پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۰۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
در حالی که پاکستانی‌ها اعلام کرده‌اند برای واردات گاز از ایران پول ندارند، شواهد نشان می‌دهد حاضرند LNG قطر را که نسبت به واردات گاز از خط لوله قیمت بیشتری دارد را ۳۵ درصد گران‌تر خریداری کنند.

شعار سال: 15 سال پیش مذاکره صادرات گاز ایران به پاکستان در حالی آغاز شد که در آن زمان تصمیم براین بود خط لوله‌ای با عنوان خط لوله صلح میان ایران، پاکستان، هند و در نهایت چین احداث شود تا گاز ایران از عسلویه به آسیای شرقی برسد.

در سال 2002 یعنی زمان مذاکرات اولیه شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح، به سنگ بزرگی به عنوان تحریم برخورد کند و امروز که در سال 2017 به سر می بریم فقط سهم ایران در احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان انجام شده باشد.

سال‌های پایانی دولت هشتم در حالی آغاز رایزنی‌های اولیه ایران و پاکستان بود که در نهایت در سال‌های اول دولت نهم مذاکره ایران و پاکستان به نتیجه رسید و قرار بود در سال 86 قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح امضا شود.

اما پس از کش و قوس هایی، اوایل سال 88 بود که قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان میان روسای جمهور دو کشور امضا و در نهایت مقرر شد 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران و 1000 کیلومتر در پاکستان احداث و روزانه 60 میلیون مترمکعب گاز از طریق این خط لوله 56 اینچی به پاکستان صادر شود.

پس از آنکه امضای این قرارداد در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت، فشارهای آمریکا به پاکستان به منظور لغو قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور تشدید شد؛ به طوری که در تاریخ 14 سپتامبر سال 2009 مجله تایم در یادداشتی با عنوان «چرا پاکستان کمک نمی کند؟» مسئولان این کشور را به دلیل امضای این قرارداد مواخذه کرد.

با تمام این فشارها کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان از سال 88 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد و به اتمام رسید. اما همواره تاکنون مسئولان پاکستانی به دلایل مختلف ازجمله نداشتن منابع مالی کار ساخت این خط لوله را به تعویق انداخته اند و این درحالی است که این کشور درحال وارد کردن گاز مایع (LNG) از کشور قطر است.

پاکستانی‌ها می‌گویند پولی برای پرداخت بهای گاز ایران را ندارند و بارها گفته‌اند هزینه ساخت خط لوله واردات گاز از ایران بسیار زیاد است که به استناد اطلاعات مندرج در رسانه‌های بین المللی، این کشور گاز مورد نیاز خود را از قطر 35 درصد گران‌تر از گاز ایران خریداری می‌کند و بنابراین گفته پاکستانی‌ها که ما پولی برای ساخت خط لوله واردات گاز از ایران نداریم کمی غیر قابل باور است. حتی این نکته که از قول مسئولان ایرانی از جمله وزیر نفت نیز بیان شده است که پاکستان برای پرداخت بهای گاز خود پول ندارد نیز با توجه به پرداخت هزینه سوخت مایع و پرداخت پول خرید LNG از قطر منطقی به نظر نمی‌رسد.

بر اساس این گزارش، اگر اراده‌ای وجود داشته باشد وزارت نفت می‌تواند براساس بند Take Or Pay به دلیل توقف واردات گاز از ایران از سوی پاکستانی‌ها به داوری بین‌المللی شکایت کرده و خسارت قابل توجهی دریافت کند. کاری که درباره قرارداد گازی با ترکیه نیز در سال‌های گذشته چندین بار انجام شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 23 تیر 96، کدمطلب:13960422000076، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین