پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۹۳۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
یک منبع آگاه گفت: ایران در دادگاه داوری به دلیل اختلافات پیش امده با با ترکمنستان در فاز نخست برنده شد و براین اساس ترکمنستان به علت قطع گاز به روی ایران باید غرامت بپردازد.

شعارسال: یک منبع آگاه گفت: ایران در دادگاه داوری به دلیل اختلافات پیش امده با با ترکمنستان در فاز نخست برنده شد و براین اساس ترکمنستان به علت قطع گاز به روی ایران باید غرامت بپردازد.

یک منبع مطلع در وزارت نفت  گفت: ایران در مرحله اول دادگاه داوری اختلافات گازی با ترکمنستان برنده شد و این کشور باید به دلیل قطع یکباره گاز غرامت پرداخت کند.

وی ادامه داد: در طول دو سالی که از شکایت ایران از ترکمنستان به دلیل قطع گاز در زمستان سال 95 می‌گذرد، ایران مدارک معتبر و مستدلی را تحویل داد که نشان می دهد این کشور اجازه قطع گاز را نداشته است؛ بنابراین این کشور باید بابت این کار به ایران غرامت پرداخت کند.

به گزارش فارس، رسیدگی به دیگر بخش‌های این اختلافات در داوری بین‌المللی ادامه دارد.

* ماجرای دعوای گازی ایران و ترکمنستان چه بود؟

ساعت حدود ۸ شب ۱۲ دی ماه سال ۹۵ بود که شرکت ملی گاز ایران در خبری فوری اعلام کرد واردات گاز از ترکمنستان قطع شد؛ در اطلاعیه شرکت ملی گاز از مردم خواسته شده بود در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

ترکمنستان در حالی یک طرفه گاز خود را به روی ایران قطع کرد که چند روز قبل از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی مذاکرات فشرده‌ای بین مسئولان شرکت ملی گاز ایران و ترکمنستان صورت گرفته بود؛ مسئولان شرکت ملی گاز ایران رسما اعلام کرده بودند در سفری که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به ترکمنستان داشت توافق واردات گاز از این کشور به مدت ۵ سال آینده امضا شده و به همین دلیل گاز بدون مشکل از این کشور وارد خواهد شد، اما قطع گاز در اولین روز از سال نو میلادی به یک باره مسئولان ایرانی را شوکه کرد.

ترکمن‌ها رسما در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه آن کشور صادر شد اعلام کردند «قطع گاز به روی ایران دلایل اقتصادی دارد»، زیرا شرکت ملی گاز ایران از سال ۲۰۱۳ میلادی، تمهیدات لازم را جهت پرداخت بدهی خود بابت گازی که پیش‌تر به جمهوری اسلامی ایران صادر شده انجام نداده است و در نتیجه میزان بدهی ایران افزایش یافته است.

به گزارش فارس، تبادل گاز با همسایگان یک راهبرد استراتژیک برای تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه محسوب می‌شود چنانکه ایران علاوه بر صادرات گاز خود، می تواند گاز را از همسایگانی چون ترکمنستان دریافت کرده و به متقاضیان در شرق و غرب و جنوب کشور صادر کند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار: 7 مرداد 1398 ، کدخبر:13980507000783 www.farsnews.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین