پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
وزیر نیرو گفت: میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای بخش انرژی کشور را به میزان 4 درصد با استفاده از منابع داخلی و به کمک فناوری جدید تا سال 2030 به 8 درصد کاهش خواهیم داد.

شعار سال: حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در پانزدهمین کنفرانس بین‌المللی انرژی با اشاره به توسعه پایدار بخش انرژی کشور با در نظر گرفتن انرژی‌های تجدید پذیر و ملاحظات زیست محیطی اظهار داشت: در چهل و هفتمین نشست سازمان ملل اجرای دستور کار 2030 توسعه پایدار در هفده عنوان اصلی و با 230 شاخص جهانی مورد تصویب قرار گرفت.

وی با اشاره به 17 عنوان اصلی توسعه پایدار گفت: اطمینان یافتن از برخورداری زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه، اطمینان یافتن از دسترسی و مدیریت پایدار آب و سامانه تصفیه آب، ایجاد زیرساخت‌های مقاوم و تاب آور، کاهش عدم تعادل و توازن در درون و بین کشورها، اطمینان یافتن از الگوی مصرف و تولید پایدار، انجام اقدامات سریع و فوری برای مقابله با تغییر اقلیم و اثرات آن من‌جمله موارد توسعه پایدار است که در دستور کار قرار گرفته است.

چیت چیان افزود: یکی از دلایل برگزاری این همایش، توجه به منابع محدود و آسیب‌پذیر کره زمین و اجزای حیاتی آن از جمله انرژی، آب، خاک و زیست ‌بوم‌های متنوع آن است که به دلیل مصرف بی‌رویه با خطر مواجه شده است. وی ادامه داد: اتخاذ تصمیم‌های آگاهانه و چاره اندیشی ما را قادر می‌کند در نهایت روند جاری را تغییر داده و اثرات وارده بر کره زمین را تعدیل کنیم، اما می‌توان با مشارکت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تغییر الگوی مصرف انرژی و مواد از رسیدن به نقطه بدون بازگشت اجتناب کرد و زمینه توسعه پایدار را فراهم کرد.

وزیر نیرو بر لزوم درک و پذیرش مسئولیت‌های مشترک درخصوص مشکلات جهانی تاکید کرد که از جمله آنها مساله تغییر اقلیم است که ارتباط مستقیم با موضوع انرژی دارد.

چیت چیان یادآور شد: در نشست کاب 21 پاریس دستورالعمل‌ها برای کاهش گرمایش جهانی مورد توافق قرار گرفت و ابزارها و سازوکارهای مورد نیاز برای تامنی منابع مالی، توسعه و انتقال فناوری، ظرفیت‌سازی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، ارزیابی ضررها و آسیب‌های وارده، شفافیت اقدام ها و تسهیل انطباق با تغییر اقلیم لحاظ شده است.

به گفته چیت چیان این دستورالعمل‌ها نباید فقط به هوا و انرژی محدود شود، بلکه آب، خاک و زیست بوم‌های آسیب‌پذیر باید مورد ملاحظه جدی قرار بگیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: وزارت نیرو با اعتقاد به اصل سازگاری زیست محیطی، فعالیت‌ها و توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر با نگرش پیوند میان آب، انرژی و محیط زیست، مدیریت ریسک، پایبندی به اصول توسعه پایدار و اهداف توسعه هزاره ، برنامه‌ریزی وسیعی انجام داده است.

وزیر نیرو ادامه داد: بنده معتقدم از طریق مشارکت‌های منطقه‌ای و بین الملی و همچنین تغییر و بهینه سازی الگوهای تولید و مصرف انرژی و مواد میتوان از رسیدن به نقطه بدون بازگشت اجتناب نمود و زمینه پایداری و خوشبختی آیندگان را فراهم ساخت.

گفتنی است آرمان‌ها و دلایل فراوانی سبب گردیده تا در راستای حفاظت از تنها یک سیاره، یک مسئله مشترک اما با مسئولیت‌های متفاوت اقدام نماییم.

وی با اشاره به اینکه موضوع تغییر اقلیم یکی از مسائل مشترک است بیان کرد: موضوع تغییر اقلیم ارتباط تنگاتنگی با منابع انرژی متداول جامعه بشری دارد که همواره در نشست تغییر اقلیم ابزارها و ساز و کارهای مورد نیاز برای تامین منابع مالی توسعه و انتقال فناوری‌ها ظرفیت‌سازی کاهش انتشار شفافیت اقدامات و همچنین تسهیل انطباق با تغییر اقلیم پیشنهاد شده است لازم به ذکر است که این تدابیر دستورالعمل ها ساز و کارها و تاثیرات جهانی تنها به هوا و انرژی نباید محدود شود به طور یکه بایستی منابعی همچون آب و خاک زیست بوم های آسیب پذیر که برای بشر بسیار ارزشمند است مورد ملاحظه قرار گیرند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه وزارتخانه برای اجرای ارکان مدیریت سبز تلاش‌های بسیاری برای کاهش سوخت نیروگاه‌های حرارتی دارند یادآور شد: در واقع وزارت نیرو برای اجرای ارکان مدیریت سبز و تلاش برای تثبیت انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق سوخت در نیروگاه‌های حرارتی و سپس کاهش آن توسعه پارک‌های علم و فناوری انرژی های تجدیدپذیر و پاک را با توسعه آموزش‌های بنیادین اصول پایدار در مقاطع تحصیلی مختلف با جدیت دنبال میکند

این مقام مسئول به مواردی که به همین منظور در دستور کار وزارت نیرو است اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید برق کشور هم اینک فراتر از 74 هزار مگاوات است که در 10 سال آینده به میزان 47 تا 50 هزار مگاوات افزایش خواهد داشت.

وی یادآور شد: هفت هزار و 500 مگاوات با توسعه منابع تجدیدپذیر خورشیدی، بادی، آبی، زیست توده و زمین گرمایی و هفت هزار مگاوات دیگر از افزودن بخش بخار این نیروگاه‌های گازی و تبدیل آن به سیکل ترکیبی میسر خواهد شد که نتیجه آنها کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.

چیت‌چیان با بیان این که 50 درصد نیروگاه‌های کشور را صنایع و پیمانکاران داخلی ساخته و اجرا کرده اند، افزود: امسال ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی جدید همچنین انتقال فناوری ساخت توربین‌های گازی کلاس F امکان‌پذیر می‌شود که نتیجه این اقدام ها افزایش راندمان نیروگاه‌ها از 47 به 58 درصد و در نتیجه کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود.
به گفته وی، تا سه سال پیش 40 درصد مصرف سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور از مازوت و گازوئیل بود اما سال گذشته سهم گاز طبیعی در این نیروگاه‌ها به 81 درصد افزایش یافت.

چیت‌چیان مهم‌ترین اقدام انجام شده در این راستا را کاهش تلفات شبکه توزیع برق از 15 به 11 درصد در کمتر از سه سال برشمرد و ادامه داد: پیاده‌سازی زیرساخت های اندازه‌گیری و هوشمندسازی شبکه برای امکان‌پذیرکردن مدیریت مصرف انرژی و مدیریت بار و امکان افزایش بهره‌گیری از تولید پراکنده در دستور کار است و در پنج سال آینده بیش از پنج میلیون مشترک برق کشور به این ابزارها مجهز می‌شوند.

وی ادامه داد: در این تصمیم انگیزه لازم برای حرکت به سمت پایداری و تاب‌آوری وجود دارد و این موضوع را درک نموده ایم که راهکارهای تک بعدی همانند امنیت آب و یا انرژی نمی‌تواند پاسخی بهینه و کارآمد را ارائه کنند لذا وزارت نیرو آماده شروع همکاری‌های عملی و فنی مبتنی بر ارتباط با طرف‌های خارجی است چرا که این همکاری‌ها منجر به افزایش آگاهی دانش و توسعه فناوری‌های لازم خواهد شد.

* ضرورت ایجاد بازار منطقه‌ای پیوند آب

وی با اشاره به اینکه موضوعاتی همچون محیط زیست نیاز به ایجاد فرصت‌های برابر برای توسعه دارند بیان کرد: مایلم در این کنفرانس ایجاد تشکیل یک بازار منطقه‌ای پیوند آب انرژی و محیط زیست را پیشنهاد نمایم و همواره می‌توانیم این اقدام را با تحلیل اهداف و شاخص‌های مختلف به انجام برسانیم و از طرفی باید موضوعاتی همچون محیط زیست آموزش سلامت برخوداری از فناوری‌های نوین و ایجاد فرصت‌های برابر برای توسعه را از مسائل و رویکرده‌های سیاسی جدا نماییم چرا که این امر در دستور کار 2030 توسعه پایدار تاکید گردیده و همواره لازم است که این موضوعات بر مبنای ایجاد فرصت‌های برابر برای تمامی انسان ها مورد بررسی قرار گیرند.

وزیر نیرو با اشاره به مهمترین شاخص های راندمان نیروگاه‌ها اظهار داشت: وزارت نیرو در این زمینه استفاده از تکنولوژی نیروگاه های سیکل ترکیبی با راندمان بالا را یکی از راهکارهای افزایش که راندمان نیروگاه‌های در دستور کار خود قرار داد، به طوری که استفاده از توربین‌های رازی بزرگ کلاس F و بالاتر که نسبت به توربین‌های کلاس E دارای ظرفیت بالاتر و راندمان بیشتر است را در دستور خود قرار داده است تا برای انتقال دانش فنی توربین‌های کلاس F نیروگاه‌های جدید با استفاده از توربین‌های کلاس F احداث شوند.

* تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی

وزیر نیرو با اشاره به اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی گفت: در واقع اضافه شدن بخش بخار به نیروگاه‌های گازی موجود و تبدیل آنها به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی جدید همواره با بازنشسته کردن نیروگاه‌های قدیمی می‌تواند تاثیر مثبتی در افزایش متوسط راندمان نیروگاه‌های حرارتی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی داشته باشند.

چیت‌چیان با اشاره به توسعه تجدیدپذیرها و اصلاح تعرفه آنها بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته وضعیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه به حدود 5 هزار مگاوات افزایش خواهد یافت که در این راستا وزارت نیرو به منظور افزایش ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 95 مجددا نسبت به اصلاح قیمت‌های خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر که توسط بخش خصوصی احداث می شوند اقدام نمود تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد گردد همچنین مدت زمان خرید تضمینی برق از 5 سال به 20 سال افزایش یافته است.

* کاهش تلفات در شبکه‌های انتقال و توزیع برق

وی با اشاره به توسعه بخش تولید گفت: در جهت تامین رشد روز افزون تقاضای برق ظرفیت مصوبه نیروگاه‌های کشور به بیش از 74 هزار مگاوات در سال 2015 رسیده که این رقم طی 5 سال آینده با احداث انواع نیروگاه‌های جدید به بیش از 100 هزار مگاوات خواهد رسید.

گفتنی است تمرکز وزارت نیرو طی سال‌های آتی عمدتا معطوف به تکمیل نیروگاه‌های گازی موجود و اضافه کردن بخش بخار به نیروگاه‌ها احداث واحدهای سیکل ترکیبی جدید بازتوانی نیروگاه‌های بخاری و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

وزیر نیرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کاهش تلفات شبکه های انتقال و توزیع برق بیان کرد: به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌های تولید برق و کاهش تلفات توزیع و بهینه سازی مصرف انرژی در شبکه‌های توزیع از8.14 درصد به حدود 11 درصد تقلیل یافته که همواره مطابق برنامه‌های کاهش تلفات انرژی در شبکه‌های برق مقرر است تلفات برق در شبکه توزیع تا انتهای برنامه ششم توسعه به حدود 7.8درصد برسد.

وی با اشاره به توسعه مبادلات برق عنوان کرد: کشور ایران در شرایط فعلی با کشورهای هم جوار خود اعم از پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق ارتباط الکتریکی دارند که این ارتباط برون مرزی در آینده نزدیک تقویت خواهد شد بدین منظور ارتباط با کشورهای روسیه، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز در دست بررسی است.

وی ادامه داد: استفاده از خطوط انتقال HVDC جهت اتصال شبکه برق ایران به کشور امارات متحده عربی از طریق کابل زیردریایی و تقویت اتصال به شبکه برق کشور ترکیه در حال بررسی است که در سال 2015 بیش از 7/9 ترا وات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 10 خرداد 1395، کد مطلب: ۵۶۲۸۹۵۷ :www.yjc. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین