پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۵۰۱۴
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
حمایت از ده‌ها پروژه حوزه انرژی و ارائه طرح دیپلماسی انرژی از جمله دستاوردهای سال گذشته ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با ارائه وام و پرداخت‌های بلاعوض صورت گرفته است.

شعارسال: حمایت از ده‌ها پروژه حوزه انرژی و ارائه طرح دیپلماسی انرژی از جمله دستاوردهای سال گذشته ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با ارائه وام و پرداخت‌های بلاعوض صورت گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا در خصوص فعالیت‌های این ستاد در سال گذشته افزود: این ستاد در سال 97 از طرح‌های بسیار با ارائه وام و پرداخت‌های بلاعوض حمایت کرده و از مجموع طرح‌های حمایت‌شده، 15 طرح در سال گذشته به سرانجام رسیده است.

کامبیز مهدی زاده بیان کرد: راه‌اندازی نیروگاه‌های 3 مگاواتی، طراحی و ساخت پیل سوختی پلیمری، بحث ترویج و آموزش، طراحی و تولید دستگاه‌های مدرن و آی تیو صنعتی، طراحی و ساخت و راه‌اندازی سازه واحد خودکار 40 کیلو واتی، ایجاد پایگاه پایش داده‌های تجدیدپذیر دانشگاه صنعتی شریف و راه‌اندازی خط تولید شیرآلات پیشرفته از جمله طرح‌های به سرانجام رسیده است.

مهدی زاده ادامه داد: از ابتدای فعالیت در این ستاد، جوان کردن نیروهای ستادی دغدغه اصلی بوده است و اکنون اکثر نیروهای فعال در ستاد توسعه فناوری انرژی، جوان هستند، تمام معاونان در این ستاد بر اساس تخصص مشغول به فعالیت شده‌اند و توجه ویژه به نیروی انسانی صورت گرفته است.

** کاهش زمان بررسی طرح‌ها / راه‌اندازی سامانه آنلاین

وی گفت: در ستاد سعی شده زمان‌بندی بررسی طرح‌ها و پروژه‌ها را از دو ماه به 10 روز کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در سال جدید سامانه آنلاینی به نام «آپستروف اس» طراحی کرده‌ایم که اکنون در مرحله نهایی است و امسال رونمایی خواهد شد، با راه‌اندازی این سامانه افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین طرح‌های خود را ارسال کنند و روند پیشرفت بررسی پروژه خود را ببینند و دیگر نیاز به پیگیری حضوری نیست.

** راه‌اندازی مرکز فناوری انرژی با همکاری دانشگاه شریف

وی ادامه داد: در سال گذشته راه‌اندازی مراکز فناوری انرژی در دستور کار داشتیم که بر این اساس در سال گذشته، کلنگ ساخت مرکز نوآوری انرژی در منطقه آزاد انزلی به زمین زده شد و اکنون کارها مربوط به احداث این مرکز در دست انجام است.

مهدی زاده افزود: در سال جدید راه‌اندازی مرکز جدید فناوری انرژی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف در تهران را دنبال خواهیم کرد و به‌زودی شاهد آغاز به کار آن خواهیم بود.

وی گفت: مراکز فناوری انرژی در شهرهای مختلف راه‌اندازی می‌شود در مراکز فناوری انرژی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری‌های پیشرفته (های تک)، انرژی‌های تجدیدپذیر، صفحات خورشیدی، نفت و گاز فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در زمینه بحث ترویج و آموزش نیز در بخش دانش‌آموزی و هم دانشجویی حمایت‌هایی از سوی ستاد انجام شده، اما رویکرد ستاد فناوری حوزه انرژی این است که از طرح‌هایی که کاربردی و خروجی دارد حمایت کند، مطالعه و امکان‌سنجی در این حوزه خوب است اما باید طرح‌هایی را مورد حمایت قرار دهیم که دارای خروجی ملموس باشد و ستاد را به این سمت سوق داده‌ایم.

** ارائه دیپلماسی انرژی

مهدی زاده در زمینه فعالیت‌های بین‌المللی ستاد انرژی نیز گفت: ستاد در این خصوص نیز فعال بوده و با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر، پاک هستند و زبان صلح نیز پاکی و صداقت است، طرحی را ارائه کرده‌ایم که انرژی‌های تجدیدپذیر به یک زبان صلح جهانی در منطقه تبدیل شود و در همین رابطه دیپلماسی انرژی ارائه کنیم تا بین کشورهای پیشتاز منطقه در این زمینه، همدلی ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: در سال 97 ستاد فناوری حوزه انرژی از ده‌ها پروژه حمایت کرده و باید دید که چند پروژه منجر به محصول شده و وارد بازار می‌شود و این امر بسیار مهم است.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش تسهیل‌گری این مجموعه، گفت: ستاد در زمینه افزایش سرعت تأثیرگذاری بر شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه انرژی عمل می‌کند، در این زمینه باید سایر دستگاه‌های ذی‌ربط نیز کمک کنند تا این رویه زودتر انجام شود.

مهدی زاده تأکید کرد: اکنون حوزه انرژی بازیگر اصلی اقتصاد کشورهاست ولی ما با وجود برخورداری از ذخایر عظیم انرژی از قبیل نفت و گاز، باید در توسعه فناوری‌های جدید تلاش بیشتری کنیم، در این حوزه یک مقدار عقب هستیم و ما نتوانستیم آن‌چنان باید و شاید از این پتانسیل (فناوری‌های جدید) استفاده کنیم.

به گفته وی، با توجه به منابع طبیعی غنی در کشور، می‌توانیم در زمینه بهره‌برداری از جزر و مد پیش‌قراول باشیم، با استفاده از توربین‌ در مسیر آبشارها یا رودخانه‌های خروشان برق تولید کنیم و حتی از بادهای 120 روزه سیستان که بادهای معروف دنیا هستند نیز تولید انرژی داشته باشیم.

** تعیین تکلیف وضعیت اتمام پروژه‌ها

مهدی زاده یادآور شد: بزرگ‌ترین اتفاق سال 97، تعیین تکلیف وضعیت اتمام پروژه‌ها بود، از سال 80 تاکنون پرونده پروژه‌های زیادی در این ستاد باز بوده است، در یک بازه زمانی 4 ماهه این پروژه‌ها تعیین تکلیف و همه آن‌ها ساماندهی شدند، الآن در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که هیچ پروژه‌ای وجود ندارد که تعیین وضعیت نشده باشد.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 7اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 83292832،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین