پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
رضا اردکانیان وزیر نیرو با تاکید بر این که هدف ایران تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه است اظهار کرد: این موضوع فقط با سنکرون شدن محقق نمی‌شود و ما می‌توانیم از طریق برخی کشورهای همسایه به همسایه‌های آنها نیز وصل شویم.
شعار سال:وزیر نیرو با تاکید بر این که هدف ایران تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه است اظهار کرد: این موضوع فقط با سنکرون شدن محقق نمی‌شود و ما می‌توانیم از طریق برخی کشورهای همسایه به همسایه‌های آنها نیز وصل شویم.

 رضا اردکانیان در مراسم سنکرون سازی شبکه برق ایران و عراق در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکراتی که سال گذشته بین مقامات و مسوولان ایران و عراق د رعرصه صنعت برق صورت گرفت اظهار کرد: این دیدار منجر به طراحی یک برنامه سه ساله شد که ظرف سه سال در عرصه‌های مختلف از جمله ظرفیت سازی نیروهای انسانی، کاهش تلفات برق در شبکه توزیع، احداث نیروگاه‌ها و سنکرون کردن شبکه توزیع دو کشور همکاری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طبق توافقی که صورت گرفته بود دقیقا در اول نوامبر (۱۰ آبان) سیستم برق دو کشور سنکرون شد که یکی از اقداماتی است که ایران برای استفاده از سرمایه گذاری وسیعی که در کشور در صنعت برق داشته برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه انجام داده است.

وزیر نیرو با تاکید بر این که اولویت در طول سه ساله انتقال دانش و تجربیات صنعت برق ایران به عراق است اظهار کرد: تا زمانی که این کشور نیاز داشته باشد و به میزانی که برای ما مقدور است صادرات برق از ایران به عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

امکان تبادل برق از طریق کشورهای همسایه به کشورهای دیگر

اردکانیان در ادامه در پاسخ به سوال مبنی بر اقداماتی که ایران در نظر دارد برای تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه انجام دهد توضیح داد: تبدیل شدن به هاب انرژی محدود به سنکرون شدن نیست. ایران امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه که با آنها  دارای مرز زمینی  است را دارد.

وزیر نیرو تاکید کرد: ایران از طریق برخی از کشورها امکان وصل شدن به همسایگان آنها را دارد. برای مثال خط ۴۰۰ کیلوولت بین عراق و سوریه می‌تواند به شبکه برق سوریه هم وصل شود. در این راستا یک چارچوب همکاری در روز آینده با سوریه امضا خواهد شد.

وی با تاکید بر این که سنکرون شدن دو شبکه برق فرصت بیشتری برای همکاری فراهم می‌کند اظهار کرد: در این راستا کشورهای دیگر اگر بخواهند با کشوری که شبکه برق آنها سنکرون است ارتباط برقرار کند این ارتباط یک ارتباط منطقه‌ای خواهد بود.

بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات صنعت برق ایران ساخت داخل است

وی در ادامه با اشاره به وضعیت برق ایران قبل از انقلاب گفت: ۴۰ سال پیش فقط  ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده در ایران وجود داشت که این ظرفیت برای نیروگاه‌های بود که تکنولوژی هر کدام متعلق به یک کشور بود. در حال حاضر ایران ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده دارد و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق ساخت داخل است.

وزیر نیرو با بیان این که صنعت برق در ایران به عنوان یک زیر ساخت آماده حضور در بازارهای منطقه است افزود: هر چه کشورهای منطقه در این زیر ساخت خود اتکاتر باشند زمینه‌های بروز مداخلات از بیرون کمتر خواهد بود.

اردکانیان با تاکید بر این که ایران به کشورهای همسایه در این زمینه به عنوان بازار نگاه نمی‌کند گفت: نفع ما در آسایش کشورهای همسایه است و در این راستا لبنان و سوریه هم مستثنی نیستند.

دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در انرژی تجدید پذیر در ایران

وی با تاکید بر این که ایران از ظرفیت خوبی برای توسعه انرژی تجدید پذیر برخودار است گفت: آماده‌ایم تجربیات خود در این زمینه را در اختیار کشورهای همسایه از جمله عراق قرار دهیم.

وزیر نیرو از تصمیم ایران برای سنکرون کردن شبکه برق خود با روسیه خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که شبکه برق خود را با روسیه سنکرون کنیم.

وی با تاکید بر این که امکان سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران کشورهای منطقه در ایران برای توسعه تجدید پذیرها فراهم است گفت: در این راستا از همه سرمایه گذاران دعوت می‌کنم برای سرمایه گذاری در این زمینه طبق قوانین به ایران بیایند و با کشورهای دیگر برای صادرات برقی که تولید می‌کند قرارداد امضا کند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:10آبان1398،کد خبر:98081005122،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین