شعارسال: حمید کارگر، با بیان این که ایران در حوزه فرش دو دسته بازار را در اختیار دارد اظهار کرد: اولین بازار بازارهای سنتی فرش دستبافت است که با برند فرش ایرانی به خوبی آشنا هستند و از سوی دیگر بازارهای جدید برای عرضه فرشهای دست بافت.
وی افزود: كشورهايي مانند آمریکا، آلمان و ایتالیا از فرش به عنوان یک کفپوش و عنصری از زندگی خود استفاده میکنند و به عنوان بازارهای آشنا با فرش ایرانی هستند.
رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: بخش دوم بازارها مربوط میشود به بازارهای جدید که فرش دستبافت در زندگی آنها نبوده و یا از فرشهای رقبای ایران استقاده میکردند و خیلی با برند فرش ایرانی آشنا نیستند.
کارگر در ارتباط با بهبود وضعیت صادرات فرش دستبافت ایرانی افزود: فرشهای ایرانی نیازمند حفظ بازارهای سنتی و تلاش برای حضور پر رنگ در بازارهای جدید است.
وی گفت: مرکز ملی فرش ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت هر دو اتفاق را دنبال خواهد کرد و با استفاده از ابزارهای مؤثر مانند اعزام هیات های تجاری، برگزاري نمایشگاههای بین المللی و فرایند تبلیغات برای حفظ بازارهای قدیم و برای حضور و نفوذ در بازارهای جدید.
وی در ارتباط با صادرات فرش به امریکا در سالهای اخیر گفت: امریکا یکی از بازارهای سنتی فرشهای دست بافت ایرانی بوده و هست و فرش ایرانی به خوبی برای بازارهای امریکا شناخته شده است و امیدواریم که حضور فرشهای ایرانی در بازارهای این کشور با راحتی بیشتر انجام گیرد.
کارگر ادامه داد: از سوی دیگر این راحتی نیازمند تبلیغات بیشتر و ارتباط با نسل جدید امریکا است تا با ویژگیهای این نوع فرشها که از جمله آن میتوان به ویژگیهای تاریخی، سازگاري با محیط زیست، دوام و ماندگاری و سازگاری با سلامت انسان اشنا شوند.
رییس مرکز ملی فرش ایران به افزایش ١٧درصدی صادرات فرش به لحاظ ارزشی اشاره کرد و افزود: طبق آخرین امار گمرک در ٧ماهه نخست سال جاری ایران بیش از ١٦٧میلیون دلار فرش دست بافت صادر کرده که ٤٢میلیون از این رقم سهم آمریکا بوده که این نشان میدهد که صادرات کشور ١٧درصد به لحاظ ارزشی و ١١درصد به لحاظ وزنی رشد داشته است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 27آبان1395، کدخبر: 245797: www.mizanonline.ir