پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۹۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴
مخالفان لاییک حزب حاکم ترکیه در روزهای گذشته از تلاش بی وقفه برای اسلامی کردن کشور و تحریک احساسات مذهبی مردم از سوی حزب حاکم ترکیه به عنوان یکی از انگیزه های افزایش حملات تروریستی در این کشور به ویژه حمله شب سال نو به یک کلوب شبانه در استانبول ، انتقاد کرده اند.

شعارسال: به نقل از رسانه های ترکیه همزمان با ادامه عملیات جستجو و دستگیری عامل اصلی حمله به کلوب "رینا" در استانبول ، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در اظهاراتی در واکنش به انتقادات مخالفان درباره تحریک احساسات مذهبی و تلاش حزب حاکم برای تغییر سبک زندگی مردم ترکیه این موضوع را رد کرده و گفت : در 14 سال گذشته چه تغییری در زندگی مردم ترکیه ایجاد شده است؟

اردوغان با توطئه آمیز خواندن این قبیل انتقادات گفت عده ای تلاش دارند با مطرح کردن این مسایل وحدت ملی را خدشه دار ساخته و به ترکیه ضربه بزنند.

در روزهای گذشته انتقاداتی از سوی احزاب اپوزیسیون و محافل کمالیستی مخالف حکومت ترکیه و برخی انجمن های مردمی درباره سیاست های حزب حاکم ترکیه در تغییر سبک زندگی و تحریک احساسات هواداران مذهبی این حزب به عنوان یکی از محرک های لازم برای اعمال خشونت آمیز مطرح شده است.

منتقدان می گویند حزب حاکم ترکیه و حامیان آن و برخی مقام های دولتی ترکیه در سال های گذشته با ایراد اظهارات و اتخاذ سیاست هایی ، تغییر سبک زندگی مردم ترکیه را هدف قرار داده و تلاش دارند الگویی جدید و اسلامی را در این کشور حاکم کنند.

مخالفان به ویژه به سخنان اخیر وزیر دیانت ترکیه درباره ناسازگاری جشن کریسمس و سال نو مسیحی با اعتقادات و فرهنگ مردم ترکیه انگشت گذاشته اند.

همچنین یک روز پس از حمله شب سال نو به کلوب "رینا " رییس انجمن وکلای ترکیه در یادداشتی با مطرح کردن 20 سوال اساسی درباره انگیزه های انجام چنین حملاتی، سخنان سازمان یافته و هماهنگ در نمازهای جمعه در سراسر ترکیه علیه برپایی جشن کریسمس و مراسم سال نوی مسیحی را مورد انتقاد قرار داده و به طور غیر مستقیم حزب حاکم ترکیه را متهم کرد که به طور سازمان یافته در پی تغییر الگوی زندگی مردم ترکیه است.

گفتنی است در جریان ترور ماه گذشته سفیر روسیه در ترکیه نیز برخی منتقدان با مطرح کردن " پروپاگاندای" سال های گذشته حزب حاکم ترکیه علیه حکومت سوریه و روسیه و جنگ داخلی در حلب، این تبلیغات ضد سوری و ضد روسی را یکی از محرک های انجام اقداماتی چون ترور سفیر روسیه در ترکیه عنوان کرده اند.

همزمان گروهی دیگر از منتقدان با مطرح کردن موضوع پاکسازی های ماه های گذشته در نهادهای نظامی و امنیتی ترکیه، این گمانه را پیش کشیده اند که این پاکسازی ها به تضعیف توان نظارتی و عملیاتی نهاد های اطلاعاتی و نظامی ترکیه انجامیده است.

دولت ترکیه در 6 ماه گذشته دهها هزار نفر از کارکنان و مقامات نهادهای نظامی و امنیتی ترکیه را به ظن ارتباط با کودتای نافرجام تابستان سال گذشته میلادی در این کشور ، از کار برکنار یا دستگیر کرده است.

حامیان دولت اما در مقام پاسخ به این ادعا با رد این گمانه می گویند برخی حملات تروریستی قابل پیشگیری نیستند و این حملات صرفا مختص به ترکیه نیز نبوده و در ماه های گذشته در برخی از شهرها و کشورهای بزرگ اروپا از جمله در پاریس و برلین نیز صورت گرفته است.

از سوی دیگر برخی دیگر از رسانه ها و محافل حامی حزب حاکم ترکیه بار دیگر انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه رفته و سازمان های اطلاعاتی آمریکا را به تلاش برای ایجاد ناامنی در ترکیه متهم کرده اند.  حتی یک نماینده عضو فراکسیون حزب حاکم ترکیه در پارلمان، در صفحه توییتر خود این اتهام را مطرح کرده و مدعی شد : "آمریکا مظنون اصلی پشت پرده ایجاد ناامنی در ترکیه است. ماشه حمله به کلوب رینا از سوی سازمان سیا کشیده شده است."

برخی دیگر از رسانه های حامی حزب حاکم ترکیه نیز در روزهای گذشته با انتشار گزارش هایی ، آمریکا را به دست داشتن در حادثه اخیر تروریستی در استانبول متهم کرده اند. این رسانه ها با مطرح کردن مسایلی چون هشدار امنیتی سفارت آمریکا در ترکیه به شهروندان این کشور برای سفر به ترکیه پیش از انجام حمله اخیر که داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته و نیز استفاده فرد مهاجم از یک نارنجک دستی که تنها از سوی نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار می گیرد و یا تلاش سازمان های اطلاعاتی آمریکا برای ایجاد شکاف بین طبقات مذهبی و سکولار ترکیه از طریق انجام حمله به کلوب شبانه درشب سال نو ، به شائبه احتمال دخالت و یا دستکم اطلاع سازمان های اطلاعاتی آمریکا از انجام حمله تروریستی در استانبول دامن زده اند.

گفتنی است در جریان کودتای نافرجام 6 ماه پیش و نیز ترور سفیر روسیه در ترکیه نیز برخی محافل و رسانه ها و حتی مقامات و نمایندگان حامی حزب حاکم ترکیه در اظهارات و نوشته های خود آمریکا و سازمان های اطلاعاتی آمریکایی را مظنون اصلی و طراح پشت پرده کودتا و ترور دانسته بودند.

دولت ترکیه اعلام کرده است به هویت اصلی عامل حمله بامداد یکشنبه به کلوب رینا در استانبول پی برده است. او به احتمال زیاد شهروندی قرقیزی الاصل است که دو هفته پیش از انجام حمله از قونیه به ازمیر رفته است.

نیروهای امنیتی ترکیه همچنین اعضای 3 خانواده را که با مظنون اصلی ارتباط داشته اند در ازمیر دستگیر کرده است. مجموع بازداشت شدگان 28 نفر اعلام شده است.

به گفته پلیس ترکیه مظنون اصلی 28 ساله است. مقامات ترکیه گفته اند به چند قدمی دستگیری این فرد رسیده اند. با این حال مقامات ترکیه هنوز نام مظنون اصلی را اعلام نکرده اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر ایران، تاریخ انتشار: 16دی1395، کدخبر: 515749: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین