پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۹۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
محمد صادق‌زاده درباره اینکه آیا ایران می‌تواند هاب منطقه به لحاظ تولید انرژی از تجدیدپذیرها باشد، اظهار داشت: ما در سه سال گذشته کار در زمینه انرژی تجدیدپذیر را به صورت جدی آغاز کردیم، تقریبا نرخ رشد اول را در منطقه داریم، یعنی در سال 96 نسبت به سال 95، 70 درصد رشد داشته‌ایم، امسال هم نرخ رشد بالایی را تجربه خواهیم کرد.

شعارسال: معاون وزیر نیرو گفت: ما در فاصله 3 سال ظرفیت را به 650 مگاوات افزایش دادیم و این بالاترین نرخ رشد در منطقه بوده است.

محمد صادق‌زاده  درباره اینکه آیا ایران می‌تواند هاب منطقه به لحاظ تولید انرژی از تجدیدپذیرها باشد، اظهار داشت: ما در سه سال گذشته کار در زمینه انرژی تجدیدپذیر را به صورت جدی آغاز کردیم، تقریبا نرخ رشد اول را در منطقه داریم، یعنی در سال 96 نسبت به سال 95، 70 درصد رشد داشته‌ایم، امسال هم نرخ رشد بالایی را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ما در فاصله 3 سال ظرفیت را به 650 مگاوات افزایش دادیم و این بالاترین نرخ رشد در منطقه بوده است، گفت: کشور عربستان تاکنون تحول خاصی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر نداشته و بعید به نظر می‌رسد که اعداد بزرگ توسعه‌ای در این کشور محقق شود و ارقام مطرح شده از سوی این کشور بلوف است، امارات هم به دنبال این بود که هاب انرژی تجدیدپذیر باشد اما ظرفیت‌های ما در فاصله 3 سال از این کشور فراتر رفت، بنابراین کشور ما قابل مقایسه با این کشورها نخواهد بود و اگر با حفظ همین نرخ رشدی که سال گذشته داشتیم، ادامه دهیم مقام اول را حتی در مطلق ظرفیت‌ها در منطقه خواهیم داشت.

به گزارش ایلنا، عربستان اعلام کرده بنا دارد تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری برساند و این نیروگاه قادر خواهد بود ۲۰۰ گیگاوات برق تولید کند.

طبق خبری که سی ان بی سی منتشر کرده تخمین زده می‌شود که هزینه ساخت این نیروگاه به ۲۰۰ میلیارد دلار برسد و برق تولیدی قابلیت ارسال به سراسر عربستان را دارد.

در این پروژه دو پارک خورشیدی ابتدایی ۷.۲ گیگاوات برق تولید می‌کند و کار ساخت آن‌ها از امسال آغاز خواهد شد و خواهند توانست از سال ۲۰۱۹ برق تولید کنند.

استعداد ایران در تولید برق با هزینه کم

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در ادامه گفت: یکی از استعدادها در کشور ما تولید برق از تجدیدپذیرها با هزینه‌های کم و صادرات آن به کشورهای اطراف حتی دور دست است و تاکنون سه شرکت مراجعه کرده و تعداد زیادی شرکت نیز خودشان را آماده سرمایه گذاری برای صادرات می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در این حوزه اقتصادی امکان فعالیت بیکرانی داریم زیرا دشت‌های زیاد، تابش غنی و وزش باد خوبی داریم ضمن اینکه هزینه برق در دیگر کشورها تقریبا دو برابر قیمت تمام شده برق در کشور ما است بنابراین حاشیه سود بسیار بالایی برای سرمایه گذاران این حوزه خواهد داشت.

صادق زاده در ادامه یادآور شد: ما هیچ محدودیتی برای تسهیل‌گری و ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه نداریم، کشور ایران از نظر دسترسی به شبکه‌های برق جزء ممتازترین کشورهای دنیا است و مقام اول در منطقه و مقام چهاردهم در تولید و مقام کمتر از دهم را در دنیا از نظر دسترسی به شبکه داریم. دسترسی به شبکه تقریبا صد در صد محقق شده و این شبکه می‌تواند در اختیار صادرات قرار گیرد، بنابراین امکان سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت در هر نقطه، به هر کشور و موقعیت جغرافیایی ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: ما در دشت طبس، لوت، دشت‌های مرکزی می‌توانیم انرژی خورشیدی تولید و به شبکه تحویل بدهیم و همین میزان را با کمی تلفات در مرز کشورها تحویل شرکت خارجی بدهیم.

مذاکره با همسایگان هم مرز

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر مذاکرات خوبی توسط بخش خصوصی ما با بخش خصوصی دیگر کشورها از جمله عراق، پاکستان، افغانستان و حتی امارات که خودش منابع غنی انرژی دارد، شده است.

بی توجهی تجدیدپذیرها به خروج ترامپ از برجام

وی در ادامه درباره خروج آمریکا از برجام و تحریم‌ها بر توسعه و صادرات انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: الگوی بخش خصوصی کار کردن با کشورها و شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است که اساسا تحریم‌های آمریکا تاثیری بر آنها ندارد، ضمن اینکه آشنایی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی با این صنعت نیز باعث شده سرمایه‌گذاران ایران هم به خارجی‌ها اضافه شوند، بنابراین اکنون الگوی سرمایه‌گذاری به نفع منابع داخلی تغییر کرده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 3آبان97، کدخبر: www.ilna.ir،678434

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
ا.ف75
اینکه به معقول انرژی تجدید پذیر صرفا به صورت رقابتی نگاه کنیم جالب نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین