پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان با بیان این که موضع کشورش در اجرای خط لوله گاز موسوم به 'صلح' بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان روشن است، گفت: این طرح، تامین کننده منافع ایران و پاکستان است.

شعارسال : مخدوم خسرو بختیار روز دوشنبه در اسلام آباد با رد هرگونه فشار از سوی دیگر کشورها برای تعویق اجرای خط لوله صلح بین ایران و پاکستان گفت: موضع پاکستان در اجرای این طرح بسیار روشن است و اجرای این طرح نیز به نفع ماست.

وی اضافه کرد: ایران و پاکستان دو همسایه هستند و از منافع مشترک برخوردارند و پاکستان به دلیل برخی تحریم ها نتوانست اجرای خط لوله صلح را به پایان برساند، چون منابع مالی آن را نتوانستیم تامین کنیم.

این نماینده مجلس پاکستان تصریح کرد: با تحقق بندهای توافقنامه ایران و 1+ 5 و برداشته شدن تحریم ها، پاکستان نیز باید در راستای اجرای طرح خط لوله صلح اقدام کند.

مخدوم خسرو بختیار در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا با تاکید بر لزوم همکاری تهران و اسلام آباد در همه بخش ها به ویژه اقتصاد، گفت: دولت پاکستان، بندر چابهار ایران و بندر گوادر پاکستان را دو خواهر خوانده می داند و واقعیت هم این است که دو بندر با یکدیگر تضادی ندارند.

این عضو مجلس پاکستان در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ایرنا اضافه کرد: لازم است، تعامل و گفت و گوی ایران و پاکستان در همه بخش ها در راستای افزایش آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر تداوم یابد و این همکاری در بخش اقتصادی به ویژه بین گوادر و چابهار ضروری است.

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان همچنین با اشاره به اجرای طرح مشترک اقتصادی 'کریدور چین و پاکستان' و پیشنهاد ایران برای پیوستن به این طرح بزرگ، افزود: با ظهور چین به عنوان یک قدرت اقتصادی در منطقه، باید ارتباط و همکاری دو جانبه ایران و پاکستان نیز گسترش یابد.

وی همچنین در خصوص توافق برجام، گفت: دولت پاکستان از همه ذی نفعان و همه طرف های برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) می خواهد که به تعهدات خود پایبند باشند.

رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان در بخش دیگری از این گفت و گو با تشریح مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوان میان ایران و پاکستان گفت: همکاری و دو کشور در بخش های مختلف، امنیت پایدار را بیش از گذشته در منطقه حاکم می کند.

'مخدوم خسر بختیار' رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس پاکستان همچنین در کنفرانس نقش همکاری ایران و پاکستان در تامین امنیت پایدار منطقه در مرکز مطالعات سیاسی اسلام آباد از پروژه هایی مانند خط لوله گاز پاکستان، تامین برق از ایران، آغاز کار مذاکرات برای توافقنامه تجارت آزاد، بازتولید شورای بازرگانی پاکستان از سوی ایران، افزایش گذرگاه های مرزی مشترک بین المللی و توسعه بازارچه های مرزی به عنوان زمینه های همکاری اقتصادی ایران و پاکستان یاد کرد.

پاکستان کشوری با نزدیک 200 میلیون نفر جمعیت بوده و یک بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.

این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور در سال‌های اخیر، پاکستان به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است.

پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است.

میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته است. جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.


شعارسال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار:15 آبان 96، کد خبر : 82721493،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین