پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۸
کارشناسان هسته‌ای با حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کردند انرژی هسته‌ای با توجه به ارزش‌های اقتصادی و بازدهی قابل اعتماد به ویژه برای کشورهای در حال توسعه نباید نادیده گرفته شود.

شعارسال: آگناته رایزینگ، مدیر کل انجمن هسته‌ای جهان در هشتمین همایش بین‌المللی اتم اکسپو 2016 گفت: پرسش این نیست که کدام انرژی بهترین است بلکه سوال این است که ما باید چه توازنی برقرار کنیم.

کارشناسان هسته‌ای در این همایش تصریح کردند که جهان باید به اهداف بیست و یکمین کنفرانس پاریس متعهد بماند و از طریق محدود کردن گرمایش زمین به زیر 2 درجه سلسیوس از تغییرات آب و هوایی خطرناک جلوگیری کند.

بر اساس گزارش مورد حمایت سازمان ملل که در ماه مارس متشر شد، انرژی‌های تجدیدپذیر مزایای منحصر به فردی دارند. مزارع توربین‌های بادی را می‌توان در حدود 9 ماه ساخت و پارک‌های خورشیدی می‌توانند در 6 ماه ساخته شوند. در حالی که نیروگاه‌های گازی و زغال سنگی چندین سال ساخت آن‌ها به طول می‌انجامد و حتی ساخت نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای مدت طولانی‌تری زمان می‌برد. این موضوع توضیح می‌دهند که چرا کشورهای در حال توسعه که بی‌تابانه خواهان ظرفیت‌های جدید انرژی هستند ممکن است سرعت در کار را انتخاب کنند. در سال 2015 به استثنای انرژی آبی (با ظرفیت 50 مگاوات یا بیش‌تر) در مجموع 266 میلیارد دلار به طور جهانی در ظرفتی‌های تولید انرژی تجدیدپذیر جدید سرمایه‌گذاری شد که عمدتا این کار توسط هند و چین صورت گرفت.

در همان سال کشورهای در حال توسعه در انرژی‌های تجدیدپذیر 156 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کردند که حدود 19 درصد نسبت به سال 2014 رشد داشت و نسبت به رقم 9 میلیارد دلار در سال 2004 هفده برابر بیش‌تر بود.

انرژی‌های تجدید پذیر 10.3 درصد از تولیدالکتریسته جهان در سال گذشته را بر عهده داشتند که به معنی آن‌ است که این نوع انرژی از انتشار 1.5 گیگاتن دی‌اکسید کربن جلوگیری کرده‌اند.

برنامه‌ریزی شده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب انرژی چین تا سال 2030 به 30 درصد برسد. چین هم‌چنین ظرفیت‌های هسته‌ای خود را نیز افزایش می‌دهد. این کشور در نظر دارد تا سال 2030 دست کم 110 راکتور فعال داشته باشد تا سهم انرژی هسته‌ای را در ترکیب انرژی این کشور از 2 درصد به 10 درصد افزایش دهد.

نمایندگان کشورهای گوناگون در همایش اتم اکسپو به ارائه دلایل کشورها در استقبال از انرژی هسته‌ای پرداختند.

علی زورکارنین، رییس کمیته انرژی اتمی بنگلادش گفت: در درخواست برای افزایش انرژی و دستیابی ترکیب انرژی مناسب، انرژی هسته‌ای تا سال 2030، 10 درصد انرژی ترکیبی این کشور را تشکیل خواهد داد.

احمد هیاست، مدیر کل شرکت انرژی اتمی اردن نیز گفت: با توجه به این که این کشور مجبور است تا 90 درصد انرژی خود را وارد کند، استفاده از انرژی هسته‌ای در دستور کار قرار دارد.

فرانکلین اوسایی سایی، مدیر کل کمیسیون انرژی اتمی نیجریه گفت که سال 2025 ضرب‌الاجل ساخت اولین نیروگاه انرژی هسته‌ای در این کشور است.

طبق گفته نمایندگان بلاروس، این کشور به شدت به گاز در تولید انرژی وابسته است و حجم زیادی از آن را وارد می‌کند. بنابراین این کشور نیاز دارد تا به منابع انرژی خود تنوع بخشد و انرژی هسته‌ای انتخاب ارزان‌تری است.

انتظار می‌رود نخستین واحد تولید انرژی در نیروگاه هسته‌ای در بلاروس در سال 2018 و دومین واحد در سال 2020 راه‌اندازی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 30 خرداد 1395، کدمطلب: 95033017925 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین