پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱
شهرستان اسدآباد دارای بسیاری آثار غیر ثبتی است که ویژگی‌های خاصی برای به ثبت رسیدن در فهرست آثار ملی دارد و نمونه آن کتیبه‌های مسجد جامع است.

شعار سال: شهرستان اسدآباد با قدمت چند هزارساله خود دارای آثار مختلف تاریخی است که بیشتر آن‌ها مربوط به دوران صفویه و قاجاریه است.

در این شهرستان تعداد اثر تاریخی وجود دارد که از این تعداد به ثبت رسیده و برخی از آثار نیز با قدمت چندساله خود نیاز به ثبت جهانی و یا ملی دارند.

ازجمله این آثار تاریخی که ویژگی‌های بارزی برای به ثبت رسیدن در فهرست ملی دارند، کتیبه‌های سنگی موجود در مسجد معروف شهر اسدآباد است.


مسجد جامع یکی از مساجد بزرگ شهر اسدآباد است که در محل بازار شهر واقع‌شده و مردم با تجمع در این محل نماز جمعه را برپا می‌دارند.

این مسجد چند کتیبه سنگی از دوران صفویه در آن وجود دارد که اهمیت آن را باوجود کتیبه‌ها دوچندان می‌کند.

در این زمینه گفت‌وگویی با رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان داشتیم،


کامران اکبری‌شایگان بابیان اینکه از 150 اثر تاریخی شهرستان اسدآباد، 58 اثر به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: قدمت بسیاری از این آثار به پنجم و ششم هزاره قبل و بعد از میلاد می‌رسد.

وی ادامه داد: از این آثار 79 اثر تپه، یک پل ، یک قلعه، دو کتیبه، چهار زیستگاه، دو مسجد و مابقی قنوات، بناهای تاریخی، بافت‌های شهری و روستایی و گورستان‌ها است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اسدآباد یکی از آثار تاریخی اسدآباد که نوز به ثبت نرسیده، کتیبه‌های مسجد جامع دانست و افزود: این آثار قدمت اسدآباد را که مربوط به دوران صفویه است، بیشتر نمایان می‌کند.

وی با اشاره به مضمون کتیبه‌های مسجد جامع که تعداد آن 5 مورد است، خاطرنشان کرد: این کتیبه‌ها شامل 1-فرمان شاه‌طهماسب اول صفوی«984-930» درباره بخشودگی مالیات خانه‌شمار قریه اسدآباد، 2-فرمان شاه‌طهماسب اول صفوی «984-930» درباره تخفیف مالیات چهارپا که عبارت از مواشی و ...و بیوت النحل النکا ، اسدآباد که از ابتدای پیچی ئیل به علیت شیعه بودن ساکنان آنجا، 3-فرمان شاه‌عباس صفوی«1038-996» درباره تخفیف رسدی یک‌ماهه شهر رمضان المبارک از ابتدای توشقان ئیل سوای جهاتی که به اجاره می‌دهند فقط به شیعیان ساکن الکاء اسدآباد، 4-فرمان شاه صفی «1052-1038» درباره مال و حقوق دیوانی جماعت کاولیان و جماعت لولیان و جماعت هندویان مشهور به خطیران و جماعت حسن ارانلو که در نواحی نهاوند و اسدآباد و هرسین و دینور و سنقر و گوراب و ملایر ساکن هستند و 5-کتیبه تعمیر بنای مسجد جامعه قصبه اسدآباد به فرمان شاه سلیمان صفوی«1105-1077» است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که این اثر را هم در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.خاطرنشان کرد: این کتیبه‌ها در سمت چپ محراب روی دیوار مسجد جامع حک‌شده است که جزء آثار غیر ثبتی است.

اکبری شایگان یادآور شد: البته دو حمام قدیمی، چند کتیبه و چند تپه برای ثبت در فهرست آثار ملی به میراث فرهنگی سطح کشور معرفی‌شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آوا سید جمال، تاریخ 23 آذر 95، کد مطلب: 33654: www.ava-seyedjamal.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین