پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
معاون توسعه مدیریت حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهیه اطلس بوم شناختی نقش موثری در آمایش سرزمین و برنامه ریزی صحیح برای ردپای اکولوژیک در کشور دارد.

شعارسال: محمد مجابی روز شنبه با بیان اینکه تهیه اطلس بوم شناختی یکی از محورهای اصلی سیاست های کلان محیط زیستی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، افزود:دراطلس بوم شناختی تمام عناصر حیاتی کشور از جمله آب، خاک، هوا و تنوع زیستی مورد مطالعه قرار می گیرد، ظرفیت ها مشخص و بر این اساس آمایش سرزمین صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: آن چیزی که در این سیاست ها تحت عنوان اطلس بوم شناختی کشور مطرح شد، مساله ای مهم برای محیط زیست کشور است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد آن برای حفظ محیط زیست و منابع حیاتی کشور، مورد تاکید سیاست های کلی قرار گرفت و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

رییس کمیته خاص محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در اطلس بوم شناختی ایران تمام لایه های مختلف محیط زیست به صورت مشخص شناسایی، مطرح و وضعیتشان مورد بررسی قرار می گیرد.

مجابی گفت: در اطلس بوم شناختی تمام عناصر حیاتی کشور از جمله آب، خاک، هوا و تنوع زیستی مورد مطالعه قرار می گیرد، تمام مسایل احصا ، ظرفیت ها مشخص و بر این اساس آمایش سرزمین صورت می گیرد.توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای تمام فعالیت های اقتصادی - اجتماعی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت ها و منابع طبیعی و انسانی را آمایش سرزمین می گویند.

وی افزود: این اطلس به صورت لایه های مختلف و با توجه به شرایط و وضعیت متفاوت عناصر حیاتی به طور کامل تهیه می شود که استفاده از آن در حفظ و حراست از منابع، برنامه ریزی صحیح برای ردپای اکولوژیک که در اصل ظرفیت شناختی بارگذاری توسعه برای هر کدام از منابع حیاتی است و آمایش سرزمین می تواند ابزار بسیار موثر و قوی باشد.

مجابی درباره ظرفیت اکولوژیک کشور گفت: بیش از سه برابر از ظرفیت اکولوژیک موجود در کشور استفاده می کنیم این در حالی است که اگر تمام ظرفیت را به کار گیریم فقط برای 25 میلیون جمعیت گنجایش دارد، سرانه ظرفیت زیستی کشور ما 0.84 در هکتار جهانی است این در حالی است که میزان رد پای اکولوژیک ما یعنی اندازه مصرف ما از ظرفیت زیستی، 2.66 است.

وی تاکید کرد: بنابراین ضرورت داشتن اطلس بوم شناختی به عنوان یک مرجع علمی برای حفاظت از عناصر حیاتی کشور احساس می شد که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت و جزو سیاست های کلان محیط زیستی کشور توسط ایشان ابلاغ شد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی، 26 آبان ماه در نامه ای به روسای قوا، سیاست های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند.

ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 7 آذر 1394، کدمطلب: 81856996 (5016992)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین