پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
راه اندازی موزه فرش، موزه مردم شناسی، ایجاد نمایشگاه دائمی و تکمیل و بهره برداری از کوهستان پارک نسار بیجار، شماری از وعده هایی است که تا کنون عملی نشده و به دست فراموشی سپرده شده است.
شعارسال: در تمام نقاط دنیا، مردم مناطق جغرافیایی مختلف، شهر خود را با عرضه انواع محصولات هنری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، صنایع دستی و... به دیگران معرفی می کنند و شهرهایی که فاقد چنین ویژگی هایی باشند، ناشناخته می مانند.

در ایران نیز شنیدن نام محصولاتی همچون زعفران، گلاب، زیره، سفال، فرش و گلیم، مناطق مختلف کشور را در ذهن تداعی می کند. عرضه این محصولات علاوه بر ایجاد یک مزیت رقابتی با مناطقی که محصول مشابه تولید می کنند، در صورت برنامه ریزی صحیح و حمایت از تولید کننده، سبب جذب گردشگر، ورود سرمایه و رشد اقتصادی منطقه مورد نظر خواهد شد.

فرش دستباف، مهمترین و دومین محصول صادراتی ایران پس از نفت است و این محصول ارزشمند به عنوان یکی از صنایع دستی آمیخته با ذوق و هنر، در نقاط مختلف کشور به سبک و سیاق خاصی، بویژه در استان کردستان بافته می شود.

فرش دستباف بیجار به عنوان برترین صنایع دستی در استان کردستان، همواره در بازارهای داخلی و خارجی مطرح است و به دلیل استحکام بالا، نوع بافت، نوع الیاف به کار رفته در آن و طرح و رنگ منحصر به فردش، از شهرت بالایی برخوردار است و لقب فرش آهنین بیجار را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه در سالیان اخیر به دلیل سیاست های دولت، رکود بازار و عرضه فرش های کامپیوتری در سطح کشور، مقدار بافت و صادرات فرش بیجار، با کاهش چشم گیری مواجه بوده است.

تبدیل تیمچه تاریخی حاج شهباز بیجار به موزه فرش، جهت احیای فرش آهنین بیجار، متمرکز کردن فروشندگان فرش دستباف در یک مکان، معرفی و عرضه آن به گردشگران و توریست های داخلی و خارجی، از وعده هایی بود که تاکنون هیچ صدایی از به ثمر رسیدن آن به گوش نمی رسد!

این محصول ارزشمند که همه ساله در بازار های جهانی به دلیل منحصر به فرد بودن در بافت و طرح، حرف اول را می زند وهمواره در کنار سایر فرش های دستباف جهان خوش درخشیده، سند افتخاری برای بیجار و کردستان است اما متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی از سوی متولیان امر جهت تسریع بخشی به روند تبدیل تیمچه حاج شهباز به موزه فرش صورت نگرفته است.

لازم به ذکر است که تیمچه حاج شهباز یکی از آثار تاریخی وگردشگری شهرستان بیجار است که در مرکز بازار سنتی بیجار قرار دارد اما تاکنون کمتر کسی، به داخل این تیمچه قدم نهاده و آن را از نزدیک مشاهده کرده است، چرا که همواره در این تیمچه، به روی مردم شهر بسته است و ورود برای عموم، ممنوع !

ایجاد موزه مردم شناسی و نمایشگاه دائمی؛ دومین وعده ای که به دست فراموشی سپرده شد

گسترش زندگی ماشینی و ظهور وسایل مدرن، به تدریج موجب شد تا استفاده از لوازم و لباس های سنتی در بین مردم کمتر شود و پیروی از سبک های مدرن و ماهواره ای، یک دست شدن جوامع با سرعت بیشتری همراه کند..

پیروی از فرهنگ یک منطقه، استفاده از پوشش محلی، زنده نگاه داشتن آئین ها و سنت های قدیمی از اهداف ایجاد موزه مردم شناسی در هر شهری است که برای معرفی یک منطقه به نسل های آینده، امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

پس از ورود به بوستان شاهد شهرستان بیجار و در سمت راست آن، به سینمای مخروبه ای بر می خوریم که بیش از 15 سال، بدون استفاده مانده است و به اصطلاح، خاک می خورد. مطابق با وعده مسئولان وقت بیجار، قرار بر این شد که از این مکان پس از ترمیم، به عنوان نمایشگاه دائمی شهرستان بیجار مورد استفاده قرار گیرد و بخشی از آن نیز به موزه مردم شناسی، با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گروس به گردشگران، تبدیل شود.

اما با گذشت چندین سال، نه تنها کوچکترین تلاشی برای تحقق این وعده صورت نپذیرفت، بلکه به تدریج به دست فراموشی سپرده شد. وعده ای که در زمان اعلام آن، به قول وعده دهندگان، نشانی از شکل گیری پایه های پیشرفت و قرار گرفتن بیجار در مسیر توسعه داشت، اکنون کوچکترین نشانی از عملی شدن آن، به چشم نمی خورد!

* ناتمام ماندن پروژه کوهستان پارک نسار، دیگر وعده عملی نشده مسئولان

کوهستان پارک نسار بیجار، به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بیجار و مشرف بودن آن با شهر، نمای بسیار زیبایی دارد و دارای چشم اندازی منحصر به فرد است به گونه ای که از آن، با نام آبیدر دوم یاد می شود.

سال گذشته و همزمان با هفته دفاع مقدس، فرماندار وقت بیجار از احداث مرکز اخترشناسی و رصدخانه و شهردار وقت بیجار نیز از احداث پیست اسکی چمن، پیست موتور سواری، تله کابین و چندین سوئیت جهت اقامت گردشگران در این کوهستان پارک خبر دادند، اما همانند سایر طرح های عمرانی دیگر، تکمیل و بهره برداری از این طرح نیز به دست فراموشی سپرده شد.

با روی کارآمدن مسئولان جدید و قبل تر از آن، در زمان تبلیغات جهت برگزیده شدن از سوی مردم، وعده هایی به مردم داده می شود تا شانس بیشتری برای به دست گرفتن سمت مورد نظر، داشته باشند. اما پس از روی کار آمدن، نه تنها هیچ تلاشی از سوی مسئولان جهت رفع مشکلات و معضلات موجود صورت نمی گیرد بلکه وعده ها و شعارهای انتخاباتیشان نیز فراموش می شود.

چه خوب خواهد شد مسئولانی که همیشه دم از حق الناس، تجدید بیعت با آرمان های امام راحل، پاسداری از خون شهدا و پیروی از راه آنها، خدمتگزاری صادقانه و عمران و آبادانی شهر و کشور می زنند، با دادن وعده های سر خرمن، مردم را برای کسب رای بیشتر، وسیله قرار ندهند و به جای تلاش جهت دستیابی به موقعیت و حفظ آن، با ایجاد زیر ساخت های مناسب و فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری، به فکر عمران و آبادانی شهرشان باشند تا دیگر بار شاهد رشد منفی جمعیت در این شهرستان نباشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری کرد تودی تاریخ انتشار: 27 آبان 1394، کدخبر: 3061، www.kurdtoday.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین