پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۴۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
داد‌و‌ستد در بازار سهام و اوراق بهادار، از زمان پیدایش تا‌کنون به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرریسک مطرح بوده است. این قاعده تنها شامل بورس تهران نیست، بلکه به‌طور کلی خرید سهام در بازارهای بین‌المللی نیز، نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها پرریسک‌تر است.
شعار سال:
داد‌و‌ستد در بازار سهام و اوراق بهادار، از زمان پیدایش تا‌کنون به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پرریسک مطرح بوده است. این قاعده تنها شامل بورس تهران نیست، بلکه به‌طور کلی خرید سهام در بازارهای بین‌المللی نیز، نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها پرریسک‌تر است. با توجه به وجود رابطه مستقیم بین ریسک و بازدهی مورد انتظار، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک می‌تواند بازدهی قابل توجهی برای سرمایه‌گذار در بر داشته باشد. اما از طرف دیگر ورود به سرمایه‌گذاری‌های پرریسک، ممکن است منجر به زیان سنگین شود. آنچه می‌تواند ریسک این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها را برای فرد سرمایه‌گذار کاهش دهد، در وهله اول افزایش توان تحلیل و قدرت تشخیص سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذار در واقع ابتدا باید بداند در چه بازاری پا گذاشته است و چگونه می‌توان وقایع این بازار را مورد تحلیل قرار داد. در گام دوم، یک سرمایه‌گذار موفق به منابعی نیاز دارد که اخبار و اطلاعات صحیح را در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار فعالان بازار قرار ‌دهند.
 ترکیبی از اطلاعات قابل تایید و تحلیل دقیق می‌تواند سرمایه‌گذار را در موقعیتی قرار دهد که با پذیرش ریسکی معقول به بازدهی قابل قبولی در بازار سهام دست یابد. در واقع همین موضوع است که می‌تواند برای سرمایه‌گذار سودی پایدار و مانا در بازه‌های زمانی بلندمدت، به ارمغان آورد. در نقطه مقابل اما، فقدان هر یک از دو مولفه اطلاعات دقیق و تحلیل هوشمندانه، منجر به شکست سرمایه‌گذاری خواهد شد. اگرچه ممکن است در بازه‌هایی از زمان با استفاده از شایعات و تحلیل‌های ناکارآ به سودهای مقطعی رسید؛ اما یقینا این روند نمی‌تواند در بلندمدت ادامه‌دار باشد.بورس تهران پر است از تجربه‌های تلخی که به دلیل تکیه بر شایعات و تحلیل‌های نادرست پدید آمده‌اند. درست یک سال از بالاگرفتن شایعات در گروه‌های خودرویی و قراردادهای پرطمطراق می‌گذرد. اگرچه این قراردادها تحولی در خودروسازی ایران محسوب می‌شدند، اما ارزش‌گذاری این قراردادها و انعکاس آن در قیمت سهام خودرویی‌ها به وضوح دچار انحراف شد. شاخص صنعت خودرو ظرف کمتر از 3 ماه بیش از 200 درصد رشد کرد؛ اما سرمایه‌گذارانی که در قیمت‌های بالا وارد این صنعت شدند حالا با زیان‌ هنگفتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

شایعه ورود شرکت ایران ارقام (مرقام) به قرارداد صندوق‌های فروشگاهی نیز از مصادیق بارز ضعف تحلیل و شایعه‌محوری بورس تهران بود. قیمت سهام شرکت ایران ارقام ظرف زمانی کوتاه بیش از 50 درصد رشد کرد و سپس به دلیل ابهامات متوقف شد و زیان قفل شدن منابع را به سرمایه‌گذاران تحمیل کرد. پس از بازگشایی نیز قیمت این سهم رو به افت گذاشت و به همان جایی برگشت که پیش از بالا گرفتن شایعات در آن قرار داشت. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و با افزایش نفوذ شبکه‌های اجتماعی بین فعالان بازار سهام، شایعات با سرعتی بی‌سابقه و اثرگذارتر از همیشه فعالان بازار را در اتخاذ تصمیمات صحیح سرمایه‌گذار دچار انحراف کرده است.این قبیل مسائل باعث شد که مجموعه «دنیای اقتصاد» در جهت رفع کاستی‌های بازار سهام گام بردارد و با استفاده از نفوذ و تجربه خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی، خدمتی جدید به فعالان بازار سرمایه ارائه دهد و سایت «دنیای بورس» را تاسیس کند. مکانی که سرمایه‌گذاران می‌توانند ضمن دریافت تحلیل‌ها، از اطلاعات قابل استناد بهره‌مند شوند و به این ترتیب ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند. متقاضیان می‌توانند برای بهره‌مندی از این خدمات، با مراجعه به آدرس www.donyayebourse.com و پس از پرداخت هزینه‌ای مناسب در «دنیای بورس» ثبت‌نام کنند.


با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ 20 دی 1395، کد مطلب:1086395 : www.donya-e-eqtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین