پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۰۷۹
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴
هسته مرکزی شهر شیراز، یعنی جایی که میزبان بناهای زندیه هست را می توان قلب تپنده این شهر در دوران مختلف دانست از دوران صفویه گرفته تا زندیه و قاجاریه تا اکنون که اکثر بناهای مهم اداری این کلانشهر در اطراف این محدوده قرار دارند.

شعار سال: بناهای با ارزش دوره زندیه مانند ارگ کریمخان، دیوانخانه زند، حمام، مسجد و بازار وکیل و باغ نظر از جمله این بناها هستند که البته ثبت جهانی آنها به وسیله هتل آسمان مورد تهدید قرار گرفته است و پرونده ثبت جهانی مجموعه زندیه شیراز تا مدت نامعلومه به تاخیر افتاده است.
در این میان بسیاری از این بناها و محوطه های تاریخی وضعیت مناسبی ندارند، از ارگ کریمخان گرفته تا بنای دیوان خانه که چندین سال است در دست تعمیر و بازسازی بوده تا مسجد و حمام وکیل که مشخص نیست بازسازی آن تا چه زمان به طول خواهد انجامید. در این بین نیز باغ نظر دارای وضعیت فاجعه آمیز بوده و هیچ شباهتی به باغی تاریخی که بنایی میراثی به اسم موزه پارس را میزبانی می کند ندارد، تا هر بازدیدکننده ای در بازدید از این باغ از وضعیت آشفته آن دچار شوک و حیرت شود. در این مجموعه هیچ چیز سرجای خود نیست، از حوضهای خالی از آب گرفته تا باغچه های کچل و فاقد سبزه و گل و انباشت زباله و آشغالهای بدبو. از اینها که بگذریم به محوطه باغ میرسیم که تبدیل به پارکینگ خودروی کارکنان شده و وضعیت انقدر نامناسب هست که حس بد ناشی از آن شمارا به شدت ترغیب می کند تا از محیط خارج شوید.

حال و روز آشفته اماکن تاریخی گردشگری فارس تنها مختص این باغ و موزه نیست، کافی است گذری به سایر اماکن تاریخی داشته باشید تا باغچه های کچل، حوض های لجن گرفته و یا خالی از آب، عدم رسیدگی به وضعیت پاکیزگی، نبود نورپردازی مناسب و تعطیلی بسیاری از اماکن در هنگام غروب خورشید، نبود اطلاع رسانی مناسب درباره بنا و مجموعه و سایر مشکلات کاملا شما را از گشت و گذار منصرف و سرخورده کند! به نظر می رسد تنها دلخوشی شیرازیها در هنگام اوقات فراغت در نبود فضاهای تفریحی گردشگری درحال از دست رفتن است!











با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شیراز1400، تاریخ 29 دی 95 ، کد مطلب: 32119: www.shiraz1400.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین