پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
یک کارشناس انرژی گفت:در حالیکه چین بااحداث چهارمین خط لوله واردات گاز از ترکمنستان را افزایش می دهد،طولانی شدن نزاع ایران و ترکمنستان،حضور ایران در بازار این کشور را تهدید می‌کند.

شعارسال: محمد امین راد، کارشناس انرژی با اشاره به اینکه ترکمنستان با بیش از ده تریلیون مترمکعب گاز درجا، به عنوان چهارمین کشور دارنده­ ی ذخایر گازی شناخته شده و منبع اصلی درآمد این کشور از صادرات گاز است، گفت: بدلیل محصور بودن در خشکی، تنها گزینه ­پیش روی این کشور برای صادرات گاز ، صادرات از طریق خط لوله است.

وی بیشترین میزان صادرات گاز این کشور را به مقصد چین اعلام کرد و افزود: ترکمنستان تا سال گذشته روزانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب گاز نیز به ایران صادر می ­کرد اما از سال گذشته تا کنون بدلیل اختلافات مالی، صادرات گاز این کشور به ایران متوقف شده است.

این کارشناس انرژی میزان وابستگی درآمد ارزی ترکمنستان به صادرات گاز خود به چین را حدود یک سوم اعلام کرد و ادامه داد: چین از سال ۲۰۰۹ با احداث سه خط لوله به طول ۱۸۰۰ کیلومتر روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می­ کند. به همین دلیل ترکمنستان برای جلوگیری از وابستگی بیشتر خود به چین تمایل به متنوع کردن بازار صادراتی گاز طبیعی خود دارد.

به گفته راد، بدلیل جذابیت بالای گاز ترکمنستان، چین به این کشور به عنوان یک فرصت طلایی برای تامین انرژی مورد نیاز خود نگاه می ­کند، به همین دلیل چین در طول یکسال گذشته در تلاش است تا خط لوله چهارم ترانس آسیا با ظرفیتی نزدیک به ۲۵ میلیار مترمکعب را از مسیر دیگری که کمتر از مسیر قبلی و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر طول دارد، را احداث کند.

وی تصریح کرد: در صورت اجرایی شدن خط لوله­ چهارم ترانس آسیا، عمده­ گاز تولیدی ترکمنستان در اختیار چین قرار خواهد گرفت و این کشور بیش از پیش روابط مستحکمی با ترکمنستان برقرار خواهد کرد. حال آنکه با اجرای این خط لوله عملا فرصت واردات گاز از ترکمنستان برای ایران که مرز مشترک خاکی با این کشور دارد، از بین خواهد رفت.

وی با بیان اینکه ایران می ­تواند با واردات گاز ترکمنستان، گاز مورد نیاز خود در شمال شرق را تامین کند و گاز تولیدی در جنوب را در مصارف دیگری که ارزش افزوده ی بالاتری دارند، استفاده کند، ادامه داد: به نظر می رسد ترکمنستان برای متنوع سازی بازار خود تمایل زیادی برای صادرات گاز به ایران دارد. بنابراین مسئولین باید تلاش کنند تا با جذب حداکثری گاز این کشور نقش ایران را در بازار گاز پر رنگتر کنند.

این کارشناس انرژی افزود: از مسئولین وزارت نفت انتظار می ­رود، با موضعی دوستانه نسبت به حل اختلافات با ترکمنستان وارد شوند و با مستحکم تر کردن روابط با این کشور، در مسیر افزایش واردات از این کشور گام بردارند. افزایش واردات از ترکمنستان قطعا گامی بزرگ در تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه است که باید در اولویت برنامه ­های وزارت نفت قرار گیرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23بهمن1396 ، کدخبر: 4225668: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Fox
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
تامین گار شمال کشور از کشور ترکمنستان از جمله کار های بسیار کارا برای تامین گاز ان منطقه است و از گاز جنوب برای صادرات استفاده کنیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین