پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵
“سیدمهدی طبیب زاده” صبح امروز پنج شنبه ۱۶ دیماه در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان و تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال ۹۵ اظهار کرد: هر سال باید ابتکار تازه ای ایجاد شود نه اینکه یکسری مباحث به صورت یکطرفه تکرار شود. وی افزود: علی رغم همه زحمت ها و تلاش های فراوانی که صادرکنندگان می کشند و باعث افتخار استان […]

شعار سال: "سیدمهدی طبیب زاده” صبح امروز پنج شنبه ۱۶ دیماه در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان و تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال ۹۵ اظهار کرد: هر سال باید ابتکار تازه ای ایجاد شود نه اینکه یکسری مباحث به صورت یکطرفه تکرار شود.

وی افزود: علی رغم همه زحمت ها و تلاش های فراوانی که صادرکنندگان می کشند و باعث افتخار استان هستند اما صادرات به تعدادی کالا محدود شده که متکی بر محصولاتی خام است و اگر یارانه انرژی نباشد معلوم نیست بتوانیم رقابت کنیم.

طبیب زاده بیان کرد: ما باید هم بازارهای صادرات، هم کالاها و هم صادرکنندگان جدید را متنوع کنیم و به صحنه صادرات بیاوریم، از این رو دنبال این هستیم که صادرات استان کالاهایی با ارزش افزوده بالا باشد و امکان رقابت برای کالاهایی با کاهش قیمت تمام شده نیز فراهم شود.

بی توجهی متولی صادرات به حرف های صادرکنندگان

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با انتقاد از عدم حضور به موقع سازمان توسعه تجارت در این همایش گفت: این مساله نشان می دهد به عنوان متولی صادرات کشور در جمع صادرکنندگان بودن برای این دستگاه بی اهمیت بوده است و اصلی ترین سازمان در توسعه صادرات حضور ندارد.

وی سپس بیان کرد: اتاق یکی از رسالت های اصلی خود را توسعه کسب و کار و بازار به ویژه بازارهای بین المللی می داند و دست یاری به سوی همه مسوولین استانی و کشوری دراز می کند، ضمن اینکه امیدواریم باهم حرف دل صادرکنندگان را گوش کنیم و به سمت تلنگر جدی در محصولات حرکت کنیم.

طبیب زاده افزود: علی رغم اینکه همواره شعار می دهیم و از توسعه صادرات می گوییم اما می دانیم که صادرکنندگان با چه مشکلاتی مواجه هستند، ارتباطات مالی و بانکی بین کشور ما و سایر کشورها به روانی که لازم است، نرسیده و این گلایه مندی صادرکنندگان را به دنبال دارد چراکه در انتقال وجه ناشی از صادرات به کشور دچار مشکل هستند.

وی با اشاره به نبود زیرساخت مناسب با اهداف صادراتی کشور، اظهار کرد: عمده ترکیب صادراتی کشور بر نفت و مشتقات نفتی، فرش و قالی، سنگ آهن و مواد فرآوری نشده است، بنابراین اگر بخواهیم صادرات کالاهای تکنولوژی را پوشش دهیم زیرساخت های استان کرمان کافی نیست به طول مثال در جیرفت که گلخانه طبیعی کشور و مرکز تولید کشت های ارگانیک است، گمرک و استاندارد مستقر نبوده و صادرات انجام نمی شده است و اخیرا این دستگاه ها مستقر شده اند یعنی ابتدایی ترین زیرساختی که برای صادرات لازم است تاکنون نبوده است.

وی سپس تصریح کرد: افغانستان می تواند مقصد کالاهای ایران و کرمان باشد و اصلی ترین مرز برای این امر میلک زاهدان است که ابتدایی ترین تسهیلات و امکاناتی که بتواند صادرات را شکل بدهد در آنجا موجود نیست، از محدودیت ساعت کاری گرفته تا محدودیت مسیر عبور برای مرزی که می تواند بیشترین کالاهای صادراتی را داشته باشد از دشواری های موجود بر سر راه صادرات در این منطقه است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان ادامه داد: ما از گمرک جمهوری اسلامی ایران گلایه مند هستیم که نسبت به مسائل مربوط به مرز میلک و مشکلات آن بی توجه بوده است.

وی گفت: زیرساخت ها در گمرک، استاندارد و در جاهای دیگر فراهم نیست بنابراین باید به این سمت پیش برویم که ابتدا زیرساخت های لازم را فراهم بیاوریم و سپس از توسعه صادرات صحبت کنیم، سیاست های تشویقی هم که همواره بر روی کاغذ می ماند.

طبیب زاده با بیان اینکه حمل و نقل ۴۰ درصد صادرات را به دوش می کشد، بیان کرد: این بخش نیز با مشکلات زیادی مواجه است، به علاوه در تامین مالی ما باید صادرکنندگان را به بازارهایی بفرستیم که در آنها تامین مالی با نرخ های بسیار ارزان اتفاق می افتد، اما محدودیت های بانکی باعث شده صادرکنندگان بیش از این نتوانند کار کنند هرچند تلاش هایی شده اما کفایت نمی کند و نمی تواند شرایط رقابتی را برای صادرات ایجاد کند.

لزوم حمایت سیاسی از صادرکنندگان

وی با اشاره به اینکه حمایت سیاسی هم باید از صادرکنندگان انجام شود، یادآور شد: متاسفانه ما در رابطه با صادرکنندگان خود که به عراق صادرات داشتند و با عدم بازار مواجه شده و کالاهای آنها بر زمین ماند حتی نتوانستیم از بانک ها مهلت بگیریم درحالیکه این حداقل حمایتی بود که انجام نشد.

طبیب زاده اظهار کرد: علی رغم این مشکلات، در سال جاری ۳۴ درصد رشد حجمی و ارزشی در صادرات استان داشته ایم که در شرایط سخت موجود که امیدواریم رو به آسانی برود صادرکنندگان ما تلاش کرده و با انگیزه کار خود را ادامه می دهند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان افزود: بعد از یکسال هنوز موفق نشده ایم نمونه گیری از کالای صادراتی را در یک روز و در یک جا انجام دهیم، بنابراین انتظار ما این است سازمان های دولتی متولی این کار با هم توافق کرده و یک نمونه گیری انجام دهند تا صادرکننده معطل نشده و این اقدامات در یک روز انجام شود.

وی ادامه داد: گمرک سازمان پیشرو در انجام امور گمرکی است اما به دلیل محدودیت های زیرساختی هنوز شرایط مطلوبی را در این زمینه شاهد نیستیم و امیدواریم این مشکل حل شود چراکه صادرات کالاها گاهی به دلیل قطع ارتباط، یک روز معطل می مانند.

طبیب زاده در پایان خاطرنشان کرد: با تمام وجود اعتقاد داریم اگر بتوانیم شرایط صادرات را بهتر فراهم آوریم توسعه استان قطعا هموارتر می شود و همه بخش های استان تاثیر مثبتی از این موضوع خواهند گرفت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی کسبه کرمان، تاریخ 18 دی 95 ، کد مطلب: 9498: www.kasabekerman.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
0
0
گلایه ات هم حقه داداش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین