پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
مسؤولان ترکمنستانی در بیانیه‌ای رسمی اعلام کردند آماده مذاکره با مسؤولان شرکت ملی گاز ایران برای حل مشکل پیش آمده هستند.

شعارسال: وزارت امور خارجه ترکمنستان طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد این کشور آماده انجام گفت‌وگو با ایران درباره مسئله صادرات گاز است اما حق طرح موضوع مربوط به اختلاف گازی دو کشور را برای طرح در داوری دارد.

وزیر انرژی ترکمنستان در این بیانیه اعلام کرده است که اختلاف گازی ترکمنستان با ایران ریشه در عدم پایبندی شرکت ملی گاز ایران به تعهدات خود درباره قرارداد صادرات گاز به این کشور دارد.

حمیدرضا عراقی به تازگی در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود در حال آماده کردن مدارک و مستندات خود برای طرح موضوع قطع صادرات گاز ترکمنستان به ایران در داوری بین المللی هستیم اما پیش از آن اگر ترکمنستان مایل باشد می توانیم برسر این موضوع گفت وگو کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به قرارداد صادرات روزانه بیش از 30 میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان به ایران که در دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی منعقد شده بود،تصریح کرد: در آن زمان ایران قرارداد خوبی را برای واردات گاز از ترکمنستان به منظور تامین گاز مناطق شمال کشور منعقد کرد اما در سال 86 به یکباره ترکمنستان برای واردات هر 1000 متر مکعب حدود 250 دلار طلب کرد که درنهایت منجر به قطع صادرات گاز این کشور به ایران در زمستان سال 86 شد.

به گفته وی در مذاکراتی که وزیر نفت با مسوولان ترکمنستانی داشته است قرار بود بدهی گازی ایران به این کشور در قالب وام با سود 5 درصد باشد که براین اساس آنها حق قطع گا را به روی ایران نداشتند اما به یکباره در تاریخ اول ژانویه سال جدید میلادی گازشان را به ایران قطع کردند.

ظاهرا مسوولان ترکمنستانی در پی تهدید ایران مبنی بر ارجاع پرونده به دیوان داوری بین المللی سوئیس به دنبال جلب رضایت ایران هستند.

این گزارش اضافه می کند ترکمنستان مدعی است ایران باید 2 میلیارد دلار پول به این کشور پرداخت کند تا گاز را به سمت ایران باز کنند اما مسوولان شرکت ملی گاز ایران با رد این ادعا می گویند اولا ایران پولی ندارد که به این کشور بدهد در ثانی باید این رقم به طور شفاف در میز مذاکره مشخص شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 8 بهمن 1395، کدمطلب: 13951108000050 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین