچوب بانکداری خارج شده بود.

وی با اشاره به دلایل ایجاد رکود، گفت: یکی از دلایل ایجاد رکود حضور بانک‌ها در عرصه ساخت و ساز و عدم دارایی‌های جاری که سرعت گردش پول را بالا ببرد و رونق در اقتصاد ایجاد کند، می‌باشد.

یوسفی با انتقاد از قوانین حاکم بر بانک‌ها، متذکر شد: متاسفانه قوانین طوری در نظر گرفته شده که این بانک‌ها خودشان به صورت مستقیم ورود پیدا نمی‌کنند و از طریق افراد مختلف قانون را دور می‌زنند و از طرفی، چون اقتصاد ما تقریبا دولت محور است و بالای هشتاد درصد اقتصاد ما در دست دولت است، دولت ما هم در این دوره رکود به شدت نقدینگی داشته برای پرداخت هزینه‌های جاری از هر نوع درآمدی استقبال می‌کند و برای همین برای اینکه هزینه‌هایش را پوشش دهد از اینجا کسب درآمد کند.

وی با انتقاد از روند حاکمیت موجود در کشور، گفت: مدیریت ما بلند مدت نیست و در آن چشم انداز وجود ندارد و همه چیز آنی است و این باعث می‌شود که روند اقتصادی و روند اجتماعی و حتی سیاسی ما آنی باشد و در تصمیم گیری‌های آنی خودمان را هدایت کنیم.

قابل ذکر است، برنامه «صبح و گفتگو» از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ صبح از شبکه رادیویی گفت‌و‌گو پخش می‌شود و علاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌و‌گو مراجعه کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 7دی1395، کدخبر: 442181: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
ربطی نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین