پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۷
بر خلاف رکود صادرات فرش دستباف در سالیان گذشته رئیس مرکز ملی فرش ایران از رونق مجدد و سریع صادرات فرش دستباف ایرانی به بازارهای هدف از جمله آمریکا خبر داد.

شعار سال: حمید کارگر در با حضور در نمایشگاه مطبوعات، با اشاره به وضعیت صادرات فرش دستباف ایرانی گفت: در سالیان گذشته صادرات فرش دستباف ایرانی به طور میانگین ۵۰۰ میلیون دلار درسال بود که بعد تحت تاثیر مجموعه‌ای عوامل خارجی و داخلی با افت بسیار شدیدی روبرو شد و به یک رکود در صادرات رسید.

وی در ادامه در تشریح عوامل راکد کننده بازار فرش اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل افت صادرات فرش ایرانی تحریم مستقیم فرش دستباف ایرانی به همراه دیگر تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بود که همراه با ظهور کشورهای قدرتمند رقیب که به دنبال سهم‌خواهی در بازار صادراتی فرش دستباف بودند و وقوع رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی که بازار هدف سنتی ما به شمار می‌رفتند و همچنین وقوع ناارامی‌های سیاسی در کشورهای عربی، از جمله عوامل خارجی بودند که موجب رکود این محصول سنتی و با ارزش ایرانی شدند.

پرداخت یارانه نقدی جمعیت بافنده‌ها را کم کرد

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به سیاست‌های پرداخت یارانه نقدی و تاثیر منفی آن بر تولید این محصول عنوان کرد: با پرداخت یارانه نقدی به بافندگان که عمدتا در خانواده‌های روستایی و پرجمعیت قرار دارند باعث شد تا نقدینگی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد که برای آن‌ها از فعالیت در صنعت فرش داشته باشند که نتیجه آن خارج شدن تعدادی از بافندگان از دور تولید این محصول شد.

کارگر افزود: پررنگ‌ شدن استفاده از کفپوش‌های جایگزین فرش دستباف، تغییر سبک زندگی مصرف‌کنندگان که باعث شده به جای استفاده از فرش دستباف به عنوان کفپوش پوشاننده تمام کف به سمت کفپوش تزئینی کوچک پارچه که بخشی از سطح را می‌پوشاند هم دیگر عوامل پیش روی صنعت فرش دستباف بود که آن‌را به سمت رکود سوق داد.

پیش‌بینی صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری در سال جاری

وی در ادامه با اشاره به آمار تجارت فرش دستباف ادامه داد: در هفت‌ماهه ابتدای امسال ۱۶۷ میلیون دلار فرش به وزن ۲۹۰۰ تن صادر شده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزش ۱۷ درصد و وزن ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است و این در حالی است که با وجود اینکه در پنج سال گذشته صادرات ما به آمریکا به صفر رسیده بود، تا به امروز (سال ۱۳۹۵) ۴۷ میلیون دلار صادرات فرش دستباف ایرانی به این کشور صورت گرفته است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در این میان کشور چین نیز به عنوان یکی از رقبای اصلی فرش دستباف ایرانی به جرگه خریداران این محصول پیوسته است و صادرات فرش از ۸۰۰۰ دلار در سال‌های گذشته به ۸ میلیون دلار رسیده که با وجود این رشد چشمگیر این عدد را برای این کشور بزرگ و پرجمعیت بسیار ناچیز می دانیم.

کارگر با پیش‌بینی صادرات سال جاری تصریح کرد: گرچه میانگین صادرات در سال‌های اخیر به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است اما امسال با توجه به فروشی که صورت گرفته و رونق بیشتری که در نیمه دوم سال به خاطر برپایی نمایشگاه‌های برون مرزی بر بازار حاکم خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود که از میانگین سال‌های گذشته عبور کنیم و تا ۴۰۰ میلیون دلار صادرات را برای صنعت فرش دستباف ایرانی به ثبت برسانیم و امیدواریم با استفاده از ابزارهای مختلف و ورود به بازارهای جدید مانند روسیه، چین، آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و... بتوانیم به دوران اوج صادرات این محصول برگردیم.

اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ انتشار 19 آبان 95 ، کد مطلب: 95081913630: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین