پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۵۱۵۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
قطر که به تازگی به واسطه سیاست های شیخ نشینان متمولش مورد غضب اعراب حوزه خلیج فارس قرار گرفته، یک فرصت ناب اقتصادی برای تجار و صنعتگران داخلی محسوب می شود.

شعار سال: قطر کشوری است که در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌ و به عنوان ثروتمندترین کشور جهان محسوب می شود، این کشور پس از روسیه و ایران به عنوان سومین کشور دارنده ذخایر گاز است.

کشورهای عربستان، امارات، بحرین، یمن و مصر از جمله کشورهایی بودند که برخی از کالاهای خود را مانند مواد خوراکی به قطر وارد می کردند و اکثر محصولات این کشور از این طریق تامین می شد.

کشورهای مذکور در تلاش بودند تا از طریق قطع روابط دیپلماتیک با قطر فشار اقتصادی خود را بر این کشور وارد کنند اما به جرات می توان گفت که بازار قطر فرصتی تازه برای ایران بود تا بتواند بازار این کشور را در دست بگیرد و میزان صادرات خود را افزایش دهد.

لازم به ذکر است، برقراری خط مستقیم کشتیرانی وخطوط هوایی، ایجاد مناطق آزاد تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، گسترش توریسم، ایجاد بانک و تسهیل در صدور روادید تجاری برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هر دو کشور به عنوان همکاری هایی تلقی می شود که ایران و قطر در مورد آن مذاکره داشتند و خوشبختانه نتایج مثبتی در مورد آنها اتخاذ شده است.

گفتنی است، مسئولان ایران نیز پیشنهاد دادند که حداقل دو بانک در دو کشور برای شروع و توسعه همکاری‌ها مشخص شود، چرا که این ابزار بانکی جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک مورد نیاز است و در این میان قرار است تا بخش خصوصی دو کشور در بخش‌های صنعت همچون فولاد، سیمان، مس، پتروشیمی صنایع غذایی و خودرو همکاری‌های خوبی را با یکدیگر آغاز کنند.

پورقاضی، رئیس کمسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی در گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به مشکلات موجود در صادرات ایران به قطر گفت: عدم ارتباط بانکی با این کشور و نیز وجود مشکل در زمینه حمل و نقل از جمله موانع موجود در زمینه صادرات ایران به قطر است و در حال حاضر صادرات ایران به قطر از طریق لنج و کشتی‌های کوچک انجام می شود و اکنون زمینه‌های لازم جهت ارسال کالا از طریق کانتینر فراهم نشده است.

او با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در زمینه صادرات نفت و گاز به قطر، افزود: صادرات نفت و گاز به قطر به عنوان یک فرصت برای ایران و به طور قطع این اقدام برای ایران بسیار مفید خواهد بود.

پورقاضی با بیان اینکه مصالح ساختمانی از جمله محصولاتی است که در قطر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: ایران تاکنون قادر به ورود در این زمینه نبوده است اما در حال اتخاذ تصمیماتی جهت صادرات مصالح ساختمانی به این کشور است.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی با اشاره به اقداماتی که ایران باید جهت افزایش صادرات به قطر انجام دهد گفت: در صورتی که ایران قادر به دعوت هیات تجاری و بانکی قطر به ایران و نیز مذاکره در خصوص رفع موانع موجود و برقراری خطوط حمل و نقل کشتیرانی بین بنادر جنوبی و قطر باشد به طور قطع مشکلات موجود برطرف و زمینه افزایش صادرات به قطر فراهم خواهد شد.

در ادامه محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با ایسکانیوز درباره صادرات ایران و عراق گفت: با توجه به اتفاقی که بین کشورهای عربی و قطر افتاد فرصت مناسبی برای ایران که مرز آبی مشترکی با این کشور دارد فراهم شده است.

او با بیان اینکه میوه و دیگر اقلام خوراکی از جمله محصولاتی است که به قطر در حال صادرات است، افزود: در زمینه محصولات سیمان و فولاد فرصت خوبی برای ایران فراهم شده که در صورت استفاده از این فرصت روند صادرات ایران به قطر افزایش خواهد داشت.

به گفته او، مجموع قرارداد تجاری ایران با قطر کمتر از 130 میلیون دلار است که نشانگر رشد صادرات ایران به قطر است.

لاهوتی افزود: ظرفیت تجارت با قطر 2 تا 3 میلیارد دلار برآورد شده است که رسیدن به این رقم بستگی به رفع مشکلات موجود از سوی دولت در خصوص بحث قیمت تمام شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بازار قطر را بازار سنتی شرکت‌ها دانست و گفت: در هر بازاری که ترک ها حضور داشته باشند و درصدد رقابت با آنها باشیم به طور قطع از لحاظ قیمت تمام شده با آنها به مشکل خواهیم خورد، بنابراین در صورتی که بخش خصوصی فعالیت خود را بیشتر و دولت حمایت ویژه در خصوص بازار قطر انجام دهد شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

به گفته او، به جز کشور ایران و ترکیه باقی کشورهای اروپایی نیز کالاهای خود را به این کشور صادر می کنند.

کاوه زرگران، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران پیش تر در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص وضعیت کنونی صادرات ایران به قطر گفت: در گذشته هم ایران به قطر صادرات داشت با این تفاوت که تنها پسته، زعفران و نیز کمی خرما به این کشور صادر می شد اما اکنون روال تغییر کرده و بیشتر مواد خوراکی به قطر ارسال می شود.

او به فرصت هایی که برای ایرن از طریق صادرات به قطر فراهم شده، اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه بازار قطر بازاری لوکس برای کالاهای باکیفیت و گران قیمت است بنابراین کالاهایی که از کیفیت معمولی برخوردار هستند به طور قطع در این بازار موفق نخواهند بود.

زرگران خاطرنشان کرد: تا این لحظه کمکی از سوی دولت مانند یارانه و مشوق های دولتی جهت صادرات به قطر صورت نگرفته است.

محمدصادقی؛ نایب رئیس اتاق تهران پیش تر در گفتگو با ایسکانیوز درباره صادرات ایران به قطر گفت: در گذشته بازار قطر در اختیار کالاهای ایرانی بود اما به دلیل برخی از سیاست‌های موجود بین دو کشور بخشی از این بازار را از دست دادیم و دیگر کشورها قادر به تصرف بازار قطر شدند.

نایب رئیس اتاق تهران خاطر نشان کرد: در آینده نیز برخی از کالاهای صنعتی ایران در قطر بازار دارد اما بخش خصوصی باید ضمن شناخت طرف تجاری خود اقدام به بازاریابی و نیز مذاکره کنند.

او درباره برنامه‌های پیش روی ایران برای افزایش صادرات به قطر تصریح کرد: براساس مذاکرات انجام شده قرار است تا اقداماتی جهت اعطای امتیاز به صادرکنندگان انجام شود، در صورت عملی شدن چنین اقدامی نه تنها صادرات ایران به قطر افزایش پیدا می‌کند بلکه زمینه‌های لازم برای صادرات ایران به دیگر کشورها افزایش خواهد یافت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران ، تاریخ انتشار 24 مرداد 96، کدمطلب:825293، www.iscanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین