پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
سومین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تحت‌تاثیر اکران دو فیلم سینمایی دفاع مقدسی قرار گرفت. سانس نخست فیلم‌های داستانی روز سوم با فیلم «ماجان» آغاز شد.

شعار سال: سومین روز جشنواره فیلم فجر در برج میلاد تحت‌تاثیر اکران دو فیلم سینمایی دفاع مقدسی قرار گرفت. سانس نخست فیلم‌های داستانی روز سوم با فیلم «ماجان» آغاز شد. کیفیت نامناسب صدای این فیلم که البته در ادامه برای دیگر فیلم‌ها هم وجود داشت، موجب نارضایتی حاضران در سالن شده بود. پس از ماجان، «دریاچه ماهی» و «ویلایی‌ها» دوفیلمی بودند که اولی با ارجاع به موضوع شهدای غواص و دومی با برجسته کردن موضوع زنان در جبهه‌های جنگ روی پرده رفتند. نکته جالب درباره این دو فیلم آن است که کارگردان آنها از زنان فیلم اولی سینما هستند. البته فیلم دریاچه ماهی با استقبال مخاطبان مواجه نشد و یکی، دوبار هم مورد تشویق اعتراضی قرار گرفت؛ اما ویلایی‌ها به‌دلیل تازه بودن سوژه فیلم‌نامه و بازی خوب ثریا قاسمی و طنازطباطبایی مورد توجه قرار گرفت. جلسه نقد و بررسی این فیلم با حضور اکثر خبرنگاران برگزار شد. حضور پررنگ کودکان در فیلم‌های به نمایش درآمده در روزهای ابتدایی جشنواره چشمگیر است. فیلم‌های «ماجان» و «ویلایی‌ها»هم در روزسوم به نمایش درآمدند که کودکان نقش‌های موثری را در آنها ایفا کرده‌اند. فیلم‌های نمایش داده شده در سه روز نخست جشنواره مضمون تلخ داشته‌اند.

*مرورفیلم‏های سینمایی به نمایش درآمده در کاخ جشنواره- روز سوم


*ماجان

فیلم جدید رحمان سیفی آزاد که امسال در حوالی احمدآباد مستوفی تهران تصویربرداری شده است در بخش چشم‌انداز سینمای ایران است. فیلمنامه را لیلا لاریجانی نوشته و محمدمهدی عسکرپور تهیه‌کننده آن است. فیلم سیفی آزاد 100 دقیقه است.

قصه فیلم: درباره یک زن و شوهر است که در رابطه با فرزند خود، شیوه مواجهه با او و مناسبات والدین و فرزند دچار چالش‌های متعددی در زندگی می‌شوند و این موضوع تمام زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بازیگران: مهتاب کرامتی، سیما تیرانداز، فرهاد اصلانی، بابک انصاری و بهنوش بختیاری

نقد فیلم: سیفی آزاد در فیلم اول داستانی‌اش نتوانسته خوانش درستی از ژانر ملودرام ارائه بدهد. همچنان‌که پیش از این تاکید کردیم، ‌فیلم‌اولی‌ها معمولا در برجسته کردن فضای حسی فیلم افراط می‌کنند و همین موضوع رشته ارتباطی مخاطب با فیلم را پاره می‌کند. شخصیت‌های فیلم شکل نگرفته‌اند و عنصر موسیقی در فیلم در برخی از سکانس‌ها، «ماجان» را به مجموعه‌ای از نماهنگ‌ها تبدیل کرده است.

*دریاچه ماهی

مریم دوستی در نخستین فیلم خود به سراغ سوژه‌ای درباره دفاع مقدس رفته است. فیلمنامه این فیلم را مصطفی رستگاری نوشته و سعید سعدی تهیه‌اش کرده است. این فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای ایران اکران شده و مدت زمانش 84 دقیقه است.

قصه فیلم: روایت زندگی دو خانواده است که در یک نقطه به اشتراک می‌رسند. در واقع یکی از رزمندگان دوران جنگ با کشف و شهودی که دارد، موجبات اکتشاف پیکر شهدای یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس را فراهم می‌کند و....

بازیگران: ستاره اسکندری، لاله اسکندری، حسن نجاریان، رهام تدریسی، نادر فلاح، علی دهکردی و...

نقد فیلم: دریاچه ماهی با بازی‌های کلیشه‌ای بازیگران شناخته شده‌اش، نتوانسته چنان‌که باید و شاید برای مخاطب جذابیتی ایجاد کند. این در حالی است که فیلمنامه ضعیف و بدون گره‌افکنی داستانی ضعف‌های متعدد فیلم در کارگردانی را تکمیل می‌کند. به نظر نمی‌رسد که این فیلم در اکران عمومی هم بتواند حداقل‌های فروش را به ثبت برساند.


*ویلایی‌ها

نخستین فیلم داستانی بلند منیر قیدی در مقیاس یک فیلم‌اولی نسبتا قابل قبول است. سوژه بکری دارد و فیلمنامه‌اش را منیر قیدی با همراهی ارسلان امیری نوشته و تهیه‌کننده‌اش سعید ملکان است. نکته جالب درباره فیلم آن است که فیلمنامه‌ آن 10 سال پیش نوشته شده است. «ویلایی‌ها» 95 دقیقه است.

قصه فیلم: ویلایی‌ها درباره زندگی زنانی است که در یک منطقه مسکونی-بیمارستانی در شهر اندیمشک زندگی‌ می‌کنند. این فیلم روایت دگرگونی همسر یک رزمنده است که قصد دارد با فرزندانش از کشور خارج شود اما سرانجام منقلب می‌شود و...

بازیگران: طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، آناهیتا افشار، علی شادمان، ثریا قاسمی و صابر ابر.

نقد فیلم: «ویلایی‌ها» با توجه به استاندارد پایین جشنواره امسال یک فیلم متوسط است. همچون بسیاری دیگر از فیلم‌ اولی‌ها مبتنی بر برانگیختن احساسات تماشاگر است و در این زمینه زیاده‌روی می‌کند. بازی‌های بازیگران روان و خوب است. برخی سکانس‌های فیلم از جمله صحنه بمباران در عین اینکه پلان پناهگاه خوب کار شده است، باورپذیر نیست.

*نگار

نگار، ‌چهارمین فیلم رامبد جوان در مقام کارگردان است. در این فیلم نگار جواهریان، همسر رامبد جوان نقش اصلی را برعهده دارد. فیلمنامه «نگار» را احسان گودرزی نوشته و رامبد جوان همزمان با کارگردانی، تهیه‌کنندگی فیلم خودش را هم برعهده‌دارد. مدت زمان فیلم 90 دقیقه است.

قصه فیلم: نگار دختری از یک خانواده مرفه است که سعی دارد ماجرای قتل پدرش را دریابد. او در این مسیر با خطرات متعددی مواجه می‌شود و سرانجام انتقام قتل پدرش را می‌گیرد.

بازیگران: نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان و...

نقد فیلم: «نگار» یک سینمایی پرتحرک با ژانر جنایی است که در برخی از سکانس‌ها به خوبی توانسته خودش را به سینما نزدیک کند. با این حال گنگ بودن ایده مرکزی فیلمنامه، ضعف اصلی آن است. در واقع موضوع برای مخاطب نه مطرح می‌شود و نه اهمیت پیدا می‌کند. در فیلم «نگار» رگه‌هایی از گرایش کارگردان به سینمای تارانتینو و اسکورسیزی دیده می‌شود اما در مجموع نمی‌تواند در مخاطب سمپاتی ایجاد کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3974، تاریخ انتشار 14 بهمن 95، کد مطلب: 1089586: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
1
واقعا استاندارد های انتخاب فیلم کاهش قابل توجه ای پیدا کرده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
سلام کسی که برای خودش ارزشی قایل نیست حق ندارد احترام را از دیگران با گدایی ویا زور بدست اورد کسی که عادت کرده کارهای دم دستی ومبتذل ارایه دهد ومخاطبانش را احمق فرض کند در واقع به مخاطب بی احترامی نکرده ارزش خودش را پایمال کرده است وباید دی ودی هایش یا پشت ویترین ها خاک بخورند یا از اشغالدانیها سردربیاورند این کادوی بنده بود به فیلم دریاچه ماهی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین